Landmerk

Heb je beter grip gekregen op de theorie?
Heb je beter leren spreken?
8.2/10
Wist de docent inspirerend te vertellen?
Hoe was de sfeer tijdens de cursus?

Heel praktisch gericht, ervaren docenten

Retorica

Duidelijke uitleg verschijnselen aan de hand van teksten

Nee

Weet ik niet

Nvt

Prima lessen, die voortbouwen op de kennis na 6 jaar Latijn.

Cursus Retorica nr. 2

Persoonlijke docent. Duidelijke uitleg.

Iets meer afwisseling. Lessen van ruim 2 uur zijn best lang voor scholieren die lessen van 45 minuten gewend zijn.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

De theorie die toegepast werd op een werk van Augustinus.

Niet van toepassing

Goede cursus retorica. Leraar wist er veel vanaf en oom praktisch werden we goed aan het werk gezet.

Retorica

Praktisch aan de slag, sloot goed aan bij eerdere cursus, goed op niveau.

Tempo mag soms wat hoger.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Theorie, vond ik ook het interessants.

Wat vind je van de website en het aanmeldproces?

Ik heb een cursus retorica gevolgd. Ik vond het een leerzame dag, waar je op een goede, maar vooral persoonlijke manier bekritiseerd wordt.

Persoonlijk commentaar
Wat er aan theorie wordt gegeven, wordt ook meteen in de praktijk toegepast.

Iets meer variatie gedurende de dag.

De persoonlijke speech

Nvt

Erg positief. De kleine groep was erg fijn en door het vooraf inlezen en daarna bespreken leer je erg veel van de stof

Retorica en de Geschiedenis van de Nederlandse Democratie

De locaties en lesomgevingen

Iets minder lange teksten, ze waren soms een beetje langdradig

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Het geschiedenisdeel. Je leert goed de tekst begrijpen en door de bespreking ook in de context plaatsen en verschillende verbanden zien.

Overzichtelijk, verder niet bijzonder

Cursus Retorica in Rome en NLDEM2018

NLDEM2018

De diepgang bracht de lessen tot ongekende hoogte.

Het retorica-onderdeel was soms wel erg abstract.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

De abortuskwestie. Hier ging het om een fundamentele zaak die de afgelopen tijd ook nog eens actueel was. Daardoor vond ik het extra interessant.

Wat vind je van de website en het aanmeldproces?

Mijn ervaringen zijn zeer positief

Retorica in Rome

De sterke punten waren de lessen waarin je deel kon nemen aan discussies die normaal nooit ruimte zouden krijgen in reguliere lessen van school

Het zou misschien fijn zijn als er buiten het programma meer vrije tijd was

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Van retorica, omdat ik heb gemerkt dat het spreken makkelijker afgaat en de speech inhoud

Wat vind je van de website en het aanmeldproces?

De website kwa informatie die er stond vond ik niet altijd even correct. Zo staat het op de site er wel mooier dan dat het is. Het aanmeldproces heb ik niks op aan te merken

Laura Jacquemijns

Mijn ervaring met het onderwijs van Landmerk was grotendeels positief. De lesstof, de behandeling hiervan, en de leraren waren uitstekend. Op een punt in de week begon ik het lezen van de... Mijn ervaring met het onderwijs van Landmerk was grotendeels positief. De lesstof, de behandeling hiervan, en de leraren waren uitstekend. Op een punt in de week begon ik het lezen van de filosofische teksten zelfs zo interessant dat ik mezelf voornam om filosofie echt mijn #1 studiekeuze te maken.

Retorica in Rome

De sterke punten van de cursus waren vooral de manier van lesgeven en de uitdagende stof. Hoewel niet alles behandeld werd van de opgegeven leerstof heb ik toch het idee dat ik alles uiteindelijk... De sterke punten van de cursus waren vooral de manier van lesgeven en de uitdagende stof. Hoewel niet alles behandeld werd van de opgegeven leerstof heb ik toch het idee dat ik alles uiteindelijk begreep en dat het me veel breder heeft helpen nadenken. Wat ik enorm fijn vond aan de cursus, was dat de diepe onderwerpen niet enkel in het klaslokaal besproken werden maar ook in het restaurant met de lunch, en in de avonden. De gehele cursus kreeg zo een hele goede sfeer, aangezien we de hele week met mede-leerlingen waren die deze gesprekken konden waarderen.
Ook was de locatie uiteindelijk heel fijn, met de tuinen. Hoewel het jammer was, dat de buurt simpelweg te gevaarlijk was om in de avond nog even een ommetje te maken, heeft de omgeving voor mij een grote invloed gehad op het 'Rome-gevoel' van de reis.
De retorica kant van het programma was, hoewel het iets minder sterk was dan vorige retorica-programma's, naar mijn mening erg interessant. De opdrachten waren origineel, en elke les leerde je een andere kant van je speeches verbeteren.

Het grootste verbeterpunt aan de cursus is voor mij de vrijheid: 6 dagen lang, van ontbijt tot lunch, tot avondeten en alles daarvoor en daarna, met dezelfde mensen opgehokt zijn kan uitputtend... Het grootste verbeterpunt aan de cursus is voor mij de vrijheid: 6 dagen lang, van ontbijt tot lunch, tot avondeten en alles daarvoor en daarna, met dezelfde mensen opgehokt zijn kan uitputtend zijn. Gelukkig waren er genoeg variërende activiteiten om hiervoor te compenseren, maar leerlingen moéten de mogelijkheid hebben om van het terrein af te gaan, en om vrije tijd te hebben. De cursus kost best wat geld, hiervoor hoor je ook een sfeer impressie van het mooie Rome te krijgen, en niet alleen van Villa Nazareth. Als dit niet mogelijk blijkt te zijn met het aantal begeleiders, zal er nagedacht moeten worden aan een extra leraar (of überhaupt al verantwoordelijk student) die hiermee kan helpen. De enorme hoeveelheid tijd die in de les kwam te zitten, had hier geen vrije tijd tegenover staan. Uiteindelijk is de doelgroep van deze reis 5 en 6 vwo, niet een groep volwassenen. Jongeren zijn zo nu en dan opgefokt, druk en afgeleid. Je moet iemand tussen de 4 a 5 uur (!) college door, de mogelijkheid bieden om even buiten de groep te treden en een koffietje te drinken of om even een goede pauze te houden.
Hiernaast viel het ontbijt mij sterk tegen, als er door de begeleiders geen fatsoenlijk ontbijt kan worden gehaald, moet er direct de mogelijkheid worden gegeven om dit zelf buiten het terrein af te halen.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Van de colleges over Augustinus en filosofie, dit interesseerde mij meer dan de retorica.

Wat vind je van de website en het aanmeldproces?

Het aanmeldproces is goed geregeld, maar de website kan meer duidelijk verstrekken dmv foto's, uitbundigere alumni-verhalen en video materiaal.

Pre-class recht, retorica en democratie van Jordi en de studiereis retorica in rome van Daniël en Nico

Retorica in Rome

Docenten konden goed les geven en wisten ook (bijna) iedereen voor een lange tijd geboeid te houden. Ik vond het ook leuk dat er een aantal gastsprekers waren die o.a. goede tips gaven over... Docenten konden goed les geven en wisten ook (bijna) iedereen voor een lange tijd geboeid te houden. Ik vond het ook leuk dat er een aantal gastsprekers waren die o.a. goede tips gaven over vervolgstudies.

Meer vrijheid door bijvoorbeeld iedereen geld mee te geven en onszelf een plaats uit laten kiezen om te lunchen in het centrum

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

In een korte tijd & onder druk een speech schrijven. Je moet die speech gewoon binnen een bepaalde tijd afhebben en zo niet dan moet je maar roeien met de riemen die je hebt.
Van de theorie...
Van de theorie van retorica heb ik niet enorm veel geleerd omdat ik bijna alles al had gehad tijdens de pre-class recht, retorica en democratie dus daar vond ik weinig uitdaging.

Wat vind je van de website en het aanmeldproces?

Op zich wel duidelijk. Ik zou alleen bij de omschrijven het wat meer duidelijk maken dat de meeste tijd wordt besteed aan Augustinus. Ik had namelijk het idee dat ik me had aangemeld voor een... Op zich wel duidelijk. Ik zou alleen bij de omschrijven het wat meer duidelijk maken dat de meeste tijd wordt besteed aan Augustinus. Ik had namelijk het idee dat ik me had aangemeld voor een cursus retorica met ook wat filosofie ipv anders om. Ik zou overigens ook nog bij de beschrijving van de reis zetten dat mensen die al een pre-class of cursus hebben gevolgd, qua theorie niet heel veel nieuws leren over retorica.

Rik Engel

Erg leerzaam en uitdagend

Snelle speech verbetering. Beter inzicht in het recht

Iets meer pauze’s zorgen voor efficiëntere lessen

Recht