Arie van Roon

Rondreis door Botswana en Namibië (Captivistrip)

Beschrijf hier uw ervaringen

We kunnen het eigenlijk het beste beschrijven alsof je twee weken lang in een natuurdocumentaire rond rijd, loopt en vaart. Met je neus boven op een krokodil die buffel wil op eten, en die buffel... We kunnen het eigenlijk het beste beschrijven alsof je twee weken lang in een natuurdocumentaire rond rijd, loopt en vaart. Met je neus boven op een krokodil die buffel wil op eten, en die buffel drijft dan steeds tegen je bootje aan door de stroming en de gids duwt hem dan weer weg met een lange stok….Geweldig.

De auto (Toyota Landcruiser bush camper) is erg goed bevallen, en …. géén lekke band gehad. De warme douche ’s ochtends in de Kalhari, onvergetelijk. Omdat de slaapzakken konden blijven liggen, was het bed in een minuut klaar, ideaal. Achteraf hadden we best meer kunnen/willen kamperen, dat we weten we dan voor een volgende keer!

Lodges waren ook erg leuk, allemaal anders, elke keer een verrassing t/m de laatste aan toe. Daar (in de Chobe bush camp) vermaakt door de kok en tijdens het diner werden we weggeroepen omdat er een groep van honderden buffels langs het camp bij de ingang voorbij trok, de natuurdocumentaire ging door tot het laatst! We hadden een lodge met direct zicht op de waterhole, en toen het licht werd stonden er olifanten stonden te drinken, vertrokken en opgevolgd door 5 gnoe’s. Daarna de parelhoenen en afgerond met een clubje wrattenzwijnen. En dan moet je je nog aankleden! Prachtige begin van de dag waarop we weer terug moesten.

Het enige dat wat moeizaam ging waren de geboekte excursies. Het zou handig zijn daar een “voucher” van te hebben zodat in de accommodatie duidelijk is wat er geboekt is. Wel is het steeds goed gekomen. We hebben de mooiste boottocht van de vakantie gehad vanuit Kasane (met die krokodil van hier boven, en een troep olifanten die vlak bij de boot de rivier overstaken en het er eens lekker van namen in het water, de vierde ijsvogelsoort en een jagende zwarte reiger). En een mooie wandeling over een eiland in de Thamalakane rivier bij Maun. Oog in oog met de zebra's en red lechwe's, nu eens niet vanuit de auto, maar 'gewoon' er op 50 m vanaf langs lopen.

Hanneke Pot-Luiken

Wij zijn op 4 september vertrokken naar Botswana vanaf Johannesburg.
Wij zijn op 4 september vertrokken naar Botswana vanaf Johannesburg.
Het gezelschap bestond uit 4 personen en we waren in het bezit van een eigen fourwheeldrive.Op 15 september arriveerden we weer in Zuid-Afrika. Hier hebben Jan en Marianne ook nog een overnachting geregeld zodat we op 16 september veilig door konden reizen naar Swaziland, waar twee leden van het reisgezelschap wonen.

Beschrijf hier uw ervaringen

De reis was door Marianne en Jan samengesteld naar onze wensen. Daar was mailverkeer over. Heel plezierig.
We hebben op het laatste moment zelfs nog een tripje naar de Victoriawatervallen kunnen toevoegen.
Marianne en Jan hebben een prachtige route voor ons uitgezet. Prima beschreven met plattegrondjes, foto's en tips.
Alle onderkomens waren prima en lagen soms in een prachtige omgeving.
Een aanrader om met Khuduga in zee te gaan.

21 daagse self drive door Namibia en Botswana

Beschrijf hier uw ervaringen

Een echte aanrader, zowel Khuduga als onze reis.

Wat betreft Khuduga: alles klopte, alles werkte. In een woord: top!

De door Khuduga in overleg met ons samengestelde reis...
Een echte aanrader, zowel Khuduga als onze reis.

Wat betreft Khuduga: alles klopte, alles werkte. In een woord: top!

De door Khuduga in overleg met ons samengestelde reis heeft onze verwachtingen ruim overtroffen. We hebben een prachtige reis gemaakt en hebben genoten van het landschap, de dieren en de mensen van Namibië en Botswana. Het was een zeer afwisselende reis met vele hoogtepunten: de indrukwekkende Namib woestijn met de zandduinen en de overweldigende sterrenhemel, kajakken met zeehonden in Walvisbaai, wild spotten in Etosha park, de uitgestrekte en prachtige Okavanga-delta, overnachten in een zoutpan, het zeer wildrijke Chobe park inclusief een boottocht over de Chobe rivier en tot slot de beroemde Victoria Falls.

Het was prima te doen om zelf te rijden met onze 4x4. De route was duidelijk door Khuduga aangegeven, met juiste aanwijzigingen waar te tanken of inkopen te doen. Ook de opgegeven reistijden waren altijd juist. We hebben in kleinschalige lodges of tented camps overnacht. De accommodaties waren plezierig en schoon.

Kortom: een aanrader!

nils pessers

Een reis van zuid-afrika naar Namibia en botswanna

Beschrijf hier uw ervaringen

het was een hele gave ervaring het was ook top geregeld.
ik heb genoten van het wild die ers as e het was ook goed gevarieerd

Petra/ Albert, Veenendaal

Khuduga Selfdrives organiseerde onze 42 daagse campertour door Namibië en Botswana in de periode mei - juli 2017:
auto, campgrounds, incl reserveringen/ vouchers, en de nodige permits voor de diverse nationale parken/ reserves.

Beschrijf hier uw ervaringen

De 4wd, een double cab Toyota Hilux (zonder snorkel), geleverd door Bushlore, bleek prima geschikt voor de in overleg met Khuduga bepaalde route. De camper bracht ons langs vaak erg rough roads/... De 4wd, een double cab Toyota Hilux (zonder snorkel), geleverd door Bushlore, bleek prima geschikt voor de in overleg met Khuduga bepaalde route. De camper bracht ons langs vaak erg rough roads/ tracks, waaronder ook flink wat "wasbord"-trajecten, veel potholes en deep sands over ruim 8.000 km veilig van Kaapstad naar Johannesburg, zonder motorpech en zonder één lekke band. We waren lucky en er natuurlijk zelf ook attent op "de boel heel te houden". We reden alleen, niet in konvooi of met anderen. Pech of schade leidt dan al snel tot een (gedwongen) aanpassing van het tourplan, lees verlies van een reisdag of m.a.w. minder tijd voor iets moois of erger zo iets te moeten overslaan.

Qua uitrusting cq service-ondersteuning mag Bushlore o.i. overigens wel een tandje bijzetten. Gelet op de diverse apparatuur, zoals mob. telefoon(s), camera's en bijv tablet(s) misten we een (kabel)aansluiting om optimaal voordeel te hebben van power op een campsite. Je hoeft er dan niet zelf bij te blijven als je (met een stekkerdoos) in je camper, als die tenminste afgesloten kan worden, meerdere apparaten tegelijk oplaadt. En je kunt elke gelegenheid dat er "power" is maximaal benutten. Dat is zeker niet overal het geval en soms is er ook slechts electra (of wifi) gedurende een beperkt aantal uren. Alle apparatuur steeds opladen als er stroom is, is dus de boodschap. Een inverter is gezien de vaak slechte wegen niet steeds goed bruikbaar.

De voorbereiding van onze reis, in samenspraak met Marianne, nam meerdere maanden. de veelvuldige contacten (per e mail) verliepen in goede sfeer en brachten ons heel wat nuttige informatie/adviezen resp. heldere antwoorden op onze vele vragen. Khuduga gunde zichzelf en ons tijd voor een goede voorbereiding. Dat heeft zeer veel bijgedragen aan het "slagen" van onze reis. Het ging daarbij om zaken zoals dagafstanden, places of interest, campgrounds (+eventueel aanwezige dan wel ontbrekende faciliteiten), plaatsen met inkoopmogelijkheden, veterinaire fences, beschikbaarheid van diesel, tijdplan voor bezichtigingen/excursies en niet te vergeten tijd voor je zelf/rust. Zo'n tour vergt energie.
Khuduga bleek een partner met veel kennis. Waardevol. En biedt, ook van belang, een goede relatie tussen kwaliteit (staat voorop) en prijs.

Ook tijdens onze rondreis gaf Khuduga nog aanvullende/ laatst beschikbare informatie over omleidingen van belang voor onze specifieke route, in verband met (mogelijk) te hoog water. Desgevraagd ontvingen we nog een alternatieve route voor het geval dat het water in het gebied van Khwai echt te hoog zou blijken te zijn. Ons vertrouwen in de lokale, actuele kennis van Khuduga bleek terecht.

Kortom: we hebben met hulp van Khuduga een hele mooie reis kunnen maken, langs/door diverse indrukwekkende landschappen, met zicht op heel veel dieren, vaak heel nabij (we hoorden de nijlpaarden grazen), met meerdere bijzondere ervaringen en ontmoetingen, vele foto's en en heel veel goede herinneringen.

Petra/ Albert, Veenendaal

Frans en Marie-José Beltman

Wij hebben een self drive reis gemaakt door Botswana met onze kinderen van 17 en 14 jaar. We hebben 2,5 week door Botswana gereden en aansluitend een kanosafari in de Okavango delta gedaan van 3... Wij hebben een self drive reis gemaakt door Botswana met onze kinderen van 17 en 14 jaar. We hebben 2,5 week door Botswana gereden en aansluitend een kanosafari in de Okavango delta gedaan van 3 dagen.

Beschrijf hier uw ervaringen

We vonden het van te voren best spannend, vooral omdat het onze eerste echt avontuurlijke reis was en bovendien hadden we nauwelijks ervaring met kamperen. Het was erg prettig dat we van te voren zo... We vonden het van te voren best spannend, vooral omdat het onze eerste echt avontuurlijke reis was en bovendien hadden we nauwelijks ervaring met kamperen. Het was erg prettig dat we van te voren zo makkelijk contact konden krijgen met Jan en Marianne. We hadden namelijk best veel vragen. Toen we eenmaal in Botswana waren gleed de spanning al snel van ons af. Alles bleek perfect geregeld door Jan en Marianne, de route was duidelijk beschreven en alle reserveringen en betalingen waren in orde. Bovendien bleek Botswana, ondanks de soms slechte wegen met mul zand of veel kuilen een relaxed land om te reizen. De bevolking is erg vriendelijk en behulpzaam. Elk deel van de reis had eigenlijk wel iets bijzonders, de eenzaamheid en leegte van de Kalahari, de sterrenhemel van de zoutpannen, de vele dieren in park Chobe etc.
We zijn nu al weer 3 weken thuis, maar we denken nog dagelijks terug aan deze bijzondere reis.

Edwin, Sandra en Sanne Naber

20 dagen 4x4 self-drive kampeerrondreis Botswana.

Beschrijf hier uw ervaringen

In juli 2017 hebben wij 3 weken door Botswana gereisd met een 4x4 met 2 daktenten. Jan en Marianne hadden de reis voor ons perfect in elkaar gezet. Omdat wij met onze dochter van 16 reisden hadden... In juli 2017 hebben wij 3 weken door Botswana gereisd met een 4x4 met 2 daktenten. Jan en Marianne hadden de reis voor ons perfect in elkaar gezet. Omdat wij met onze dochter van 16 reisden hadden we een reistempo wat ook voor haar leuk was. We hebben genoten van het landschap, de vriendelijke mensen en vooral het wild wat zich in deze droge periode voornamelijk bij de rivieren bevond. Overdag schitterende blauwe luchten en een heerlijke 25 graden. De nachten daarentegen waren behoorlijk koud. Gelukkig waren we hierop voorbereid een extra slaapzak en thermokleding is in juli geen overbodige luxe. De reisinformatie was zeer duidelijk beschreven alleen de camping van Mankwe Bush Lodge is wel echt heel ver bij het restaurant vandaan het is geen optie om daar te eten in het donker terug te moeten rijden en je daktent nog op te moeten zetten. Ook stond er bij ons niet in de reisbeschrijving dat er alleen een Bush Shower was. (lees emmer welke je kan vullen met water) de Game drive langs de Kwai river was wel prachtig met heel veel wild. Wij hebben deze 2 dagen achter elkaar gedaan omdat er bij Mankwe niet veel te beleven was en we er 2 nachten stonden. Wij vonden dit teveel 1 nacht is meer dan genoeg het was toch steeds 1,5 uur rijden naar de Kwai river. Het was voor ons een noodoplossing omdat de eigenlijk geboekte camping in Moremi de vergunning niet rond kreeg en we op het laatst een andere plek moesten zoeken. Ons advies bij Mankwe alleen gebruik maken van de Lodge deze zijn goed en je kan gebruik maken van het restaurant.
We merkten al snel dat het meeste wild zich ophield rondom de rivieren we hebben op een enkele giraffe na tijdens de rit naar Savutti dan ook geen wild gezien. In Namibie bij Chobe game Lodge hebben we een boottocht over de Chobe rivier gemaakt en op weg naar Senyati de route langs de rivier gereden werkelijk duizenden Zebra's, Buffels, Olifanten en Hippo's hebben we gezien. Senyati is een erg leuke camping waar de Olifanten komen drinken en je ze van heel dichtbij kan bewonderen. Na een bezoek aan de Victoria Falls in Zimbabwe zijn wij in 3 dagen terug gereden naar Johannesburg. We kijken terug op een fantastische vakantie en we vonden het kamperen erg leuk. Naar ons idee ervaar je zo het echte Bush gevoel.

Milene

We hebben drie korte trips gemaakt: een selfdrive, een fully catered trip in de delta en een trip met auto met chauffeur in een lodge.

Beschrijf hier uw ervaringen

Jan en Marianne zijn zeer vriendelijk in het contact. Goed bereikbaar per email. Denken goed mee om een zo leuk mogelijke reis samen te stellen. Komen met leuke/passende alternatieven bij... Jan en Marianne zijn zeer vriendelijk in het contact. Goed bereikbaar per email. Denken goed mee om een zo leuk mogelijke reis samen te stellen. Komen met leuke/passende alternatieven bij onverwachte problemen (b.v. plek niet bereikbaar door overvloedige regenval). Hebben zeer veel kennis over het land, waardoor ze je goed kunnen adviseren.

Boris Kester

Rondreis door Botswana (Maun, Okavango, Nxai Pan, Savuti, Chobe)

Beschrijf hier uw ervaringen

In voorbereiding op onze reis naar Botswana viel me op dat Khuduga alle tijd nam om advies te geven, probeerde te begrijpen met wat wij wilden en mee te denken. Steeds professioneel en efficient... In voorbereiding op onze reis naar Botswana viel me op dat Khuduga alle tijd nam om advies te geven, probeerde te begrijpen met wat wij wilden en mee te denken. Steeds professioneel en efficient contact.
De reis begon helaas met een ongeluk in Zuid-Afrika, toen we nog op weg waren naar Botswana. Vervolgens bleek de echte waarde van Khuduga: niet alleen medeleven toen we in het ziekenhuis lagen, maar vooral ook wederom meedenken en een manier te vinden om onze reis toch nog te laten lukken. Daar heeft Khuduga zich vervolgens volledig voor ingezet (en veel tijd in geinvesteerd) waardoor we toch nog op een fantastische reis kunnen terugkijken.

Henny Cardol

Selfdrive met landcruiser en grondtent door de Central Kalahari, kgalikgadi transfrontier park en Western woodlands. Daarna een week wandelsafari in de delta met David Foot.

Beschrijf hier uw ervaringen

Voor de 2e keer hadden wij goede ervaringen met Khuduga. Ze geven goed advies en proberen je wensen te realiseren. Alles wat geregeld moet worden is dan ook geregeld.