Ella

Zo vreemd en zwaar teleurstellend dat Greenchoice voorop loopt met haar hoge prijzen. Energie kosten zijn vanaf oktober 23% van mijn inkomen. Bij mijn 92 jarige schoonmoeder straks 44%. Terwijl de... Zo vreemd en zwaar teleurstellend dat Greenchoice voorop loopt met haar hoge prijzen. Energie kosten zijn vanaf oktober 23% van mijn inkomen. Bij mijn 92 jarige schoonmoeder straks 44%. Terwijl de groene elektriciteit jullie alleen maar veel geld geeft. Gaat dit naar de aandeelhouders? Wat is het duurzame plan hierachter??? Jullie zouden de "good guys" moeten zijn, maar ik vertrouw jullie niet meer. En ik zal niet de enige zijn. Graag uitleg! En niet alleen zeggen wat we zelf kunnen doen, dat doen we natuurlijk al!

Reactie Greenchoice:

Beste Ella,
Beste Ella,
We snappen je vraag over de gestegen prijzen van onze groene stroom heel goed. Die prijzen hebben te maken met de manier waarop de energiemarkt werkt dat. Het grootste deel van de stroom die wij leveren kopen we daar in. Met onze eigen windparken kunnen we hooguit in 5% van wat we totaal moeten leveren voorzien.
Op die energiemarkt zijn de prijzen van stroom en gas aan elkaar gekoppeld. De reden hiervoor is dat we in de huidige situatie gas nodig hebben om constant stroom te hebben. Nog lang niet alle stroom in Nederland wordt namelijk duurzaam opgewekt. Dat betekent dat er op momenten dat er niet voldoende duurzame stroom beschikbaar is kolen- en gascentrales het over moeten nemen. Een eigenaar van een gascentrale zal deze centrale niet kunnen en willen laten draaien als hij hier geen inkomsten mee genereert, doordat iedereen voor goedkope groene stroom kiest. Daarom is het zo geregeld dat de prijzen op de energiemarkt worden bepaald door de energiebron die als laatste aangezet moet worden. Dit heet de 'merit order'. En in de huidige situatie is dei energiebron die als laatste aangaat doorgaans een gascentrale. Om van deze koppeling af te komen, is het dus belangrijk om in te zetten op snelle verdere vergroening van het elektriciteitsaanbod.
Hopelijk helpt dit om de situatie beter te begrijpen, hoewel het helaas niets verandert aan de hoge prijzen zelf. En dat je al je best doet om zo veel mogelijk te besparen, geloven we gelijk!
Vriendelijke groet,
Bob van Greenchoice

Jose

Belachelijk hoe er omgesprongen wordt met klanten en tarieven. Van goedkoopste naar duurste. Wegwezen daar en delen op sociaal media. Had nooit moeten overgaan naar eneco.

Maarten van der Wal

Slechte service (niet bereikbaaar), klantonvriendelijk (over de maand augustus al de dure tarieven van 1oktober rekenen), onprofessioneel( zich niet aan de voorgeschreven wetten houden omtrent de... Slechte service (niet bereikbaaar), klantonvriendelijk (over de maand augustus al de dure tarieven van 1oktober rekenen), onprofessioneel( zich niet aan de voorgeschreven wetten houden omtrent de tariefwijzigingen) en super duur geworden. Greenchoice schaam je diep in deze financieel zware tijden je klanten zo slecht te behandelen.

Anton

Veruit de duurste én ze houden zich niet aan de wet

Rick Wedzinga

Inmiddels is het zowel geen Green als geen Choice meer. Tarieven per 1/10 bijna verdubbeld. Bezwaar aan tekenen volgens advies ACM maakt niets uit. En vervolgens zie ik nu dat ze de oktober tarieven... Inmiddels is het zowel geen Green als geen Choice meer. Tarieven per 1/10 bijna verdubbeld. Bezwaar aan tekenen volgens advies ACM maakt niets uit. En vervolgens zie ik nu dat ze de oktober tarieven ook voor het gebruik van september hebben gebruikt waardoor het verbruik in Euro's effectief verdubbeld is deze maand. Bereikbaarheid telefonisch/whatsapp is 0. Chatbox rommelde er Kan me niet aan de indruk onttrekken dat er partijen volledig binnenlopen op dit soort gedrag. Weggaan is ook geen optie want dan modelcontract bij een andere partij...
Zodra de kans bestaat wegwezen bij deze club.

litjens

Dat de prijs verhoogd wordt als de gasprijs omhoog gaat prima maar ze misbruiken de situatie om extra te vangen. Ze zijn van één van de goedkopere naar één van de duurdere leveranciers gegaan. Dat de prijs verhoogd wordt als de gasprijs omhoog gaat prima maar ze misbruiken de situatie om extra te vangen. Ze zijn van één van de goedkopere naar één van de duurdere leveranciers gegaan.
Daarnaast wordt ik een beetje misselijk van hun interpretatie van de wet. Ze zeggen dat hun eigen voorwaarden boven die van de wet gaan.

Wiebe

Tot dusver goede ervaringen gehad met Greenchoice. Al 20 jaar klant (met een paar onderbrekingen omdat ik een paar keer via gladde verkopers naar andere bedrijven ben toegesluisd). Nooit problemen... Tot dusver goede ervaringen gehad met Greenchoice. Al 20 jaar klant (met een paar onderbrekingen omdat ik een paar keer via gladde verkopers naar andere bedrijven ben toegesluisd). Nooit problemen gehad. Ik lees nu zeer negatieve reviews. Volgend jaar april eindigt mijn langdurig contract. Ik ga niet meer blindelings vertrouwen op Greenchoice en kijk naar andere opties

Wouter Monden

Ik ben al 15 jaar klant bij Greenchoice en zou tot enkele weken geleden zonder twijfel 5 sterren hebben gegeven. De manier waarop Greenchoice nu omgaat met haar klanten en de termijn waarop een... Ik ben al 15 jaar klant bij Greenchoice en zou tot enkele weken geleden zonder twijfel 5 sterren hebben gegeven. De manier waarop Greenchoice nu omgaat met haar klanten en de termijn waarop een tariefswijziging wordt gecommuniceerd is waardeloos. Ik heb altijd geaccepteerd dat Greenchoice iets duurder was maar dat werd gecompenseerd door haar idealen.

Het valt me ontzettend tegen hoe Grenchoice zich nu gedraagt. Voor mij is dit het moment om toch maar eens over te stappen naar een goedkopere aanbieder.

De Leng

Wat ben ik teleurgesteld. In Greenchoice Geen klaagzang, gewoon teleurstelling. Ruim 10 jaar ben ik klant. Een bewuste keuze voor een innovatief ondernemende op duurzaamheid gerichte organisatie.... Wat ben ik teleurgesteld. In Greenchoice Geen klaagzang, gewoon teleurstelling. Ruim 10 jaar ben ik klant. Een bewuste keuze voor een innovatief ondernemende op duurzaamheid gerichte organisatie. Een goed gevoel. Inmiddels is het profiel van Greenchoice helaas aan het veranderen. Waarom?

Dat de energieprijzen stijgen is helder. Als marktpartij moet je daar mee dealen. Ja, daar hoort ook aanpassing van de tarieven bij. Op dat moment ga je communiceren met de partij die je bestaansrecht geeft: de klant. Dat doe je op een wijze die past bij wie je wil zijn. Waar je voor staat. Je DNA. Het moment om je te positioneren in de markt. In het geval van Greenchoice: de duurzame energieleverancier van Nederland. Kortom: transparant, met respect voor de klant. Want ja, duurzaamheid gaat verder dan de inkoop van energie.

De klant snapt echt dat de tarieven omhoog gaan. Dan wil je toch dat de klant bij een verdubbeling van de prijs de vrijheid heeft om over te stappen? Je wil toch graag het gesprek aangaan en uitleg geven over de situatie? Je wil toch graag klanten die bewust kiezen voor Greenchoice en haar duurzame profiel?

Integendeel, er wordt precies de verkeerde dialoog gevoerd. De dialoog die bevestigd dat het profiel in de loop der jaren echt aan het veranderen is. Een profiel passend bij aandeelhouder Eneco.

Een mail op vrijdagavond met de tariefsaanpassing vanuit een no-reply emailadres. Een verdedigende houding en stellen dat je met een termijn van 10 dagen aan de voorwaarden voldoet. Een statement op de site dat het in het verleden altijd zo is gegaan. Waarbij opgemerkt kan worden dat er in het verleden gedurende het jaar nauwelijks prijsverhogingen waren. Daar was namelijk geen reden voor. De verdiensten waren zeer goed. En dan nu de positie van slachtoffer innemen. Poeh, op dat moment gaat er echt iets niet goed. Teleurstellend.

Kom op Greenchoice. Je gunt je klant toch de mogelijkheid om eventueel over te stappen bij een prijsverdubbeling? Geen angst. Borst vooruit. Leiderschap tonen. Je gaat toch niet een discussie voeren over ‘algemene voorwaarden’. Dan verlies je altijd. En zeker op de lange termijn. Het DNA van je trouwe klanten is namelijk wel hetzelfde gebleven. Duurzaam.

keus

Hoezo groene stroom. Gewoon de hoofdprijs voor fossiele brandstoffen aan klanten doorbereken. Spijt van de overstap.

Reactie Greenchoice:

We snappen je verbazing over de gestegen prijzen van onze groene stroom heel goed. Dat wij daar meer aan verdienen dan aan de prijzen die we eerder rekenden, klopt alleen niet.
Dat zit zo: op de...
Dat zit zo: op de energiemarkt zijn de prijzen van stroom en gas aan elkaar gekoppeld. De reden hiervoor is dat we in de huidige situatie gas nodig hebben om constant stroom te hebben. Nog lang niet alle stroom in Nederland wordt namelijk duurzaam opgewekt. Dat betekent dat er op momenten dat er niet voldoende duurzame stroom beschikbaar is kolen- en gascentrales het over moeten nemen. Een eigenaar van een gascentrale zal deze centrale niet kunnen en willen laten draaien als hij hier geen inkomsten mee genereert, doordat iedereen voor goedkope groene stroom kiest. Daarom is het zo geregeld dat de prijzen op de energiemarkt worden bepaald door de energiebron die als laatste aangezet moet worden. Dit heet de 'merit order'. En in de huidige situatie is die energiebron die als laatste aangaat doorgaans een gascentrale. Om van deze koppeling af te komen, is het dus belangrijk om in te zetten op snelle verdere vergroening van het elektriciteitsaanbod.
Mocht je toch nog twijfelen over de duurzaamheid van de stroom die je afneemt, dan zou je ook het laatste onderzoek naar duurzaamheid van energieleveranciers kunnen raadplegen:
Vriendelijke groet,
Bob van Greenchoice