Landmerk

Heb je beter grip gekregen op de theorie?
Heb je beter leren spreken?
8.2/10
Wist de docent inspirerend te vertellen?
Hoe was de sfeer tijdens de cursus?

Veerle de Koning

Ik vond het leuk en interresant. Heb er zeker wat van geleerd.

Ik vond de theorie die we kregen erg duidelijk en interessant. Een goede en duidelijke docent hielp daar zeker aan mee! Heb het naar me zin gehad.

Het zelfstandig werken was relatief kort hierdoor kon ik niet al mijn capaciteiten late zien.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Manier waarop je, je speech opbouwd. Dat vond ik erg boeiend en waar je je argumenten kunt vinden. (Plaatsen)

Diepgaande filosofeer sessies, erg interessant maar wel zeer eentonig
De gastcolleges zijn me het meest bijgebleven

Goede sprekers met interessante stof

Niet alleen Speechen, retorica past in veel meer kaders dan alleen een speech.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Taalgebruik van geert Wilders, was zeer interactief. Iedereen kon zich wat voorstellen bij het taalgebruik van Wilders. De gastdocent sprak erg meeslepend

Klaartje van Jaarsveld

Ik heb erg veel geleerd, meer dan ik dacht. Ik vond het eerst heel spannend, vooral omdat het en in een hele nieuwe stad is, ik er nog nooit was geweest en enorm veel nieuwe dingen moest doen. Zo... Ik heb erg veel geleerd, meer dan ik dacht. Ik vond het eerst heel spannend, vooral omdat het en in een hele nieuwe stad is, ik er nog nooit was geweest en enorm veel nieuwe dingen moest doen. Zo heb ik nog nooit een speech gehouden. Vandaag moest ik een presentatie doen op school, en werd duidelijk dat ik écht heel veel had geleerd!

De theorie werd helder uitgelegd. Er was veel interactie met de groep en het was fijn dat je niet voor een enorm grote groep moest staan, maar voor 8 mensen

Het zou wel fijn zijn om telkens dezelfde leraar te hebben, zodat je daar ook vertrouwder mee wordt. Maar dit zal waarschijnlijk te verwijten zijn geweest aan omstandigheden.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Het speechen. Omdat dit met een kleine groep gebeurde, dus dan wordt het al makkelijker en er werd telkens echt goede feedback gegeven waar je wat mee kon. Hierdoor ben ik bewuster gaan speechen

Erg interessant, ik wilde er aan meedoen maar had niet superveel verwachtingen; ik kan zeggen dat ik er veel heb geleerd en het erg naar mijn zin heb gehad.

Meneer Wiersma geeft interessante colleges en houdt de leerlingen aan het denken, iets wat je niet tot nooit ziet in normale klassen.

De twee groepen hebben verschillende punten van het programma besproken, dit was een beetje verwarrend in tijdens het laatste college ( gezamenlijk ) toen het over Logos, Ethos en Pathos ging.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Ik heb het meeste geleerd van de informatie over de 6-delige speech. Ik houd zelf van structuur, en met behulp van de 6-delige speech heb ik structuur kunnen aanbrengen in mijn speeches om zo beter... Ik heb het meeste geleerd van de informatie over de 6-delige speech. Ik houd zelf van structuur, en met behulp van de 6-delige speech heb ik structuur kunnen aanbrengen in mijn speeches om zo beter te leren spreken.

Zubair

Dit is de tweede keer dat ik mee heb gedaan aan de retoricatraining van Landmerk. En het was niet voor niets een tweede keer. Ik heb zeer genoten van de leerzame lessen en zal er zo een derde keer... Dit is de tweede keer dat ik mee heb gedaan aan de retoricatraining van Landmerk. En het was niet voor niets een tweede keer. Ik heb zeer genoten van de leerzame lessen en zal er zo een derde keer komen. Het is een zeer fijne manier van leren en altijd erg duidelijk wat er wordt bedoelt en wat er moet gebeuren.

Het valt meteen op dat Dhr. Wiersma erg veel verstand heeft over wat hij vertelt. Hij kan alle kanten op met het onderwerp en staat open voor opmerkingen van de leerlingen. Alle vragen worden... Het valt meteen op dat Dhr. Wiersma erg veel verstand heeft over wat hij vertelt. Hij kan alle kanten op met het onderwerp en staat open voor opmerkingen van de leerlingen. Alle vragen worden duidelijk beantwoord en hij heeft een zeer goede manier van uitleggen. Al met al, geweldige training.

Nvt

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Het zelf oefenen en feedback krijgen van mede-leerlingen was erg leerzaam.

Het was supertof. We hebben veel geleerd van meneer Wiersma.

Doordat je elke week weer een speech moet houden, ben je aan het einde echt veel beter dan aan het begin. Ook de taken van de redenaar en de opbouw van een speech zal ik nooit meer vergeten.

- er zijn vast verbeterpunten maar ik kan er zo snel even geen bedenken.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Van het zelf speeches houden en feedback op die speeches krijgen. Van de persoonlijke aandacht heb ik vooral veel geleerd.

Ik heb kennis gemaakt met de universiteit van Leiden en hoe het eraan toe gaat op een universiteit. Het kostbaarste wat ik heb geleerd is dat er een andere manier van denken is dan ik op de... Ik heb kennis gemaakt met de universiteit van Leiden en hoe het eraan toe gaat op een universiteit. Het kostbaarste wat ik heb geleerd is dat er een andere manier van denken is dan ik op de middelbare school heb geleerd. Hier is alles net een iets lastiger en we gaan overal net iets dieper op in.

Veel nieuwe informatie en nieuwe technieken geleerd, die ik voor de rest van mijn leven kan gebruiken.

Meer overzicht in de opbouw van een speech. Ik zou graag nog meer willen weten over een bouwplan van de speech.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Telkens zelf een speech voorbereiden en voordragen, omdat je hier rechtstreeks commentaar krijgt op je werk. Ook de discussies tussen door vond ik heel interressant.

Seha

Het was leuk en leerzaam.

Het voelde heel persoonlijk.

Uitgebreider vertellen over het boek van Quintilianus (De opleiding tot redenaar)

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Van de speeches. Ik kreeg tips en wanneer ik die ging toepassen, werd ik beter.

Wiesje

Heel interessant en leerzaam! Ik vond dat ik mezelf, door de docent en door de andere studenten, echt kon uitdagen en ook verbeteren. Ik vond het heel leuk om in deze setting meer over de retorica... Heel interessant en leerzaam! Ik vond dat ik mezelf, door de docent en door de andere studenten, echt kon uitdagen en ook verbeteren. Ik vond het heel leuk om in deze setting meer over de retorica te leren.

De docent en manier van leren (vooral bespreken in de groep en niet per se dat de docent constant aan het woord is)

Misschien van te voren beter aangeven waar we het over gaan hebben in een les en in de pre class over het algemeen.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

De feedback die ik kreeg op mijn speeches.

Wouter Blok

Ik vond het leuk om meer over retorica te leren, presenteren heeft mij altijd geïnteresseerd.

Ik leerde het meest van de feedback van andere leerlingen en de docent die op mijn speech gegeven werd, dat hielp heel erg om mijn latere speeches te verbeteren.

Iets meer duidelijke communicatie betreft het college, ik en anderen hebben een paar keer onduidelijkheid ervaren.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Het beter leren spreken, omdat ik hier het meeste aan zal hebben en het meest vooruit ben gegaan op dit punt.