Landmerk

Heb je beter grip gekregen op de theorie?
Heb je beter leren spreken?
8.2/10
Wist de docent inspirerend te vertellen?
Hoe was de sfeer tijdens de cursus?

Jasmijn

Wel leerzaam, had korter en compacter gekund

Filosofie retorica

Veel practisch toepasbare informatie en fijn dat je ook meteen met de theorie mag oefenen

Soms te lang en wat weinig afwisseling

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Het theorie deel, dit wist ik allemaal nog niet

Ellen

N.v.t

Retorica GSG

Ik heb het gevoel dat ik echt iets concreets geleerd heb wat mij later nog zou kunnen helpen.

Zelf werken iets verlengen en luisteren iets inkorten.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Het gedeelte Retorica en argumenteren. Ik heb veel meegekregen over hoe filosofie te maken heeft met goed argumenteren.

n.v.t

Charlotte Loeff

Landmerk is een van de leukste en interessante leservaring die ik ooit hebt gehad. Je leert op een hele interactive manier en wordt continu uitgedaagd. Ik heb gedurende de cursus enorme stappen... Landmerk is een van de leukste en interessante leservaring die ik ooit hebt gehad. Je leert op een hele interactive manier en wordt continu uitgedaagd. Ik heb gedurende de cursus enorme stappen gemaakt.

Retorica en Journalistiek

De interactieve manier van lesgeven, de behandeling en uitleg van de gelezen teksten en de feedback en hulp bij het speechen.

Betere afwisseling tussen de schrijf en en spreekopdrachten en meer feedback op de schrijfopdrachten (Als we bijvoorbeeld maandag onze eerste versie van een geschreven stuk moeten inleveren zouden... Betere afwisseling tussen de schrijf en en spreekopdrachten en meer feedback op de schrijfopdrachten (Als we bijvoorbeeld maandag onze eerste versie van een geschreven stuk moeten inleveren zouden we het voor donderdag opnieuw kunnen schrijven/aanpassen aan de hand van de verbeteringen en dan kunnen horen of de gemaakte aanpassingen goed zijn, ik snap echter dat dit heel veel extra tijd kost)

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Ik heel veel geleerd van de verschillende sprekers, van de feedback bij het speechen en van de behandeling van de teksten door er diep op in te gaan en de juiste vragen te stellen heb ik geleerd... Ik heel veel geleerd van de verschillende sprekers, van de feedback bij het speechen en van de behandeling van de teksten door er diep op in te gaan en de juiste vragen te stellen heb ik geleerd goed en kritisch een gecompliceerde tekst te lezen.

Goed, en overzichtelijk

Sterre Bäcker

Super veel van de lessen geleerd!

Retorica en Journalistiek

Goede feedback, aandacht voor persoonlijke ontwikkeling

Bezoeken redacties

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Retorica, speech gedeelte, omdat we hebben geleerd dat feedback geven minstens net zo belangrijk is als het spreken zelf, dus je leert veel van anderen

Duidelijk

Nika Verwoert

Ik kijk terug op de cursus als leerzaam en interactief. Persoonlijk vond ik het leuk aan de cursus dat het zich onderscheid van een "gewoonlijke" les op school. Je bent constant betrokken tijdens de... Ik kijk terug op de cursus als leerzaam en interactief. Persoonlijk vond ik het leuk aan de cursus dat het zich onderscheid van een "gewoonlijke" les op school. Je bent constant betrokken tijdens de lessen en wordt aan het nadenken gezet over de onderwerpen die ter sprake komen. De leraren proberen het gesprek levend te houden gedurende de colleges, waardoor je bij de les blijft. Er is genoeg gelegenheid voor vragen en opmerkingen.

Journalistiek en Retorica

- Interactief lesgeven
- Interessante aansluitende onderwerpen tijdens de filosofische colleges
- Uitnodigen van gastsprekers
- Het geven van opbouwende feedback om jezelf te kunnen...
- Interactief lesgeven
- Interessante aansluitende onderwerpen tijdens de filosofische colleges
- Uitnodigen van gastsprekers
- Het geven van opbouwende feedback om jezelf te kunnen verbeteren
- Compacte groep
- Actuele speechopdrachten (denk aan de Oekraïne-Rusland situatie)

Persoonlijk vind ik dat de focus, tijdens de praktische colleges, vooral was gericht op het speechen (retorica), terwijl bij journalistiek tevens schrijfvaardigheid cruciaal is. Ik zou voorstellen... Persoonlijk vind ik dat de focus, tijdens de praktische colleges, vooral was gericht op het speechen (retorica), terwijl bij journalistiek tevens schrijfvaardigheid cruciaal is. Ik zou voorstellen om schrijfcolleges, naast de retorische colleges, in te plannen voor het geven van tips die nuttig zijn voor het schrijven van artikelen.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

De filosofische colleges. De onderwerpen die aan bod zijn gekomen vond ik interessant en goed aansluitend op de journalistiek. De besproken thema's 'triggerde' mij om mij te verdiepen in enkele... De filosofische colleges. De onderwerpen die aan bod zijn gekomen vond ik interessant en goed aansluitend op de journalistiek. De besproken thema's 'triggerde' mij om mij te verdiepen in enkele onderwerpen en hier verder over te discusieren buiten de collegemuren met vrienden en familie. Je wordt aan het denken gezet door filosofische en soms lastige vragen, waardoor je uiteindelijk een beter begrip hebt over de gelezen literatuur.

Wat vind je van de website en het aanmeldproces?

Duidelijk en overzichtelijk, niet veel op aan te merken.

Fleur van Vuuren

Het onderwijs bij landmerk is anders dan normaal. In plaats van saai naar de docent luisteren, word je hier echt meegenomen in wat je leert. Het is interessant en leuk!

Journalistiek en retorica

Filosofische deel en retorische heel leerzaam met goede literatuur

Schrijfvaardigheid zou misschien nog iets meer aandacht aan gegeven kunnen worden. De structuur van verschillende soorten stukken werd pas bij de laatste eindopdracht duidelijk. Een paar andere... Schrijfvaardigheid zou misschien nog iets meer aandacht aan gegeven kunnen worden. De structuur van verschillende soorten stukken werd pas bij de laatste eindopdracht duidelijk. Een paar andere keren maakte dit het heel lastig, bv met het schrijven van een portret.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Eigenlijk alles wel, mijn retorische vaardigheden zijn verbetert en ik ben er ook zelfverzekerder in geworden. Filosofie heeft mij beter leren begrijpen wat er in bepaalde stukken nou eigenlijk... Eigenlijk alles wel, mijn retorische vaardigheden zijn verbetert en ik ben er ook zelfverzekerder in geworden. Filosofie heeft mij beter leren begrijpen wat er in bepaalde stukken nou eigenlijk bedoelt wordt

Prima! Niets mis mee!

Anne-Marthe

Ik heb vanuit mijn school deelgenomen aan een cursus Retorica door Daniël van der Maas. Dit deden we met gymnasium-4, -5 en -6. 's Ochtends kregen we theorie uitgelegd en 's middags gingen we aan de... Ik heb vanuit mijn school deelgenomen aan een cursus Retorica door Daniël van der Maas. Dit deden we met gymnasium-4, -5 en -6. 's Ochtends kregen we theorie uitgelegd en 's middags gingen we aan de slag met het schrijven van een speech en gingen we die speech ook daadwerkelijk houden. De theorie 's ochtends vond ik best wel saai en langdradig. Af en toe werd het interessant, bijv. het stukje over definiëren, maar na een uurtje was ik toch echt helemaal aan het eind van m'n Latijn. Toen dacht ik echt: komt er nou nóg meer theorie? De pauze na twee uur lang theorie was dan ook meer dan welkom.
Ik ben van mening dat je het beste leert door daadwerkelijk aan de slag te gaan; ik heb dan ook het meest geleerd van de speech houden en het luisteren naar de speeches van anderen.

Retorica

We kregen van Paul erg goede feedback op onze speeches, waar we echt iets mee konden!

De theorie 's ochtends was best wel saai en we deden er - naar mijn inzien - onnodig lang over. Verder ben ik - en velen met mij - niet erg geïnteresseerd in de Latijnse namen van de onderdelen van... De theorie 's ochtends was best wel saai en we deden er - naar mijn inzien - onnodig lang over. Verder ben ik - en velen met mij - niet erg geïnteresseerd in de Latijnse namen van de onderdelen van de speech en de Latijnse namen van hoe je een speech gaat maken. Ze zouden zijdelings genoemd kunnen worden, maar er hoeft niet over uitgeweid te worden.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Van het houden van de speech zelf en de feedback

Wat vind je van de website en het aanmeldproces?

n.v.t.: de docenten hebben ons aangemeld

Rhodé Platteeuw

Een retorica dag in Utrecht

retorica

Feedback

Beter aansluiten op de doelgroep.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Speechen. Feedback was nuttig.

?

Lars van Koeveringe

Inhoudsvol.

Retorica

Fijne leiding en sterke punten

Beter specialiseren per niveau

De speech

Joost

Erg bijzonder

Retorica

Een enorm groot menselijk inzicht van de docent

Meer inspelen qua niveau en eventueel differentiëren. Is uiteindelijk wel opgepakt

Gesprek met de leider

Geen idee