Ria

Snel geregeld, goede informatie

Ludo

Ik ben net begonnen met investeren maar het ziet er professioneel uit

Marleen Oostland

Overzichtelijk en zorgvuldig

F.H.

Prima service. Makkelijk in gebruik.

Nina

Toch wel een beetje verrast dat Lendahand op deze website overwegend zulke goede beoordelingen krijgt. Zeker, het doel is sympathiek en ook de organisatie maakt een prettige indruk. Maar helaas... Toch wel een beetje verrast dat Lendahand op deze website overwegend zulke goede beoordelingen krijgt. Zeker, het doel is sympathiek en ook de organisatie maakt een prettige indruk. Maar helaas bestaat mijn breed gespreide portfolio de afgelopen 1-2 jaar in steeds verder toenemende mate uit uitgestelde betalingen, met een beetje geluk wordt er hooguit nog rente betaald (zonder aflossing), maar zeer veel van de projecten waarin ik geinvesteerd heb zitten inmiddels in zwaar weer. Ik noem bijvoorbeeld Redavia, SOKO, BNF, Financial Access, ECS Zambia, Solar Works, upOwa en Vitalite. Het gaat helaas dus echt niet om een klein aantal projecten.

Achterstanden zijn inmiddels echt groot, en ik zou nu al heel blij zijn als ik mijn oorspronkelijke inleg over alle jaren dat ik geinvesteerd heb uiteindelijk nog terug ontvang (dus zonder enig rendement). Ik heb altijd de risico's van investeren bij Lendahand begrepen, maar als je bij een behoorlijk gespreid portfolio (met zowel hoog- als laagrisico investeringen) uiteindelijk met veel geluk op 0 rendement, maar waarschijnlijker op verlies t.o.v. je oorspronkelijke inleg uitkomt, dan denk ik dat je als bedrijf eerlijker moet zijn over het te verwachten rendement. Ik leen liever tegen 0% rente uit aan een goed doel met zekerheid van terugbetaling, dan dat me 4-6% rendement beloofd word maar ik naar alle waarschijnlijkheid verlies maak. Dus helaas, hoezeer Lendahand me oorspronkelijk ook aansprak, ik kan investeren bij jullie inmiddels niet meer aanbevelen.

Reactie Lendahand Nederland:

Dank voor uw reactie. Het is natuurlijk nooit leuk om zo'n slechte review te krijgen. Het moet gezegd dat met name het 'directe' portfolio het momenteel lastig heeft. Dat is zeker niet alleen het... Dank voor uw reactie. Het is natuurlijk nooit leuk om zo'n slechte review te krijgen. Het moet gezegd dat met name het 'directe' portfolio het momenteel lastig heeft. Dat is zeker niet alleen het gevolg van COVID, maar ook van het feit dat dergelijke partijen - die vaak nog niet winstgevend zijn maar wel sterk groeien - afhankelijk zijn van nieuwe funding. Vrijwel alle probleemgevallen bevinden zich dan ook onder de directe investeringen. Bij de investeringen via onze partners, financiële instellingen, hebben we deze problemen over het algemeen niet. En daarop is de rente dan ook wat lager. Overigens moeten we, zoals het er nu uitziet, alleen (gedeeltelijk) afschrijven op Redavia, SOKO en ECS. grt Peter PS: we beloven geen rendement, maar bieden een rentepercentage per jaar aan op onze projecten

gerard

Mooie manier om anderen te helpen en te verduurzamen

Peter

Kost alleen maar geld. Jaren meegedaan met veel projecten. Bij ons zijn best veel projecten niet terugbetaald, een stuk of 30 projecten meegedaan waarvan 6 geen volledige terugbetaling deden. De... Kost alleen maar geld. Jaren meegedaan met veel projecten. Bij ons zijn best veel projecten niet terugbetaald, een stuk of 30 projecten meegedaan waarvan 6 geen volledige terugbetaling deden. De garantie bij Lendahand is nul. De zogenaamde garantie van de locale partner is juist een extra risico. Bij onze projecten ging die regelmatig failliet en dan ben je alle inleg van de onderliggende projecten kwijt. Het risico dat iemand die een lening heeft niet kan afbetalen wil ik best nemen maar juist dat de locale partner een extra risico is vind ik misleiding. Hierover een klacht ingediend bij Lendahand maar die zijn van mening dat het niet hun probleem is. Veel van onze inleg is weg, ook de sociale impact op ons leven is aanwezig, wij hebben ook hard gewerkt voor het geld dat we kwijt zijn. Geef uw geld aan een zwerver, dat geeft ook een goed gevoel en het geld bent u dan ook kwijt, of zoek een ander platform die wel garanties geeft.

Reactie Lendahand Nederland:

Dank voor uw review. Wellicht dat enige nuance wel op zijn plaats is, los van het feit dat we ons dit zeer zeker aantrekken. Lendahand geeft geen garantie (op een handvol SIDA projecten uit het... Dank voor uw review. Wellicht dat enige nuance wel op zijn plaats is, los van het feit dat we ons dit zeer zeker aantrekken. Lendahand geeft geen garantie (op een handvol SIDA projecten uit het verleden na) en dat beloven we dan ook niet. We zijn een crowdfundingplatform, geen bank. We bieden 2 soorten producten aan, directe investeringen (hoger risico) en indirecte investeringen (lager risico). Bij die laatste categorie gaat het om lokale partners, ofwel financiële instellingen. Het lijkt erop dat u deze 2 producten door elkaar heeft gehaald in de review. Van alle afschrijvingen in ons portfolio (tot op heden zo'n 2%) komt 99% voor rekening van de directe investeringen en dus niet van de indirecte investeringen (de lokale partners). Wat betreft het punt 'veel van onze inleg is weg' het volgende. Netto heeft u in al die jaren iets meer overgehouden dan u daadwerkelijk heeft geïnvesteerd. Het rendement is daarmee echter wel een stuk lager dan waar u van tevoren naar alle waarschijnlijkheid op had gehoopt en daar balen wij ook van. grt Peter

B Straathof

Even inlezen, daarna lukte het prima

Mirjam de Rijke

Transparant, divers, laagdrempelig