Wettelijk verbod op nep reviews

Wat houdt de review wetgeving in?

Sinds 28 mei 2022 is er een nieuwe wetgeving actief die het plaatsen van nep reviews en de manipulatie op review vlak verbiedt. Hier zijn wij natuurlijk heel blij mee. Dat dit een hot item is, is ook gebleken door het verbod, o.a. vanuit Google, om het schrijven van een review te belonen (incentives). Als Google Review Partner, en één van de grootste review bedrijven in Nederland, zetten we ons maximaal in om de review wereld eerlijker te maken. Op deze pagina lees je wat deze nieuwe wetgeving betekent.

Wat houdt de wetgeving precies in?

De verantwoordelijkheid ligt volledig bij jou als organisatie. Zo dien je het volgende te kunnen aantonen:

• Wie de schrijver is van de gepubliceerde review
  • Welke aantoonbare relatie de schrijver van de gepubliceerde review heeft

Met relatie bedoelen wij: er is een aankoop gedaan of er is een contactmoment geweest dat deze gepubliceerde review rechtvaardigt. Samengevat moet de review dus legitiem zijn en aantoonbaar geschreven zijn door geverifieerde personen.

Wie is Feedback Company?

Wij zijn een onafhankelijke partij die reviews voor onze klant verzameld. Het enige dat wij belangrijk vinden is dat de reviews over onze klant echt zijn, ongeacht het cijfer of de inhoudelijke review. Wij streven ernaar om alleen echte reviews, van echte mensen op basis van een ervaring of aankoop te verzamelen.

Wij hebben dan ook huisregels die bij het schrijven van een review in acht genomen moeten worden. Lees de richtlijnen van de huisregels. Reviews die niet voldoen aan de huisregels kunnen verwijderd of afgekeurd worden.

Wat doet Feedback Company om zich aan deze wet te houden?

Wij, als reviewplatform, publiceren elke review die over onze klant wordt geschreven. Hier kan soms wat vertraging in zitten door (bijvoorbeeld) een specifiek woord dat gebruikt is in de review. Ons systeem markeert dit dan als ‘opvallend, deze review moet handmatig door ons bekeken worden en vervolgens keuren wij deze goed of af. Tevens kan een review on hold gezet worden voor een bepaalde periode. Als laatste check is er een verificatie stap ingebouwd op de reviews die niet via het platform zijn uitgenodigd.

Wat houdt de on hold periode in?

Dit is een beoordeling die een negatieve score heeft gekregen (score 3 of lager of een negatieve aanbeveling). Om te voorkomen dat onterechte negatieve reviews online komen, hanteren wij een on hold periode van 7 dagen. Zijn deze 7 dagen voorbij, dan komt de review gewoon – zoals elke review – bovenaan de reviewpagina van de klant te staan.

Wat houdt de verificatie stap in?

Wanneer er een review geschreven wordt zonder uitnodiging, dient de schrijver een e-mailadres in te vullen en volgt er een bericht vanuit Feedback Company met het verzoek om het mailadres te bevestigen. Dit is een automatische verificatie stap. Zonder deze bevestiging komt de review niet online te staan. Elke review die online staat, is dus gekoppeld aan een bestaand en bevestigd e-mailadres.

Wat is er van belang voor een klant van Feedback Company?

Onze klant moet weten wie de persoon is die de review heeft geschreven. Wij voorzien hen van deze informatie door middel van het e-mailadres dat gekoppeld is aan de review. Tevens dienen zij aan de ingevulde naam op het reviewformulier te kunnen zien wie de reviewer is, mocht het mailadres niet direct bekend voorkomen.

Onze klant mag zelf, en personen die geen echte ervaring hebben opgedaan, wettelijk gezien niet gevraagd worden om feedback te geven. Wanneer klanten actief gevraagd worden om een review te schrijven, dan moet iedereen hier een uitnodiging voor krijgen.  Er mag dus niet selectief uitgenodigd worden.

Hoe werkt onze reviewpagina?

De reviewpagina die wij aanbieden aan onze klant, en aan de persoon die reviews zoekt, werkt als volgt:

• Alle reviews die dit bedrijf voor de gekoppelde website heeft verzameld zijn op deze pagina terug te vinden.
  • De naam van de website vind je bovenaan de pagina, net als het gemiddelde cijfer verzameld en het aantal verzamelde reviews tot nu toe
  • Het getoonde gemiddelde cijfer en het aantal reviews verzameld is gebaseerd op het moment dat de organisatie is begonnen met het verzamelen tot nu toe
  • Verder vind je per review een naam, echter er kunnen ook reviews zijn zonder naam. Deze hebben de naam “Anoniem” (bij Nederlandse pagina’s), dit is nog steeds een echte review, maar de reviewer wenst anoniem te blijven.
  • Het is belangrijk om te weten dat de datum per review een publicatiedatum is. Deze kan verschillen van de datum dat de review is geschreven. Als een review dan ook later wordt gepubliceerd dan deze is geschreven, staat deze alsnog – altijd – bovenaan de pagina. Pagina 1 van de reviewpagina toont altijd de meest recente review(s).

Hoe worden reviews verzameld?

Onze klant heeft verschillende mogelijkheden om reviews te verzamelen, dit gebeurt op dit moment veelal via een e-mailadres van de review schrijver. Ons advies is altijd om een e-mail (uitnodiging) via ons systeem te verzenden naar hun klant met hierin de vraag een review te schrijven. Een andere mogelijkheid is om een review via een open pagina te schrijven, voor deze methode is een e-mailadres vereist zodat de review geverifieerd en gekoppeld kan worden aan de juiste (aantoonbare) persoon.

Hoe controleert Feedback Company of de reviews echt zijn?

Feedback Company probeert al jaren, door behulp van eigen ingebouwde checks, de kans op nep reviews en manipulatie te verminderen. De checks op een rijtje:

• Bij versturen van een uitnodiging wordt gecontroleerd of het e-mailadres uniek is
  • Een e-mailadres dat al een keer is uitgenodigd in de afgelopen 3 maanden wordt niet nogmaals uitgenodigd
  • De inhoudelijke tekst van een review wordt gecontroleerd. Wanneer deze niet voldoet aan onze richtlijnen dan wordt de review afgekeurd
  • Een verificatie stap op de reviews die niet via het platform zijn uitgenodigd

Tevens voeren wij onderzoeken uit op de reviews die bij ons gemeld worden. Zowel de consument als onze klanten kunnen een melding maken van een review.  Wij voeren onafhankelijk onderzoek uit naar de aangemelde review(s). Op basis van het resultaat nemen wij hierin een besluit.