Landmerk

Heb je beter grip gekregen op de theorie?
Heb je beter leren spreken?
Wist de docent inspirerend te vertellen?
Hoe was de sfeer tijdens de cursus?

Laura Jacquemijns

Mijn ervaring met het onderwijs van Landmerk was grotendeels positief. De lesstof, de behandeling hiervan, en de leraren waren uitstekend. Op een punt in de week begon ik het lezen van de filosofische teksten zelfs zo interessant dat ik mezelf voornam om filosofie echt mijn #1 studiekeuze te maken.

Aan welke cursus heb je deelgenomen?

Retorica in Rome

De sterke punten van de cursus waren vooral de manier van lesgeven en de uitdagende stof. Hoewel niet alles behandeld werd van de opgegeven leerstof heb ik toch het idee dat ik alles uiteindelijk begreep en dat het me veel breder heeft helpen nadenken. Wat ik enorm fijn vond aan de cursus, was dat de diepe onderwerpen niet enkel in het klaslokaal besproken werden maar ook in het restaurant met de lunch, en in de avonden. De gehele cursus kreeg zo een hele goede sfeer, aangezien we de hele week met mede-leerlingen waren die deze gesprekken konden waarderen.
Ook was de locatie uiteindelijk heel fijn, met de tuinen. Hoewel het jammer was, dat de buurt simpelweg te gevaarlijk was om in de avond nog even een ommetje te maken, heeft de omgeving voor mij een grote invloed gehad op het 'Rome-gevoel' van de reis.
De retorica kant van het programma was, hoewel het iets minder sterk was dan vorige retorica-programma's, naar mijn mening erg interessant. De opdrachten waren origineel, en elke les leerde je een andere kant van je speeches verbeteren.

Het grootste verbeterpunt aan de cursus is voor mij de vrijheid: 6 dagen lang, van ontbijt tot lunch, tot avondeten en alles daarvoor en daarna, met dezelfde mensen opgehokt zijn kan uitputtend zijn. Gelukkig waren er genoeg variërende activiteiten om hiervoor te compenseren, maar leerlingen moéten de mogelijkheid hebben om van het terrein af te gaan, en om vrije tijd te hebben. De cursus kost best wat geld, hiervoor hoor je ook een sfeer impressie van het mooie Rome te krijgen, en niet alleen van Villa Nazareth. Als dit niet mogelijk blijkt te zijn met het aantal begeleiders, zal er nagedacht moeten worden aan een extra leraar (of überhaupt al verantwoordelijk student) die hiermee kan helpen. De enorme hoeveelheid tijd die in de les kwam te zitten, had hier geen vrije tijd tegenover staan. Uiteindelijk is de doelgroep van deze reis 5 en 6 vwo, niet een groep volwassenen. Jongeren zijn zo nu en dan opgefokt, druk en afgeleid. Je moet iemand tussen de 4 a 5 uur (!) college door, de mogelijkheid bieden om even buiten de groep te treden en een koffietje te drinken of om even een goede pauze te houden.
Hiernaast viel het ontbijt mij sterk tegen, als er door de begeleiders geen fatsoenlijk ontbijt kan worden gehaald, moet er direct de mogelijkheid worden gegeven om dit zelf buiten het terrein af te halen.

Van welk onderdeel van de cursus heb je het meeste geleerd? Waarom?

Van de colleges over Augustinus en filosofie, dit interesseerde mij meer dan de retorica.

Wat vind je van de website en het aanmeldproces?

Het aanmeldproces is goed geregeld, maar de website kan meer duidelijk verstrekken dmv foto's, uitbundigere alumni-verhalen en video materiaal.

Score voor Landmerk: 4/5
Zou je onze training aanbevelen? Ja
Welke cursus heb je gevolgd?: Retorica in Rome