Stichting NimmerdorNee, Bob Bouhuijs (voorzitter)

In algemene zin hebben wij de relatie met Habitat als positief ervaren. Een lange tijd is Barry Meruma de advocaat geweest van onze stichting (Stichting NimmerdorNee).

Zijn sterke...

Zijn sterke kanten zijn de volgende:

1. Hij is analytisch sterk.
2. Hij bezit een gedegen kennis van de Flora- en Faunawet en andere wet- en regelgeving die voor onze casus relevant was.
3. Hij is een vriendelijke en innemende persoon, waarmee het prettig was samen te werken.
4. Hij was erg betrokken bij onze zaak en ook buiten de kantooruren bereid ons bij te staan. Zelfs toen wij formeel geen cliënt meer waren van Habitat, heeft Barry ons met juridisch advies bijgestaan.
5. Zijn schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid is uitmuntend.
6. Hij is betrouwbaar.

Het is wel wat jammer dat wij als stichtingsbestuur enkele keren suggesties hebben gedaan over de te volgen strategie, waar niet altijd wat mee gedaan werd.

Tips voor ons?

Soms wat meer open staan voor advies van betrokkenen.

Reactie HABITAT advocaten:

Het bepalen van een gezamenlijke aanpak/strategie doen wij uiteraard altijd in goed overleg, ook omdat er altijd een kostenafweging aan verbonden is. In de praktijk ervaren wij dat ons denken en... Het bepalen van een gezamenlijke aanpak/strategie doen wij uiteraard altijd in goed overleg, ook omdat er altijd een kostenafweging aan verbonden is. In de praktijk ervaren wij dat ons denken en handelen vanuit een juridische invalshoek niet altijd volledig aansluit bij de door onze cliënt gewenste eindsituatie. We nemen onze actieve taak als gespecialiseerde 'regisseur' serieus en geven de benodigde sturing. Het is daarbij in juridisch complexe zaken - zoals in dit dossier - wel eens lastig om steeds weer begrijpelijk de mogelijkheden en onmogelijkheden te communiceren en continu de verwachtingen te managen. Maar daar gaan we voor!

Ik heb ervaren, dat het heel moeilijk is te onderhandelen met de Rijksdienst voor monumenten. Er zitten daar erg veel mensen, redelijk hoog in de ivoren toren met geen of weinig oog voor de... Ik heb ervaren, dat het heel moeilijk is te onderhandelen met de Rijksdienst voor monumenten. Er zitten daar erg veel mensen, redelijk hoog in de ivoren toren met geen of weinig oog voor de problemen, die het gebruik van het monument met zich meebrengen. Mijn probleem wordt dan de almaar stijgende kosten van het juridische gevecht. Ik heb zelf een alternatieve oplossing aangedragen, die reeds meer dan 1/2 jaar kennelijk bij de instanties "in de week" ligt. Ik hoor maar niets. Het is natuurlijk gemakkelijk om achteraf te praten, maar eerder zoeken naar een compromis zou in mijn geval de kosten mogelijk zeer hebben beperkt. Verder was er een goede betrokkenheid van de advocaat, voor wie een dispuut met de Rijksdienst, net als voor mij, vrij nieuw was.

Tips voor ons?

eerder zoeken naar een compromis.

Reactie HABITAT advocaten:

Doordat de betrokken overheid ondanks herhaalde acties niet wenste mee te werken aan een legalisering van een ingreep in een monument, werd in overleg met cliënt een in de praktijk weinig benutte... Doordat de betrokken overheid ondanks herhaalde acties niet wenste mee te werken aan een legalisering van een ingreep in een monument, werd in overleg met cliënt een in de praktijk weinig benutte juridische procedure opgestart om de zaak via de rechter toch vlot te trekken. Altijd is sprake van een afweging van belangen, kosten en succeskansen. Wij leggen deze afweging op basis van een aanpak met kosteninschatting vooraf en na elke afgesproken vervolgstap voor, waarna cliënt beslist over het voortzetten of beëindigen van de aanpak. Zo ook in dit geval.

Wij - een milieugroepering in Zuid-Limburg - hebben het werk van de heer Ruttemans ván Habitat zeer gewaardeerd: uitstekend! Het betreffende dossier kende een aanloopperiode van globaal 20 jaar... Wij - een milieugroepering in Zuid-Limburg - hebben het werk van de heer Ruttemans ván Habitat zeer gewaardeerd: uitstekend! Het betreffende dossier kende een aanloopperiode van globaal 20 jaar gevolgd door een reeks procedures van zo'n 10 jaar. Hij wist zich opvallend snel in té werken, stelde de relevante vragen én was duidelijk uitermate goed thuis in de materie. Hij was bereid vanuit de Randstad naar het Zuiden te komen om de situatie ter plekke op te nemen. Vergeleken met zijn voorgangers (vier verschillende juristen/ kantoren) stak hij er met kop en schouders bovenuit. Ook tijdens de zitting wist hij goed om te gaan met onvoorziene wendingen. Tenslotte wil ik niet onvermeld laten dat zijn acte de présence ook aanwezigen van andere milieuorganisaties is opgevallen: "Wie is toch die advocaat?".
Al met al heeft de heer Ruttemans zowel als mens als advocaat een bijzonder prettige indruk gemaakt en wij zullen niet aarzelen zíjn hulp in té roepen als dat nodig mocht zijn.

NVT

Professioneel, duidelijk veel vakkennis, bereid om 's avonds te overleggen.

Tips voor ons?

Beter communicatie 'up front' over de kosten.

Stal Bleijkmeer

We hebben Barry ervaren als een betrokken mens en een goede advocaat.
De samenwerking is altijd zeer goed verlopen.

Kundig

ben tevreden

Thomas de Bruin

Na een (te) lange slepende procedure onder begeleiding van onze rechtsbijstand (SRK), hebben wij (=meerdere buurtbewoners) Barry Meruma gevraagd om onze zaak te gaan behartigen. Daarna verliep alles... Na een (te) lange slepende procedure onder begeleiding van onze rechtsbijstand (SRK), hebben wij (=meerdere buurtbewoners) Barry Meruma gevraagd om onze zaak te gaan behartigen. Daarna verliep alles in een 'sneltreinvaart' : uiterst efficiënt en vakkundig werd doorgepakt en werd een bevredigende oplossing 'afgedwongen'.

Tips voor ons?

Onze zaak heeft nog een soort 'nasleep' gekregen: in de omgeving / in het gebied blijft het onrustig en dit wordt feitelijk door de dezelfde 'spelers' veroorzaakt. Thans is er ons inziens sprake... Onze zaak heeft nog een soort 'nasleep' gekregen: in de omgeving / in het gebied blijft het onrustig en dit wordt feitelijk door de dezelfde 'spelers' veroorzaakt. Thans is er ons inziens sprake van planschade en dit is een 'spin off' van de eerste zaak.
Het zou dus mooi zijn als HABITAT ook nadien checkt -zoals nu- of zij wellicht nog van dienst kunnen zijn ?

Nikki Mol

Erg betrokken bij onze zaak, goed te bereiken en de juiste kennis in huis om ons de vergunning rond te krijgen voor een uitbouw en dakterras in Amsterdam. Een half jaar na afronding van de zaak,... Erg betrokken bij onze zaak, goed te bereiken en de juiste kennis in huis om ons de vergunning rond te krijgen voor een uitbouw en dakterras in Amsterdam. Een half jaar na afronding van de zaak, kregen we nog bericht om te vragen hoe het met de verbouwing ging en of we tevreden waren. Top!

n/a - helemaal tevreden!

Goed al is het maar via de mail

Tips voor ons?

Nee het was maar een korte samenwerking

Die was in orde, voldoende informatie gekregen

ga zo door !