Auke van der Wilden

Greenchoice doet alsof ze heel groen zijn, maar met mijn 'windstroom' contract twijfel ik daar sterk aan. Ze verkopen inmiddels tegen de hoogste prijzen in de markt, dat is wel eigenaardig als je zelf je stroom opwekt. Vervolgens proberen ze ook de wet te overtreden door binnen een maand de tarieven te verhogen en wordt er in de communicatie schandalig slecht met je als klant omgegaan. Alleen de app vind ik wel goed. Helaas zit ik aan deze aanbieder vast ivm winddelen, anders was ik al lang weg.

Reactie Greenchoice:

Beste Auke,
We snappen je vraag over de gestegen prijzen van onze groene stroom heel goed. Die prijzen hebben te maken met de manier waarop de energiemarkt werkt dat. Daar zijn de prijzen van stroom en gas aan elkaar gekoppeld. De reden hiervoor is dat we in de huidige situatie gas nodig hebben om constant stroom te hebben. Nog lang niet alle stroom in Nederland wordt namelijk duurzaam opgewekt. Dat betekent dat er op momenten dat er niet voldoende duurzame stroom beschikbaar is kolen- en gascentrales het over moeten nemen. Een eigenaar van een gascentrale zal deze centrale niet kunnen en willen laten draaien als hij hier geen inkomsten mee genereert, doordat iedereen voor goedkope groene stroom kiest. Daarom is het zo geregeld dat de prijzen op de energiemarkt worden bepaald door de energiebron die als laatste aangezet moet worden. Dit heet de 'merit order'. En in de huidige situatie is dei energiebron die als laatste aangaat doorgaans een gascentrale. Om van deze koppeling af te komen, is het dus belangrijk om in te zetten op snelle verdere vergroening van het elektriciteitsaanbod. En daar hebben we trouwe klanten zoals jij hard bij nodig.
Mocht je toch nog twijfelen over de duurzaamheid van de stroom die je afneemt, dan zou je ook het laatste onderzoek naar duurzaamheid van energieleveranciers kunnen raadplegen:
Vriendelijke groet,
Bob van Greenchoice

Score voor Greenchoice: 1/5
Zou u Greenchoice aanbevelen bij uw vrienden, familie of kennissen? Nee