Landmerk

Heb je beter grip gekregen op de theorie?
8.5/10
Heb je beter leren spreken?
Wist de docent inspirerend te vertellen?
Hoe was de sfeer tijdens de cursus?

Mijn ervaringen zijn zeer positief

Retorica in Rome

De sterke punten waren de lessen waarin je deel kon nemen aan discussies die normaal nooit ruimte zouden krijgen in reguliere lessen van school

Het zou misschien fijn zijn als er buiten het programma meer vrije tijd was

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Van retorica, omdat ik heb gemerkt dat het spreken makkelijker afgaat en de speech inhoud

Wat vind je van de website en het aanmeldproces?

De website kwa informatie die er stond vond ik niet altijd even correct. Zo staat het op de site er wel mooier dan dat het is. Het aanmeldproces heb ik niks op aan te merken

Laura Jacquemijns

Mijn ervaring met het onderwijs van Landmerk was grotendeels positief. De lesstof, de behandeling hiervan, en de leraren waren uitstekend. Op een punt in de week begon ik het lezen van de...

Retorica in Rome

De sterke punten van de cursus waren vooral de manier van lesgeven en de uitdagende stof. Hoewel niet alles behandeld werd van de opgegeven leerstof heb ik toch het idee dat ik alles uiteindelijk begreep en dat het me veel breder heeft helpen nadenken. Wat ik enorm fijn vond aan de cursus, was dat de diepe onderwerpen niet enkel in het klaslokaal besproken werden maar ook in het restaurant met de lunch, en in de avonden. De gehele cursus kreeg zo een hele goede sfeer, aangezien we de hele week met mede-leerlingen waren die deze gesprekken konden waarderen.
Ook was de locatie uiteindelijk heel fijn, met de tuinen. Hoewel het jammer was, dat de buurt simpelweg te gevaarlijk was om in de avond nog even een ommetje te maken, heeft de omgeving voor mij een grote invloed gehad op het 'Rome-gevoel' van de reis.
De retorica kant van het programma was, hoewel het iets minder sterk was dan vorige retorica-programma's, naar mijn mening erg interessant. De opdrachten waren origineel, en elke les leerde je een andere kant van je speeches verbeteren.

Het grootste verbeterpunt aan de cursus is voor mij de vrijheid: 6 dagen lang, van ontbijt tot lunch, tot avondeten en alles daarvoor en daarna, met dezelfde mensen opgehokt zijn kan uitputtend zijn. Gelukkig waren er genoeg variërende activiteiten om hiervoor te compenseren, maar leerlingen moéten de mogelijkheid hebben om van het terrein af te gaan, en om vrije tijd te hebben. De cursus kost best wat geld, hiervoor hoor je ook een sfeer impressie van het mooie Rome te krijgen, en niet alleen van Villa Nazareth. Als dit niet mogelijk blijkt te zijn met het aantal begeleiders, zal er nagedacht moeten worden aan een extra leraar (of überhaupt al verantwoordelijk student) die hiermee kan helpen. De enorme hoeveelheid tijd die in de les kwam te zitten, had hier geen vrije tijd tegenover staan. Uiteindelijk is de doelgroep van deze reis 5 en 6 vwo, niet een groep volwassenen. Jongeren zijn zo nu en dan opgefokt, druk en afgeleid. Je moet iemand tussen de 4 a 5 uur (!) college door, de mogelijkheid bieden om even buiten de groep te treden en een koffietje te drinken of om even een goede pauze te houden.
Hiernaast viel het ontbijt mij sterk tegen, als er door de begeleiders geen fatsoenlijk ontbijt kan worden gehaald, moet er direct de mogelijkheid worden gegeven om dit zelf buiten het terrein af te halen.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Van de colleges over Augustinus en filosofie, dit interesseerde mij meer dan de retorica.

Wat vind je van de website en het aanmeldproces?

Het aanmeldproces is goed geregeld, maar de website kan meer duidelijk verstrekken dmv foto's, uitbundigere alumni-verhalen en video materiaal.

Pre-class recht, retorica en democratie van Jordi en de studiereis retorica in rome van Daniël en Nico

Retorica in Rome

Docenten konden goed les geven en wisten ook (bijna) iedereen voor een lange tijd geboeid te houden. Ik vond het ook leuk dat er een aantal gastsprekers waren die o.a. goede tips gaven over vervolgstudies.

Meer vrijheid door bijvoorbeeld iedereen geld mee te geven en onszelf een plaats uit laten kiezen om te lunchen in het centrum

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

In een korte tijd & onder druk een speech schrijven. Je moet die speech gewoon binnen een bepaalde tijd afhebben en zo niet dan moet je maar roeien met de riemen die je hebt.
Van de theorie van retorica heb ik niet enorm veel geleerd omdat ik bijna alles al had gehad tijdens de pre-class recht, retorica en democratie dus daar vond ik weinig uitdaging.

Wat vind je van de website en het aanmeldproces?

Op zich wel duidelijk. Ik zou alleen bij de omschrijven het wat meer duidelijk maken dat de meeste tijd wordt besteed aan Augustinus. Ik had namelijk het idee dat ik me had aangemeld voor een cursus retorica met ook wat filosofie ipv anders om. Ik zou overigens ook nog bij de beschrijving van de reis zetten dat mensen die al een pre-class of cursus hebben gevolgd, qua theorie niet heel veel nieuws leren over retorica.

Rik Engel

Erg leerzaam en uitdagend

Snelle speech verbetering. Beter inzicht in het recht

Iets meer pauze’s zorgen voor efficiëntere lessen

Recht

David Hetterschijt

Ik zou deze cursus omschrijven als een cursus waar je vooral bezig bent om wetenschappelijk na te denken. vooral het theoretische deel was op hoog niveau. op het gebied van retorica was het iets...

aanwezigheid van kennis

retorisch gedeelte kan breder getrokken worden

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

het lezen van de teksten en het daarna met de groep overleggen

Nina Han

Het was een hele intense en interessante cursus. Nog nooit ben ik zo diep ingegaan op een onderwerp en deze cursus stimuleert je daar zeker wel in. Ik heb het gevoel dat ik vol kennis van het recht,...

Ik vind de discussies het interessantst, hierdoor leer je heel anders kijken en denken. Ook was het supervet om op speciale locaties les te krijgen zoals de Hoge Raad, Gerechtshof, het OM.

De teksten waren erg moeilijk, waardoor ik soms niet zo veel ervan begreep.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Ik denk van retorica, omdat je daar elke week mee oefent en feedback krijgt.

Mariëlle van Berkum

De cursus Rechtvaardigheid, retorica en het Nederlandse recht van stichting Landmerk was een intensieve en leerzame cursus. In zeven middagen kregen we een goed beeld van de basisbeginselen van het...

* Het kleinschalige karakter, waardoor er veel ruimte was voor vragen en je elkaar redelijk goed leerde kennen.
* De indeling van de les: eerst een paar uur toehoren en daarna een wat vrijer gedeelte, waarin we konden speechen.
* De vrij strikte controle van het leerwerk, waardoor we echt gedwongen werden ons werk op orde te hebben.

Niet direct.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Van het deel over het Nederlandse recht en het begrip rechtvaardigheid, omdat we daar aardig wat uren leeswerk voor hadden en er dus in korte tijd veel van opgestoken hebben.

Je krijgt veel extra kennis, die je zeker niet op de middelbare school krijgt. Je eigen retorica vaardigheden laat je zien, waarop je later feedback krijgt zodat je steeds beter wordt.

Stof die echt verdiept in het onderwerp. De locaties. Mensen van wie je in contact komt. Echt actief bezig

Heb ik niet

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Retorica en opbouw. Op de middelbare school krijg je niet meer dan inleiding, middenstuk en slot. Dit gaat dus veel meer de diepte in.

Annebeth Adler

Ik vond het leerzaam en interessant om op zo’n manier naar het recht te kijken. Ook hebben we mooie plekken bezocht en heb ik ontzetten veel geleerd.

Veel bijzondere plekken gezien en ervaren. Ook vooral de leerlingen het werk laten doen en vooral ze laten nadenken.

Misschien iets vaker pauzes inplannen omdat iedereen na een tijdje een beetje duf wordt.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

De speeches, ik heb vooral geleerd hoe ik goed kan presenteren en goed de klemtoon kan gebruiken.

Esra Sariyurek

Ik heb zeer veel kennis opgedaan, die ik zeker op vele gebieden toe kan passen.

Er wordt heel diep op dingen ingegaan, waardoor je uitgedaagd wordt verder te denken dan alleen wat de basisbegrippen inhouden.

De rolverdeling bij de wekelijkse casussen zou meer kunnen variëren.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Het samen hebben van discussies, omdat ik hier het meest van opgestoken ben. Zo werden ieders ideeën aangehoord.