Koos & Monique Zwolle

17 daagse selfdrive rondreis door Botswana afgewisseld met kamperen en overnachtingen in chalets

Beschrijf hier uw ervaringen

Inmiddels zijn we weer 3 weken terug en volop in onze dagelijkse routine... Het is opvallend dat deze reis bij ons in gedachte blijft hangen.. . Dat we regelmatig nog even terugblikken wat we... Inmiddels zijn we weer 3 weken terug en volop in onze dagelijkse routine... Het is opvallend dat deze reis bij ons in gedachte blijft hangen.. . Dat we regelmatig nog even terugblikken wat we gedaan hebben.... meer dan alleen bijzonder door alles wat we gezien hebben aan wild en natuur. Af en toe een stukje uit je comfortzone door het vastzitten, lekke band of een groep olifanten die iets te dicht bij kwamen in onze beleving. Het kamperen en een nacht vol geluiden waarbij we niet altijd konden traceren wat het was.. Het weer even samen een team vormen en op elkaar aangewezen zijn. Wat ons betreft een waardevolle ervaring en meer dan alleen een vakantie.. Jan en Marianne jullie sluiten goed aan op datgene wat er gevraagd werd door ons.. Alles even zorgvuldig afgewogen en daarnaast eerlijke informatie.. Zeker voor ons voor herhaling vatbaar... Daarnaast zijn wij blij dat we in Maun een tweetal ouderen hebben bezocht van het Ouderenproject. Daar is Marianne ook met hart en ziel mee bezig om ze een beter leven te geven .. Op dit moment in de vorm van eten en het bieden van een stukje controle en veiligheid. Dit doet ze samen met nog andere enthousiaste en betrokkenen bij de stichting.. Straks als er een paar kleine kamers gebouwd kunnen worden en er een dagbesteding is komen we zeker weer een keer kijken.. Ook dit is een stukje Botswana dat we niet hadden willen missen en wat ook bij het land hoort... Naast de omgeving en natuur van het land dat een oer gevoel van het afrikaanse leven geeft..

Wen Mulder

Drie korte driedaagse tochten vanuit Maun naar diverse natuurparken.

Beschrijf hier uw ervaringen

We maakten onze tochten gedurende het regenseizoen terwijl Jan en Marianne op vakantie in Nederland waren. Desondanks waren ze steeds bereikbaar voor ons, bijvoorbeeld daags voor ons vertrek ze... We maakten onze tochten gedurende het regenseizoen terwijl Jan en Marianne op vakantie in Nederland waren. Desondanks waren ze steeds bereikbaar voor ons, bijvoorbeeld daags voor ons vertrek ze informeerden ze bij natuurpark Nxai Pan of de weg naar en door het park goed berijdbaar was.

H.G. Sakko

22-Daagse reis Avontuurlijk Botswana voor 4 personen met Toyota Hilux Double Cab

Route / accommodatie:
Johannesburg Tambo Z-A -> Sleep Eezy Cottages Z-A -> Ama Amanzi Game Lodge Z-A ->
Route / accommodatie:
Khama Rhino Sanctuary Botswana -> Khumaga Wild Life Camp Botswana -> Old Bridge Backpackers Camping Botswana -> South Gate Camp Sites Botswana -> Mogotlho Safari Lodge Botswana -> Ngoma Gate (Chobe National Park) Botswana -> Waterlily Lodge, Kasane Botswana ->
Bayete Guest Lodge Zimbabwe -> Main Camp Hwange National Park Zimbabwe -> Kapula Camp Hwange National Park Zimbabwe ->
Pandamatenga Botswana -> Elephant Sands Nata Botswana -> Goo-Moremi Gorge Moremi Botswana ->
Ama Amanzi Bush Lodge Z-A -> Johannesburg Tambo Z-A.

Wij hebben erg genoten van deze fantastische en goed georganiseerde reis, als je wat langer thuis bent komen alle herinneringen langzaam weer boven en geniet je weer na.
Over het algemeen genomen een mooie reis met mooie accommodaties, niet te lang en niet te kort hoewel wij veel kilometers gereden hebben(4200). Achteraf bezien hadden wij het niet vervelend gevonden als we op sommige locaties nog een of twee dagen langer gebleven waren, want er was veel te zien.
Overnachting op Tambo airport zou een beter idee zijn, dan naar Sleep Eezy Cottages; Erg aardige mensen. Jammer dat het water op rantsoen was, we 's avonds niet konden douchen en geen gebruik konden maken van het zwembad, als gevolg van de droogte. Zou dat ieder jaar zo zijn?
Ook goed te melden dat Bushlore zegt dat het niet nodig is de bandenspanning te verlagen en dat met de auto die we meekregen gewoon door bergen zacht zand gereden kan worden, hetgeen niet het geval is. Dus wel bandenspanning verlagen.
Overnachting bij Ama Amanzi ('klein wild") voegt wat ons betreft niet veel toe aan de reis (Pilanusberg NP of Marakele NP hadden we bij nader inzien beter gevonden) , behalve dan dat het er erg rustig is en wij daar 2x lekker hebben gegeten (dat kan dus geen toeval zijn).
Goed om te melden dat de eveneens geboekte maaltijden in Botswana over het algemeen goed waren.
De 1e overnachting in Zimbabwe (Main Camp) was jammer genoeg minder (zeer gedateerd) en het restaurant is evenmin een aanrader, terwijl de ontvangst en het verblijf op het North camp wel zo prettig was dat wij daar nog wel enkele dagen langer zouden hebben willen blijven, waar je uitgebreide kookmogelijkheden hebt met gebruik van de grote keuken.

Commentaar per accommodatie:
1. Sleep Eezy : Erg prettig onderkomen, aardige mensen, goed ontbijt.
2. Ama Amanzi : Goed genoeg voor 1 nacht maar niets te beleven, tent zonder binnenruimte met een badkamer tent naast de tent. Waardoor je eerst je tent uit moet om bij de badkamer te komen. Lekker 3-gangen diner maar tijdens het diner wordt je aangevallen door heel veel insecten. Er zou gelegenheid moeten zijn om binnen te eten.
3. Khama Rhino Sanctuary: Goed voor 1 nacht, een aardige natuur wandeling en o.a. neushoorns spotten.
4. Khumaga Tiaans Camp: Wat een leuke plek is dit en een mooi chalet met een prachtige buiten badkamer! Het diner en ontbijt waren ook erg goed en het zwembad geweldig!
5. Maun, Old Bridge Backpackers: Hier mochten we aangeven of we een dubbelbed wilden of 2 aparte bedden en dat we graag 2 tenten naast elkaar wilden. Heel aardig. De tent en de ligging aan de rivier was weer erg leuk. Het eten is hier trouwens ook prima.
6. De overnachting op het eiland was ook erg leuk met “the office” (toilet) en het baden in de rivier. De verzorging en het eten waren heel erg goed. De avond en ochtend wandeling waren interessant. Behalve een trui is een goede zonbescherming ook erg aan te raden.
7. Weer terug bij the Old Bridge, kregen we weer onze vorige tent, wat ook erg prettig was.
8. Third Bridge: Weer een geweldige tent-en-suite! Met een heel ruim uitzicht, waar de Olifanten vlak langs je tent lopen. Heel mooi! Ook een mooie Campsite voor de kampeerders, mooie plaatsen en goed verzorgde wasgelegenheden. In de reisbeschrijving stond dat er bij Hippo pools een uitkijkpunt en toilet aanwezig zou zijn. Hahahaha, wel een uitkijkpunt en een toilet, maar de toiletten waren niet meer te gebruiken.
9. Mogothlo Safari Lodge: We kregen een prima tent-en-suite aan de rand van het kamp. De locatie aan de rivier is heel mooi we hebben hier op hun grond langs de rivier ontzettend veel Olifanten gezien en de Painted Dogs! Het eten viel een beetje tegen, voor zo’n luxe Safari Lodge, en omdat er buiten ons nog 2 grote groepen waren duurde het bakken van de eitjes bij het ontbijt erg lang. Maar prima hoor, zeker geen klagen, het had zelfs nog een nacht extra mogen zijn!
10. Mwandi View Lodge: Dit verwacht je helemaal niet, zo langs de weg. Wat een mooie tenten en wat een weids uitzicht en een heerlijk zwembad! Geen rivier maar een hele mooie kleurrijke vlakte! We hebben hier ’s avonds heerlijk buiten gezeten met een aperitief en een mooie zonsondergang! De, door de zeer gedreven eigenaar, gebarbecuede grote Ribeye’s waren perfect en de salades verrukkelijk! Echt een geweldige stop over!!
11. Kasane, Water Lily Lodge: Een kleine bedompte kamer, maar prima voor 1 nacht. In het restaurant bij het zwembad, mochten we van de kaart eten en kregen weer een prima ontbijt.
Door het onweer ging de boottocht niet door maar kregen we een game-drive, prima.
12. Vic. Falls, Bayete Guest House: We kregen een heel mooie chalet in een prachtige tuin! Jammer dat we hier maar 1 nacht waren! Alles was hier geweldig, het personeel, de chalets, het eten! !
13. Hwange NP, Main Camp: Een sterk gedateerd kamp, het chalet was zeer ruim en oogde niet schoon. We waren heel blij dat we hier maar 1 nacht waren. Het restaurant was prima, de winkel stelde niet veel voor en de curiosa shop hadden ze beter dicht kunnen laten.
14. Kapula Private Camp: Dit was boven verwachting! Hier willen we wel een paar dagen zitten! Wij waren de enige gasten en konden gebruik maken van een zeer uitgebreide keuken in een grote tent met ruime zitkamer en een geweldig uitzicht op het park! De beheerder van het kamp was heel behulpzaam en wilde zelfs onze afwas doen! Wat wij natuurlijk niet goed vonden! Top!!
15. Elephant Sands: Een kamp midden in de woestijn gelegen rond een waterput met een natuurlijke Olifanten doorgang. Weer een mooie tent-en-suite waar de Olifanten vlak langs kwamen om naar de waterput te gaan. We konden hier de Olifanten van heel dichtbij gadeslaan.
Het diner was ook hier weer goed, een heerlijk gegrilde ribeye met div. salades en een goed ontbijt.
16. Tswapong Hills, Goo-Moremi Gorge: Hier kregen we een heel mooi nieuw chalet met weer een leuke buitendouche, een mooi groot terras met gas-barbecue! De wandeling door de Gorge is een echte aanrader, maar je moet wel goed ter been zijn! Wat een prachtige natuur! Top!! In 2017 zullen het in aanbouw zijnde restaurant en zwembad klaar zijn.
17. Weer terug bij Ama Amanzi. We zijn hier prima verzorgd door hele aardige jonge beheerders. Wij dachten eigenlijk, dat dit een private game reserve was, maar er is alleen wat klein spul. Verder is hier niets te doen. Als we dit van tevoren hadden geweten hadden we liever in Pilanesberg of Marakele gezeten.
Jan en Marianne bedankt voor een heerlijke vakantie!

Ebel Smidt

2 dagen Okavango Delta en 3 dagen Moreni National Park (self drive met tenten op auto) vanuit Maun

Beschrijf hier uw ervaringen

Een fantastische reis gehad en heerlijk ontzorgd geweest dankzij Marianne en Jan. Zeer aan te raden.
Ik kwam uit Lesotho tussen verschillende werkzaamheden en zoon en zijn vriendin hadden een luxe break tijdens hun fietstocht van Nairobi naar Kaapstad. Het kwam allemaal prima uit. De beschikbaarheid van de auto zat even tegen de eerste dag maar dat kwam ook allemaal goed.

Elly Bolijn- Jan Peter van der Hoek

Op eigen gelegenheid 2 weken rond reis noord-oost Botswana, diverse Parken en Victoria Falls van uit Zimbabwe.
Start en einde Maun, 11 van de 14 nachten geslapen in tent op dak van auto,...
Start en einde Maun, 11 van de 14 nachten geslapen in tent op dak van auto, overige 3 nachten in tente en suite.

Beschrijf hier uw ervaringen

Wij waren zeer tevreden over de samenstelling van de reis, prettig ingespeeld op onze wensen. Verder een prima indeling van aantal km's rijden per dag tot an de volgende bestemming, mooie... Wij waren zeer tevreden over de samenstelling van de reis, prettig ingespeeld op onze wensen. Verder een prima indeling van aantal km's rijden per dag tot an de volgende bestemming, mooie overnachtingsplaatsen in de natuur. Wij hebben het zeer gewaardeerd de persoonlijke benadering waaronder even kennis making op de eerste dag, als ook aan het einde van de reis graag terug te willen horen hoe onze bevindingen waren.

Jaco en janet

24 daagse rondreis Botswana met Toyota Hilux Bushcamper

Beschrijf hier uw ervaringen

Het was de reis van ons leven mede dankzij de goede organisatie van Khuduga. Alles was tot in de puntjes geregeld. De eerste nacht hadden ze een hotel voor ons op het vliegveld geregeld waar we zo... Het was de reis van ons leven mede dankzij de goede organisatie van Khuduga. Alles was tot in de puntjes geregeld. De eerste nacht hadden ze een hotel voor ons op het vliegveld geregeld waar we zo met hun beschrijving naar toe konden lopen. De volgende dag werden we op tijd opgehaald door de man van het autoverhuurbedrijf. Alles geregeld door Jan en Marianne. Ook de lodges die ze voor ons uitgezocht hadden waren van uitstekende kwaliteit. Ook de tips voor de bandenspanning waren goed voorbereid. Het gaf ons ook een goed gevoel dat we altijd op hun konden terugvallen mocht er iets zijn. Zij kennen het land. We hebben heel veel wild gezien, heerlijk gegeten, mooie game drives gedaan, aardige mensen ontmoet en genoten van alles. Bedankt Jan en Marianne voor alles.

Ascha van Rossum

4x4 Self Drive in een Toyota Hilux met daktent door Botswana met een 2-daagse excursie naar de Okavango Delta.

Beschrijf hier uw ervaringen

Vanaf het eerste moment van contact leggen tot en met vandaag een goed contact gehad met Khuduga. Snelle reactie op onze vragen per mail. De organisatie van de reis was prima. We werden vanuit ons... Vanaf het eerste moment van contact leggen tot en met vandaag een goed contact gehad met Khuduga. Snelle reactie op onze vragen per mail. De organisatie van de reis was prima. We werden vanuit ons hotel in Johannesburg opgehaald en naar de autoverhuur gebracht en na afloop van de reis werd de auto netjes opgehaald bij het hotel. De reisbeschrijving was keurig verzorgd en de tips en wetenswaardigheden die mee werden gestuurd waren zinvol. De routebeschrijving was niet al te uitgebreid en soms niet kloppend, maar dat maakte wel dat je zelf moest nadenken en even wat moest uitzoeken op de kaart of de weg moest vragen. We hebben dat niet als vervelend ervaren maar juist als verrijking van onze reis. We zijn iedere dag weer op plaats van bestemming gekomen en genoten van het reizen door Botswana. Dat is het avontuur!
De camps waren erg goed gekozen, de één primitiever dan de andere, maar juist die afwisseling maakte het zo leuk. Ondanks de grote droogte toch veel dieren gezien en gehoord! Dat er ook dieren rond de auto lopen 's avonds en 's nachts is leuk als je ze rustig kunt bekijken vanuit de daktent! Het slapen in de daktent is ons goed bevallen. Onweer, regen en harde wind heeft ons tentje getrotseerd en wij konden er alleen maar van genieten! Het rijden door zand en water en in afgelegen gebieden was een avontuur dat we niet hadden willen missen. Ondanks de hoge temperatuur in oktober (tussen de 35 en 40 grC), hebben we enorm genoten van deze reis die zeker niet de laatste zal zijn. Dank Marianne en Jan voor het goede contact met jullie en jullie begeleiding in de voorbereiding van onze onvergetelijke reis.

Danielle Schaafstra

Rondreis door het noorden van Botswana (Maun, Kalahari, Makgadikgadi, Kasane, Chobe, Kwai en Moremi)

Beschrijf hier uw ervaringen

Wij zijn net terug van onze reis door Botswana en wat hebben we genoten! Het reizen met de landcruiser hebben we als erg ontspannen ervaren en Khuduga heeft mooie, bijzondere campsites en... Wij zijn net terug van onze reis door Botswana en wat hebben we genoten! Het reizen met de landcruiser hebben we als erg ontspannen ervaren en Khuduga heeft mooie, bijzondere campsites en accomodaties voor ons uitgekozen. De vele ontmoetingen met wilde dieren waren zo indrukwekkend en soms zelfs emotioneel. We zijn op vele mooie plekken geweest en hebben kennis gemaakt met de vriendelijke bevolking van Botswana. Doordat Jan en Marianne onze reis zo goed hadden georganiseerd (tot in de kleinste details) hebben wij een heerlijke, mooie en ontspannen vakantie gehad. We hebben fantastische herinneringen aan onze vakantie (en heel veel foto's) en denken met veel liefde terug aan Botswana.

W van der Ent

Rondreis Botswana

Beschrijf hier uw ervaringen

Jan en Marianne hebben we voor het eerst ontmoet op de speciale reizen beurs in Amsterdam. Na deze ontmoeting hebben we regelmatig mailcontact gehad over de mogelijkheden die deze reis ons kon... Jan en Marianne hebben we voor het eerst ontmoet op de speciale reizen beurs in Amsterdam. Na deze ontmoeting hebben we regelmatig mailcontact gehad over de mogelijkheden die deze reis ons kon bieden en nadat alles naar ons zin was is de reis geboekt. Alle verkregen informatie was prima in orde en we hebben een super mooie reis gemaakt. We vielen dagelijks van de ene verbazing in de andere, vanwege het gevarieerde reisschema, de vele verschillende plaatsen die we bezocht hebben en natuurlijk de schoonheid van het landschap en de fauna die Botswana te bieden heeft. Tijdens onze reis hebben we nog aanvullende informatie van Marianne gekregen over bepaalde routes van de reis die we beter niet konden nemen vanwege de wegcondities. Dit bleek achteraf goede info te zijn waardoor we tijdens onze 21 dagen niet vast hebben gezeten.
Bij deze willen we Jan en Marianne dus nogmaals hartelijk danken voor het uitstippelen van onze reis en de mooie plekjes die we daardoor hebben gezien.

Marchel en Corina de Buck

3 weken rondreis door Botswana

Beschrijf hier uw ervaringen

We zijn weer een enorme ervaring rijker. Wat hebben we genoten van de stilte en leegte in de Kalahari, de overnachting met de zoutpan als bed met de prachtigste sterrenhemel als dak op de Ntwetwe... We zijn weer een enorme ervaring rijker. Wat hebben we genoten van de stilte en leegte in de Kalahari, de overnachting met de zoutpan als bed met de prachtigste sterrenhemel als dak op de Ntwetwe pan, de boottocht op de Chobe rivier, het kamperen met de bushcamper op de leukste plekken met daarbij horende de nachtelijke geluiden van de dieren, het brullen van een leeuw, het knorren van het nijlpaard en het gelach van een hyena.
Wat een prachtig mooi en ongerept land is Botswana. Wat wij ook erg leuk vonden was de persoonlijke ontmoeting die wij met Jan en Marianne hebben gehad in Botswana. Dankzij alle goede adviezen en de vele tips die zijn gaven hebben wij een fantastische reis kunnen maken, om nooit meer te vergeten.