John van der Aa

De grootste durf ik niet te zeggen, maar zeker met recht de duurste. Commercieel is duidelijk te merken met alle kosten waar NCOI je als student mee om de oren durft te gooien.

Ooit ben ik gestart met een opleiding HBO technische informatica in de hoop een diploma hiervoor te kunnen behalen. Die hoop is intussen wel verleden tijd, als ook de energie om me hier nog voor in te zetten. Toch wil ik, voor ik het hoofdstuk HBO dicht gooi nog wel mijn verhaal hier delen.

Ik ben in 2013 gestart met de opleiding HBO Technische informatica bij de NCOI. Ik heb me hier ingeschreven voor de avond opleiding in Zwolle. Dit laatste zou voor mij qua reistijd nog prima te combineren zijn met mijn dagelijkse baan (uurtje reistijd). Helaas is geen enkele module door gegaan, en heb ik op 2 modules na uit moeten wijken naar Utrecht of zelf naar eLearning omdat het alternatief een rit van 2x3 uur zou gaan kosten. Daar komt nog eens bij dat ik de overige kosten, ofwel reiskosten verder dan Zwolle, zelf heb moeten bekostigen. Al met al heeft me dit 2000 euro gekost. Hierover heb ik dan ook al eerder een klacht ingediend, en kreeg daarop een belletje dat dit wel heel extreem was, de medewerker in kwestie was het met mij eens dat enige vorm van compensatie wel zo eerlijk was en zou dit overleggen en hierop terugkomen. Uiteindelijk kreeg ik een "bedankje" voor mijn flexibiliteit en daar kon ik het mee doen.

Dan is er nog een module Bedrijfskundig management voor ICT, waarvan een examen met zoveel theoretische inhoud dat het examen, met voornamelijk open vragen, onhaalbaar is gebleken voor mij, en met mij ook andere leerlingen uit dezelfde groep. Deze module heb ik dan ook mogen herkansen, en zou hier in eerste instantie een gepeperde rekening van bijna 2000 voor krijgen, maar heb uiteindelijk toch nog korting gekregen zodat er uiteindelijk zo'n 600 euro overbleef.

Dan zijn er nog alle herkansingen, in tegenstelling tot een regulier opleidingsinstituut waar tenminste 1 herkansing mogelijk is, krijg je bij NCOI gewoon direct een factuur voor het herkansen.

Mijn laatste grote teleurstelling is de beoordeling van mijn eindscriptie geweest. Helaas ben ik gezakt voor mijn scriptie, helaas geen leuk nieuws om te verwerken. Het is echter de beoordeling welke bij mij nogal twijfels oproept of NCOI wel helemaal eerlijk is in de beoordelingen of dat NCOI bewust leerlingen laat zakken. In de beoordeling wordt gesproken over elementen uit de probleemstelling welke niet voldoende zouden zijn en andere punten welke dan weer aansluiten op de onvoldoende voor mijn probleemstelling. Probleemstelling is onderdeel van het scriptievoorstel, welke wel met een voldoende beoordeeld door NCOI. Mijns inziens had dan ook het voorstel niet met voldoende beoordeeld mogen worden wat had kunnen betekenen dat de uitwerking van mijn scriptie zelf ook anders had kunnen zijn. Nou kan ik hier prima een bezwaar over indienen, maar verassing, ook hier heeft NCOI het lef om 75 euro in rekening te brengen voor het in behandeling nemen van een bezwaarschrift. Herkansen zou me ook nog eens een extra 600 euro gaan kosten.

Al met al kan ik dus stellen dat het volgen van een opleiding bij de NCOI een erg dure hobby is. Je betaald al bijna 20.000 voor de opleiding zelf, en dan nog zeker 5000 tot 10000 omdat zakken bij NCOI een garantie is.

NCOI, waar wil je die lat nu hebben, of is het bukken hier komt de lat?

Score voor NCOI Opleidingen: 0.5/5