Laudius

jun 9, 2021

Met zo’n driehonderd verschillende opleidingen en cursussen is Laudius één van de bekendere aanbieders van thuisstudies in Nederland. Van beroepsopleidingen tot taalcursussen: iedereen kan bij Laudius terecht. Na inschrijving kun je direct starten: offline of online, waar en wanneer je maar wilt. In deze klantcase spreken we met online marketeer Matthijs de Vogel.
Laudius

Er komen steeds meer aanbieders van opleidingen en cursussen bij. Hoe onderscheiden jullie je van de concurrentie?

‘Ons succes heeft grotendeels te maken met dat wij blijven innoveren en nieuwe producten lanceren. Ook vinden we flexibiliteit belangrijk: we reageren snel op de vraag vanuit cursisten en de markt. Een voorbeeld is de huizenmarkt. Die is ontploft en er is veel vraag naar makelaars. Daar spelen we dan direct op in door een makelaarsopleiding aan te bieden.Om onze concurrenten voor te blijven, proberen we die snelheid er dus in te houden. Dat doen we door goed onderzoek te doen en de markt en onze doelgroep scherp in de gaten te houden.

Waarom verzamelen jullie reviews?

‘Reviews zorgen voor vertrouwen én ze laten aan de buitenwereld zien wat wij doen, waar we voor staan en hoe we dat doen. In de markt waarin wij ons bevinden, met een heleboel spelers, is het belangrijk om een continue stroom van kwalitatief goede reviews te verzamelen. Een cursist kijkt bij meerdere aanbieders om te vergelijken; online reviews spelen een belangrijke rol in het beslissingsproces van potentiële klanten en kunnen zelfs de doorslag geven om voor ons te kiezen. Wij hebben niet een enorm grote naamsbekendheid, zoals sommige concurrenten. Maar onderscheiden kunnen we ons wel: met onder andere goede reviews. Reviews geven ons ook inzicht in het proces en verbeterpunten. Ze duwen ons in de goede richting.’

Nog meer positiefs?

‘Reviews zijn in mijn ogen super essentieel. Want dankzij die feedback beschikken we over meer klantdata en gaat onze omzet indirect omhoog. Het is lastig echt meetbaar te maken, maar we zien dat reviews bijdragen aan onze algemene succesformule. Uit onze data blijkt dat mensen social proof belangrijk vinden en dat willen lezen. Wanneer een potentiële klant op zoek is naar een cursus en hij vergelijkt meerdere aanbieders, dan kan een positieve aanbeveling de doorslag zijn om voor Laudius te kiezen.’

Waarom hebben jullie voor Feedback Company gekozen?

‘Wij wilden een betrouwbare partij, die ons goed kon managen op het gebied van klantbeoordelingen. Over Feedback Company hadden we goede verhalen gehoord en dat gaf de doorslag. Daarbij zijn jullie een officiële partner van Google en dat helpt bij onze online vindbaarheid.’

Hoe gebruiken jullie onze tool?

‘Elke week versturen we een e-mail naar cursisten met de vraag of ze een review willen schrijven. Wij hebben de tool nog niet geïmplementeerd in ons CRM-systeem, omdat we binnenkort een nieuw systeem krijgen. Zodra we de koppeling gemaakt hebben, kunnen wij negatieve en positieve reviews beter traceren. De verkregen feedback zetten wij sowieso op onze homepage en cursuspagina. Stel bijvoorbeeld dat er twintig reviews worden geschreven voor onze tuinier-opleiding, dan vind je die daar allemaal terug.’

Welke processen meten jullie met reviews?

‘Onze klanttevredenheid, een indicatie of we het goed doen of niet. Cursisten doen een specifieke opleiding en geven voor die opleiding feedback in de vorm van een review. Daarbinnen stellen we specifieke vragen over de begeleiding van de docent, de cursusstof, het examen etcetera. Op die manier meten we dus meerdere aspecten.’

Heeft corona effect op jullie bedrijf?

‘Gelukkig kunnen wij zeggen dat afstandsonderwijs enorm populair is geworden. Vertrouwen hebben in ons als opleider, is juist in deze tijd belangrijker geworden. Reviews helpen ons daarbij. Zeker als mensen twijfelen, bijvoorbeeld tussen klassikaal onderwijs en afstandsonderwijs, kan de feedback van een andere cursist de doorslag geven om juist wel te kiezen voor afstandsonderwijs in plaats van regulier onderwijs.

Geven jullie een reactie op reviews?

‘Helaas hebben we niet de tijd om op elke positieve review te reageren, maar elke kritische review behandelen we hoe dan ook. Eens in de zoveel tijd geven we een terugkoppeling aan cursisten, vooral als ze ons een aanbeveling hebben gegeven. We willen de betreffende cursist dan bedanken voor de feedback en aangeven wat we ermee hebben gedaan. Deze taak heeft iemand specifiek in zijn takenpakket, op die manier weten we zeker dat feedback wordt opgepakt. Positieve reviews gebruiken we daarnaast vaak in onze nieuwsbrieven. Op die manier triggeren we klanten om zelf een review te schrijven of een andere cursus te volgen, en kunnen we een positief geluid laten horen. We hebben bijzondere reviews waarin cursisten best wel veel met ons delen. En dat is natuurlijk leuk om ook te delen met klanten in de vorm van bijvoorbeeld een blog.’

Heb je een voorbeeld van zo’n bijzondere review?

‘Die van laatst, van een 85-jarige man. Hij had kennis gemaakt met aquarellen tijdens een familieweekend en hij heeft toen besloten een cursus daarvoor te volgen bij Laudius. Hij was zeer tevreden. Zijn mooie werk heeft hij meegestuurd bij de review. De cursus hield zijn geest fris, zei hij. Alle reden om nog een cursus bij ons te volgen. Bijzonder om te lezen dat deze man op 85-jarige leeftijd nog zo bezig is met het ontwikkelen van zichzelf!’

Nog een laatste gouden tip?

‘Maak gebruik van Feedback Company!’ Zo creëer je vertrouwen bij de klant en heb je een continue stroom van reviews. Ik denk dat veel bedrijven reviews onderschatten, terwijl het echt waarde heeft voor je klantdata. Je kan er heel veel uithalen.’

Bezoek hier de website van Laudius: https://www.laudius.nl/

Kennismaken?

Wil jij je online reputatie verbeteren en een betrouwbaarheid uitstralen? Feedback Company helpt je hier graag mee en is expert in reputatiemanagement. Van bedrijfs- en productreviews tot uitgebreid klanttevredenheidsonderzoek.

Plan een vrijblijvende demo in wanneer het jou uitkomt. De demo duurt ongeveer 15 minuten. We laten je de tool zien en je kunt al je vragen stellen. Wij helpen je graag. Wees gerust, je zit nog nergens aan vast.

Wil jij net als duizenden andere Feedback Company klanten:

• NMeer bezoekers op je website
  • NBetrouwbaarheid uitstralen
  • NHogere omzet en meer klanten
  • NBetere vindbaarheid in Google
  • NInzicht in de kwaliteit van de dienstverlening
  • NUnieke review box op jouw website
  • NKortlopende overeenkomst (vanaf 3 maanden) = uniek

Experts in experience

Onze producten

PX - Product eXperience

Product Experience

Verzamel feedback voor je webshop

CX - Customer Experience

Customer Experience

Inzicht in de klanttevredenheid

EX - Employee eXperience

Employee Experience

Meet de medewerkerstevredenheid

Direct advies?

Vul de Keuzehulp in voor een snel advies op maat.

mei 24 2023

The Online Retail Company: Binnen 10 jaar naar 15.000+ reviews

The Online Retail Company is een collectie van diverse webshops die in 2007 van start ging met Lastvan.com. De eigenaren, die voorheen beiden...
mei 23 2023

Juweelwinkel.nl: verkoop van vintage sieraden en horloges

Juweelwinkel is een online winkel gespecialiseerd in pre-owned, vintage, en antieke sieraden en horloges. Het bedrijf verwerft prachtige stukken via...
aug 11 2022

Decidas: full-service marketing bureau uit Rotterdam

Decidas is een full-service marketing bureau in Rotterdam. Het bedrijf helpt klanten in verschillende sectoren, met name binnen de B2B markt. Sinds...
jul 25 2022

Brandmerck: het toonaangevende bureau van Noord Nederland, gevestigd in Sneek.

Brandmerck is het toonaangevende bureau van Noord Nederland, gevestigd in Sneek. Het Friese bureau wordt gedreven door de online vindbaarheid en...
mei 05 2022

GraagGoedOnline.nl: ondernemers helpen met een volledige website

Elke ondernemer wenst een vernieuwde website zonder te veel onderhoud. Jacques (links) en Robèr (rechts), oprichters van GraagGoedOnline.nl helpen...
Klantcase
dec 13 2021