Beursman

Tevreden over bestelling
Orderafhandeling
Snelheid toegang tot uw account
Reactiesnelheid bij vragen over uw bestelling
Gebruiksvriendelijkheid website

Frank

Ik neem sinds ongeveer een jaar alle groepen bij Beursman af. Hierbij volg ik alle koopadviezen, waarbij ik enkel de korte termijn strategie volg. Het principe van een automatische verkooporder bij 5-6% winst is prettig, je pakt de winst waarna je het geld weer opnieuw kan investeren. Die strategie werkt uitstekend bij volatiele beurzen. Helaas hebben we het afgelopen jaar een gestaag stijgende beurs gezien. En dan werkt het wat minder goed. Qua rendement ben ik absoluut ontevreden. Ik sta sinds kort op een positief rendement na een jaar van rode cijfers tot -20%, op het moment van schrijven is het rendement iets meer dan 1%. Als je de kosten voor het ontvangen van de adviezen eraf trekt, dan blijft er nagenoeg niets over. De AEX is volgens mij in dezelfde periode zo'n 15% gemaakt. Beursman heeft het afgelopen jaar een aantal verkeerde keuzes gemaakt. De grootste problemen die ik zie, zijn de volgende. Beursman gaat uit van traditionele bewegingen op de beurs. Met name door Trump, was het afgelopen jaar echter niet klassiek. Hij is dus vrij vaak verrast. Daarnaast heeft hij ontzettend zwaar ingezet op grondstoffen, met name olie. Op een gegeven moment was meer dan de helft van mijn portefeuille olie-gerelateerd. Dit gaat lijnrecht in tegen hetgeen Beursman zelf propageert: spreiding. Beursman claimt 137 ETF's te volgen; in een groot gedeelte daarvan worden echter nooit transacties gedaan.
Een ander opvallend iets, is de stelligheid waarmee ontwikkelingen gebracht worden. Die geven grote geloofwaardigheid aan het gehele verhaal. En eerlijkheid gebied te zeggen dat dat ook is waar ik naar op zoek was, iemand die veel meer verstand van beleggen heeft dan ik, zodat ik zelf niet alle ontwikkelingen hoef te volgen. Ik heb echter, nadat de coffee-etf's zo slecht rendeerden, toch eens even gekeken wat andere experts erover zeiden. En het bleek dat er onder experts consensus was aan het begin van het jaar dat de prijzen in 2017 omlaag zouden gaan vanwege de mooie winsten die zijn behaald door boeren in 2016. Daardoor hadden ze geld om in bestrijdingsmiddelen te investeren waardoor erg goede oogsten verwacht werden. Dus eigenlijk moet je de adviezen van Beursman lezen aangezien er natuurlijk ook veel interessante zaken in staan, maar idealiter ook nog zelf de adviezen vergelijken met wat anderen er over zeggen. Wat ook altijd mooi staat, is de kans dat een beoogd rendement binnen 1 maand gehaald wordt. Neem dat echter met een enorme korrel zout. Het is het afgelopen jaar zeker gebeurd, maar vaker niet dan wel.

Beursman is zelf erg positief. Hij schermt met de resultaten van de positieve rendementen op de lange termijn aankopen. Dat laat niet onverlet dat zijn aankopen dit jaar in totaliteit niet goed waren. Uiteraard zijn er vele verkopen geweest met een positief rendement, maar die hebben helaas niet de slechte aankopen kunnen compenseren in de gewenste mate. Opvallend is ook is dat in de maandbeschouwing van januari de lange termijn rendementen worden benoemd (want positief) maar de korte termijn rendementen niet (want zeer matig dus).

Op zich geloof ik nog steeds in de strategie van Beursman. Maar ik zou niet meer het volledige vermogen in de adviezen steken, als het doel tenminste spreiding is. Je moet echter ook weer niet te weinig investeren want je hebt wel te maken met hoge kosten voor de adviezen, die zul je toch terug moeten verdienen.

Beschouwingen zijn altijd uitgebreid en interessant om te lezen.
Er wordt snel gereageerd op mail.

Spreiding, continue openheid over de opbouw en rendement van portefeuille in plaats van enkel aan het einde van het jaar zoals nu, openheid over verdeling korte termijn / lange termijn, transparantie dus.

Reactie Beursman:

U doet allerlei uitspraken over de resultaten van 2017. U bent echter pas later in 2017 klant geworden en ook pas nadat de grootste beursstijgingen al achter de rug waren. Uw conclusies over geheel 2017 zijn daarom onjuist en in uw onderbouwing zitten aantoonbare onwaarheden. Hieronder per item het weerwoord op uw beweringen.
Het is waar dat het door Trump vorig jaar anders liep op de beurzen. Sinds het begin van de beurs in 1896 is een dergelijke stijging op de Amerikaanse beurzen nog nooit voorgekomen. Ik ga er bij het nemen van een beleggingsbeslissing niet op hopen dat er een unieke stijging gaat plaatsvinden omdat er een nieuwe president met opmerkelijk gedrag is aangetreden. Dat geeft veel teveel risico. U noemt het verrast zijn. Ik denk dat voorzichtig zijn beter op zijn plaats is en daar heb ik ook geen enkele spijt van.
Spreiding is inderdaad heel belangrijk. Door eerdere aankopen van voordat u klant bent geworden is de spreiding van mijn portefeuille altijd goed geweest. Net nadat u klant bent geworden waren er tijdelijk redelijk wat grondstof ETF aankopen. U heeft toen blijkbaar teveel grondstof ETF’s gekocht waardoor de spreiding van uw eigen portefeuille niet goed was. Aankopen komen in golfbewegingen dan weer een tijdje veel in de ene groep en dan weer in een andere groep. U moet zelf de spreiding van uw eigen portefeuille in de gaten houden. Met de bewering dat mijn spreiding niet goed zou zijn heeft u over het hoofd gezien dat ik al veel openstaande (niet grondstof) posities had van voordat u klant bent geworden. U trekt daarom de verkeerde conclusie dat mijn spreiding niet goed zou zijn.
Volgens u hadden meerdere experts (zonder bronvermelding) een lagere koffieprijs verwacht omdat er geld zou zijn om bestrijdingsmiddelen te kopen. Ten eerste zijn er niet voor alle plantenziektes bestrijdingsmiddelen. Ten tweede verhoogt het kopen van bestrijdingsmiddelen de kostprijs. Ten derde is het weer altijd een grotere factor. Ten vierde is het moeten kopen van veel bestrijdingsmiddelen juist een reden om problemen en dus hogere prijzen te verwachten. Ten vijfde is er dan nog de aantrekkende vraag naar koffie. Het is niet juist om op basis van hoeveel geld men heeft om bestrijdingsmiddelen te kunnen kopen de koffieprijs te voorspellen.
Het is juist dat er heel veel olie gerelateerde aankopen zijn geweest. Een uitstekende beslissing. Ik ben de oliesector ETF’s gaan kopen toen de Brent olieprijs onder de 50 Dollar stond en met de verwachting dat die zou stijgen. Op de dag van dit schrijven staat die rond de 70 Dollar. De oliesector ETF’s zitten inmiddels in een zeer sterk stijgende trend met soms dagen met winsten van 2 tot 3% per dag. Er zijn al veel winstgevende korte termijn verkopen geweest en zoals het nu gaat gaan de oliesector ETF’s een jaar na aankoop met rendementen tussen de 20% en 30% verkocht worden. Ondanks dat ik wel wat te vroeg kocht was de beslissing om veel olie gerelateerde ETF’s te kopen een schot in de roos.
Bij iedere aankoop staat in een percentage hoe groot de kans is om het rendement binnen een maand te behalen. Dat is nooit 100%. Het is dus normaal dat het wat langer kan duren.
Er worden inderdaad 137 ETF’s gevolgd. Dat wil niet zeggen dat er ook in al die 137 kansen of posities zijn.
Uw opmerking dat de resultaten in 2017 niet goed zouden zijn is complete onzin. Er zijn voor de lange termijn strategie 47 verkooptransacties geweest. Daarvan waren er 2 met verlies de koffie en suiker ETF’s en 45 met winst. Nog een paar ETF’s uit groep J die zwaar op verlies staan zijn niet verkocht. Het resultaat van alle oliesector ETF’s aankopen te samen staat inmiddels al op winst. De afgelopen 3 weken zijn er voor de korte termijn strategie al 11 olie gerelateerde ETF’s aankopen verkocht met winst volgens verwachting. Nog op verlies staat alles met goud en zilver. Maar ook daar al aantrekkende prijzen. De resultaten over 2017 zijn gewoon heel goed en een deel van de achterblijvers met name olie ETF’s (gemiddeld resultaat) staat begin 2018 ook al op winst.
Volgens u staan alleen de lange termijn resultaten op de website en niet de korte termijn resultaten. Die bewering is niet juist. Ook de korte termijn resultaten inclusief een zeer uitgebreide toelichting betreffende de ETF’s met name uit de groepen J en K die nog in de min staan (oliesector grotendeels inmiddels stonden) kunt u gewoon nalezen in de verwachting voor januari. De korte termijn strategie resultaten over 2017 waren met 99 verkopen met winst volgens verwachting ook gewoon goed. Eind 2017 stonden nog 53 korte termijn posities open. De eerst 2 weken van 2018 zijn er daarvan al 10 met winst volgens verwachting verkocht. Op dit moment 12 -1-2018 staan er nog 43 open. Een deel al op winst of rond de aankoopkoers en een klein deel nog op verlies.

Score voor Beursman: 2.5/5
Zou u Beursman aanbevelen? Nee