Inhoud van de opleiding is over het algemeen goed, alsmede het lesmateriaal en de docenten. Echter de organisatie daarachter is werkelijk waardeloos. Voor NCOI ben je slechts een omzet genererende melkkoe. Ze zullen je eerder op kosten jagen dan dat ze je begeleiden om een diploma te halen.

De frustraties begonnen toen ik een HBO-opleiding gestart ben die nog niet eens geaccrediteerd was. Inmiddels is dit wel zo, maar hierdoor heb ik modules gevolgd die ik helemaal niet heb hoeven te volgen. Zodoende is de opleiding hierdoor uitgelopen, waardoor ik nu nog langer bezig ben met deze ellende.

In de loop van de opleiding is de mogelijkheid tot inzage van de examens gewijzigd. Voorheen kreeg je de antwoorden en het examen gepubliceerd op e-connect. Zodoende kon je met je doordrukvel van je eigen examenantwoorden je examen controleren. Nu dien je voor inzage naar Hilversum te reizen, waar je een bepaalde tijd hebt om je examen na te kijken. Na de ingediende klacht gaf NCOI onder andere als antwoord: "Verder hebben wij van meerdere studenten het verzoek gehad voor deze manier van inzage." Welke student wil liever naar Hilversum reizen om daar in een kamertje met toezicht zijn eigen examen controleren, dan dat hij dat thuis op zijn gemak kan doen.

Ook krijg je voor elk examen 3 mogelijkheden. De data van de herkansingen zijn vooraf al vastgelegd. Wanneer het om privéredenen niet mogelijk is om hier aan deel te nemen vervalt de mogelijkheid. Toen ik dit telefonisch kenbaar heb gemaakt werd doodleuk geadviseerd om mijn geboekte vakantie te annuleren als ik toch deel wilde nemen aan de herkansing.

Daarnaast zijn er nog tal van momenten geweest, zoals het niet doorgaan van lessen vanwege het geringe aantal docenten e.d.

De grootste ergernis hebben ze bewaard voor het einde van de opleiding. Voordat je aan de scriptie mag beginnen, dien je een onderzoeksvoorstel in te leveren. De scriptie moet gaan over een praktisch onderzoek. In de lessen ter voorbereiding van de scriptie word je totaal niet geholpen om tot een geschikt onderwerp te komen. De docent was totaal niet thuis in de opleiding die ik volg. Uiteindelijk toch aan de slag gegaan en een onderzoeksvoorstel ingediend. Anderhalve week later bericht gekregen dat ik gezakt was. Met enkele feedbackpunten die gegeven waren kon ik volgens mij mijn onderzoeksvoorstel zo aanpassen, zodat ik toch mocht gaan starten aan de scriptie. Zodoende heb ik deze punten aangepast en de 2e versie ingediend. Ruim twee weken later ontving ik weer bericht dat ik wederom gezakt was. Nadat ik de motivatie van de beoordelaar las was ik verbijsterd. Er werden totaal nieuwe punten aangekaart en de probleemdefinitie werd nu zelfs in twijfel getrokken. Terwijl deze hetzelfde was als in de 1e versie en er toen geen verkeerd woord over gerept is. Ik heb toen een klacht ingediend, maar zoals alle klachten aan het adres van NCOI werd ook deze zonder pardon van tafel geveegd. Antwoord: "Het onderzoeksvoorstel wordt integraal beoordeeld, dat betekent dat de beoordelaar niet naar de voorgaande versies van het onderzoeksvoorstel kijkt. Maar dat het onderzoeksvoorstel wordt beoordeeld aan de hand van de leidende exameninformatie, deze examen informatie kunt u ook terugvinden op uw e-connect pagina.
Inhoudelijk kunnen wij geen uitspraak doen over wat het goede onderwerp is voor uw scriptie. U kunt voor het schrijven van uw onderzoeksvoorstel begeleiding krijgen van uw scriptiebegeleider. Dit gaat wel van uw reguliere uren af."
Ik begrijp dat degene die de klacht behandelt inhoudelijk geen uitspraak kan doen over het onderzoeksonderwerp. Maar schijnbaar de beoordelaar ook niet, want zijn mening is bij de twee beoordelingen ook anders (of hij heeft er de eerste keer over verzwegen). Zoals al zo vaak is de student de dupe van deze manier van werken. Ook de gegeven oplossing gaat ten koste van de student. De begeleiding is ver te zoeken, behalve wanneer ik hem zelf bijkoop. Lekker makkelijk om zo met je klanten om te gaan.

Uiteindelijk heb ik me toch weer opgepakt om de 3e versie te maken. Hiervoor heb ik het onderzoeksvoorstel gevraagd van een klasgenoot welke was goedgekeurd om te zien wat hij dan anders had gedaan. Toen ik dat las werd mij nogmaals bevestigd wat een onbetrouwbare organisatie NCOI is. Ik had alle onderdelen die in de exameninformatie waren vermeld opgenomen in mijn onderzoeksvoorstel. Hier ben ik compleet op afgerekend, omdat het volgens de beoordelaar niet goed was. Mijn medestudent had sommige onderdelen niet eens meegenomen in zijn onderzoeksvoorstel en had zijn voorstel behaald. Daarnaast werd ik afgerekend op enkele taalfouten, terwijl dit van mijn klasgenoot bomvol stond met taalfouten.
Ik heb toen toch veel tijd gestoken om mijn 3e versie zo goed te maken dat het zakken niet mogelijk is. Deze heb ik door 5 personen na laten kijken om er zeker van te zijn dat ik geen taalfouten had gemaakt en dat het onderzoeksvoorstel inhoudelijk klopt aan de hand van de leidende exameninformatie. Helaas heb ik te maken met een echte mierenneuker, want ook mijn 3e versie is wederom afgekeurd. Nu heeft NCOI haar zin en kan ik begeleiding bij gaan kopen.

Begin nooit aan een opleiding van NCOI!

Score voor NCOI Opleidingen: 0.5/5