Landmerk

Heb je beter grip gekregen op de theorie?
Heb je beter leren spreken?
8.2/10
Wist de docent inspirerend te vertellen?
Hoe was de sfeer tijdens de cursus?

Ellen Ridder

In de afgelopen weken heb ik ontzettend veel geleerd. Ik heb niet alleen een verdiepend beeld van de politieke geschiedenis van Nederland ontwikkelt maar ik ben ook enorm gegroeid in mijn retorische... In de afgelopen weken heb ik ontzettend veel geleerd. Ik heb niet alleen een verdiepend beeld van de politieke geschiedenis van Nederland ontwikkelt maar ik ben ook enorm gegroeid in mijn retorische vaardigheden. De manier waarop werd les gegeven was buitengewoon. Een ervaring om nooit te vergeten!

Retorica & Politiek

De onderwerpen die werden besproken waren erg relevant. Door deze verschillende onderwerpen werd de Nederlandse politiek van meerdere kanten belicht. Ook vond ik de manier van lesgeven uitzonderlijk... De onderwerpen die werden besproken waren erg relevant. Door deze verschillende onderwerpen werd de Nederlandse politiek van meerdere kanten belicht. Ook vond ik de manier van lesgeven uitzonderlijk goed. Geen een andere docent dan Jordi kan op deze manier de les interessant houden en de aandacht erbij houden. Jordi daagde mij en de anderen uit om na te denken.

In de teksten die we moesten lezen werden soms dingen dubbelop verteld. Tip is om de teksten te filteren zodat het een concreet verhaal wordt en niet te langdradig.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Ik heb het meest van retorica geleerd omdat ik nu veel beter weet hoe ik mij moet opstellen als ik ga spreken. Ik weet waar ik rekening mee moet houden om mijn boodschap het beste over te dragen aan... Ik heb het meest van retorica geleerd omdat ik nu veel beter weet hoe ik mij moet opstellen als ik ga spreken. Ik weet waar ik rekening mee moet houden om mijn boodschap het beste over te dragen aan het publiek. Ik heb ook meer vertrouwen in mezelf gekregen.

Wat vind je van de website en het aanmeldproces?

De website is erg overzichtelijk en ziet er netjes uit. Ik kan mijn weg vinden op de website. Het aanmeldproces was duidelijk en eenvoudig.

Bel Rogaar

Ik heb het onderwijs van stichting Landmerk erg goed ervaren. De lessen werden erg interessant gemaakt waardoor ik veel heb geleerd.

Aan welke cursus heb je deelgenomen?

Ik heb deelgenomen aan de cursus politiek en retorica.

Het betrekken van de leerlingen bij de les.

Bij sommige weken was de leesstof erg veel.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Het politieke deel, ik wist hier namelijk zeer weinig over bij aanvang.

Wat vind je van de website en het aanmeldproces?

Ik vind de website zeer helder en het aanmeldproces ook.

Dexter van der Winden

Erg goed, ik heb heel veel dingen die ik nog niet wist geleerd en iedereen was erg aardig.

Retorica en Politiek

Goeie interactieve lessen. Je moest altijd blijven denken.

Iets meer focus op het daadwerkelijk schrijven van een speech.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Van het politieke gedeelte heb ik heel veel geleerd. Ik wist nog niet zoveel over de nederlandse politieke geschiedenis en dat is nu erg verandert.

Wat vind je van de website en het aanmeldproces?

Erg makkelijk, alles stond goed uitgelegd.

Bernard Morsink

De afgelopen 8 weken heb ik onwijs veel geleerd over 'de opkomst' van de politiek in Nederland. Je Naast dat de stof razend interessant was, was de manier waarop er werd les gegeven ook totaal nieuw... De afgelopen 8 weken heb ik onwijs veel geleerd over 'de opkomst' van de politiek in Nederland. Je Naast dat de stof razend interessant was, was de manier waarop er werd les gegeven ook totaal nieuw en bewonderenswaardig voor mij. Ik ben ervan overtuigd dat ik nooit eerder in mijn leven zo'n goede docent ben tegengekomen als Jordi Wiersma. Wanneer hij les gaf zaten we zo goed als in de stof en liet hij door het stellen van vragen ons de verbanden legen.
Naast de zowel belangrijke en interessante inhoud en het hoge niveau van onderwijs, vond ik de mensen erg leuk. Het is leuk om zo'n groep mensen tegen te komen die dezelfde interesses hebben als jij en waarmee je daarnaast ook nog kunt lachen. Met een postieve blik krijg ik terug op de afgelopen twee maanden en sluit mijn deelname aan een nieuwe cursus/reis in de toekomst zeker niet uit.

Politiek en Retorica

De manier van lesgeven, het enthousiasme van de docenten en de interessante inhoud van de cursus.

Soms ging het lezen van de teksten wat moeilijk en werd het een beetje langdradig. Ook was de cursusgids soms een beetje onduidelijk, omdat de informatie niet overeenkwam met wat eigenlijk de... Soms ging het lezen van de teksten wat moeilijk en werd het een beetje langdradig. Ook was de cursusgids soms een beetje onduidelijk, omdat de informatie niet overeenkwam met wat eigenlijk de bedoeling was.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Ik vind het moeilijk om het met elkaar te vergelijken omdat het twee hele verschillende dingen zijn. Bij Politiek en Retorica heb ik onwijs veel geleerd over de totstandkoming van het huidig bestuur... Ik vind het moeilijk om het met elkaar te vergelijken omdat het twee hele verschillende dingen zijn. Bij Politiek en Retorica heb ik onwijs veel geleerd over de totstandkoming van het huidig bestuur in Nederland en daarnaast hebben de politiek filosofische vragen mij aan het denken gezet. Bij Retorica heb ik een stuk beter leren speechen. Dus bij zowel Politiek als bij Retorica heb ik onwijs veel geleerd.

Zit goed in elkaar

Francisco

Geweldig!! In acht weken tijd heb ik meer geleerd dan een heel schooljaar... De groep is ook heel gezellig, iedereen is zeer goed bevriend geworden. Later komen wij zeker weer samen.

Politiek en Retorica

De interactieve lesmethode: een gesprek voeren.
De begeleiding bij het speechen hielp enorm

Beter omgaan met verwachtingsmanagement:
Soms had ik het gevoel dat er nog veel besproken worden

Retorica, ik ging van 0 naar 80 in 8 weken tijd

Wat vind je van de website en het aanmeldproces?

Heel soepel en makkelijk te bedienen

Lola Kroeze

In 8 weken heb ik ontzettend veel kunnen leren over niet alleen de politieke geschiedenis, maar ook hoe je beter kunt nadenken over kwesties die in eerste instantie simpel lijken. Daarbij heb ik... In 8 weken heb ik ontzettend veel kunnen leren over niet alleen de politieke geschiedenis, maar ook hoe je beter kunt nadenken over kwesties die in eerste instantie simpel lijken. Daarbij heb ik vooruitgang kunnen boeken in mijn speech vermogen en veel geleerd over de grondleggers van retorica. Naast dat het leerzaam was, heb ik ook gewoon erg kunnen genieten van de colleges waarbij we elke keer actief konden meedoen.

Politiek en retorica

Actief meedoen (formatiespel), open gesprek waarin alles gezegd mag worden, interessante kwesties elke week, goeie sfeer.

Femke zou de leerlingen wat leuker kunnen betrekken bij de stof (vroeg vaak naar antwoorden maar wilde dan per se haar eigen antwoord horen),

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Formatiespel, laat zien hoe dat soort dingen in het echt gaan.

Goed te doen

Jitse Maas

Landmerk heeft mij op een unieke manier onderwijs geboden! Ik kreeg les op een manier die ik van school niet kende. Op een Socratische wijze liet de docent ons verbanden tussen de geschiedenis, het... Landmerk heeft mij op een unieke manier onderwijs geboden! Ik kreeg les op een manier die ik van school niet kende. Op een Socratische wijze liet de docent ons verbanden tussen de geschiedenis, het heden, politieke denkbeelden én de praktijk zien. Ook heb ik erg veel praktische vaardigheden geleerd: samenwerken met mensen die ik tot voorheen niet kende, goed formuleren en speechen. Een ontzettend leerzame manier van onderwijs die je telkens stimuleert om nóg meer kennis op te doen!

De cursus Politiek en Retorica

-Unieke- en inspirerende manier van college geven.
-Het stimulerende effect om uit je comfortzone te komen.

-Wellicht zouden de college’s onderbroken kunnen worden door 1 extra pauze. Mijn spanningsboog raakte soms na 2,5 uur college op.
-De cursusdag duurde (maar) 5 uur. Ik had zelf een hele...
-De cursusdag duurde (maar) 5 uur. Ik had zelf een hele schooldag praktischer gevonden. Dan was er nog meer tijd over om diep in de stof te duiken.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Lastig te zeggen. Mijn spreken is erg verbeterd door Femke! Maar ik vond de college’s ook zeer leerzaam; het doorzien van verbanden end. zal ik de rest van mijn leven kunnen gebruiken.

Wat vind je van de website en het aanmeldproces?

De website ziet er gelikt uit! Het aanmeldproces verliep prima.

Mink Bartlema

Werkt effectiever dan school. Door je af te sluiten van afleidingen focus je een bepaalde tijd alleen op één gebied wat je interessant vindt. En dat met docenten die in mijn ogen velen malen beter... Werkt effectiever dan school. Door je af te sluiten van afleidingen focus je een bepaalde tijd alleen op één gebied wat je interessant vindt. En dat met docenten die in mijn ogen velen malen beter lesgeven dan die op school. Er is ruimte voor ontspanning, maar er zijn duidelijke afspraken en doelen. Dat werkte goed voor mij.

Aan welke cursus heb je deelgenomen?

Zomerschool Filosofie (Plato en Fukuyama)

Docenten weten ongelooflijk veel van het onderwerp af. Veel individuele aandacht door een niet al te grote groep. Niet duur.

Te veel tijd besteed aan geschreven teksten bespreken.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Het meeste heb ik geleerd van de interactieve gesprekken over de machtsverdeling in de staat omdat ik het nu zelfs zo goed begrijp dat ik het met Plato eens ben geworden.

Wat vind je van de website en het aanmeldproces?

Eenvoudig. Website overigens niet heel veel bekeken.

Anne Harbers

De zomerschool was erg leerzaam. We hebben interessante onderwerpen besproken en ik heb veel geleerd van de colleges en de opdrachten. Daarnaast was de week enorm gezellig. Ik vond het echt heel leuk.

De zomerschool

door de opzet van de week leerden we (de cursisten) elkaar snel en goed kennen. (bv tijdens het eten) De lengte van de colleges was precies goed. Het uitgebreid bespreken van de essays vond ik ook... door de opzet van de week leerden we (de cursisten) elkaar snel en goed kennen. (bv tijdens het eten) De lengte van de colleges was precies goed. Het uitgebreid bespreken van de essays vond ik ook heel gaaf.

misschien hadden we wat meer/langer in kunnen gaan op fukuyama. voor de rest heb ik niets aan te merken

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

ik vind het moeilijk om 1 ding te noemen. tijdens de colleges heb ik heel veel nieuwe dingen geleerd waar ik nog steeds over aan het nadenken ben. maar ik heb ook heel veel geleerd van het schrijven... ik vind het moeilijk om 1 ding te noemen. tijdens de colleges heb ik heel veel nieuwe dingen geleerd waar ik nog steeds over aan het nadenken ben. maar ik heb ook heel veel geleerd van het schrijven en bespreken van de essays.

prima

Gijs van Mil

De insteek van de cursussen van Landmerk vind ik precies wat er mist in hedendaags onderwijs. Dan heb ik het over zaken als: pas doorgaan als elke student het snapt, het echt snappen van een stukje... De insteek van de cursussen van Landmerk vind ik precies wat er mist in hedendaags onderwijs. Dan heb ik het over zaken als: pas doorgaan als elke student het snapt, het echt snappen van een stukje tekst verkiezen boven de hele tekst gelezen hebben. De lessen zijn op hoog niveau en dat voor soms een paar uur lang achter elkaar. Een Landmerk cursus heeft de ambitie om een ervaring mee te geven die toekomstbepalend kan zijn.
De samenstelling van de groep is ook een groot pluspunt. Omdat de groepen vrij klein zijn maak je vrienden voor het leven, en het programma buiten de lessen om is daar deels verantwoordelijk voor. Omdat een student die deelneemt aan Landmerk al een bepaald niveau van intresse heeft, kom je ook veel goede gesprekken tegen.
Grootste pluspunt in mijn ogen is het deel waarop men offline is. Het simpelweg innemen van de telefoons is bevordelijk voor de sfeer, en het niveau van de lessen. Ook is het een mooie eye opener voor sommigen, waardoor zelfs als het wel mag men bijna geen telefoon gebruikt.
Al met al zijn de cursussen van Landmerk voor mij toekomstbepalend geweest en heb ik er elke keer van genoten.

Speechen in London, en de Plato cursus in het altijd mooie Oosterhout

Hoog niveau van de lessen, leuke activiteiten buiten de lessen om. Ook een fijne structuur wat betreft de dagindelinf. Vanaf het begin duidelijk hoe de dag zal lopen en wat je kunt verwachten.

Als er ruimte voor is de groep zelf laten koken, is goed voor de sociale interactie, maar is niet perse nodig.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

In London: de speechopdrachten. Er werd de tijd genomen voor de feedback, en ook voor elkaar feedback. In Oosterhout: het begrijpen van teksten en het beknopt schrijven ervan. Het lezen van een... In London: de speechopdrachten. Er werd de tijd genomen voor de feedback, en ook voor elkaar feedback. In Oosterhout: het begrijpen van teksten en het beknopt schrijven ervan. Het lezen van een moeilijkere tekst, en daar de tijd voor nemen maakte duidelijk hoe je een tekst moet benaderen. Elke dag een essay schrijven is uniek en zeer leerzaam.

Goed en duidelijk