Bent u tevreden over de benadering /behandeling door uw arts?
Hoe vond u de informatie op de website?
Zou u nogmaals voor V-Klinieken kiezen?
Hoe informatief was het consult?

AS

Al met al ben ik teleurgesteld. Ik ben blij dat mijn lange schaamlippen er af zijn, maar daar is ook alles mee gezegd. Ik heb bewust gekozen voor een duurdere kliniek omdat ik kwaliteit wilde, maar achteraf heb ik een ervaring gehad die ik meer vond passen bij Faceland of Diana Gabriels (waar mevrouw Haartsen overigens mee samenwerkt, vond ik vooraf al een rode vlag, had ik er maar naar geluisterd). Mijn zusje wil het ook laten doen maar n.a.v. mijn ervaring bij een andere kliniek.
Allereerst zijn alle afspraken die ik bij V Klinieken had op één na allemaal één dag van tevoren van tijd gewijzigd, terwijl je in eerste instantie al niet zelf een dag of dagdeel kon kiezen. Er wordt niet gevraagd of je last-minute aub op een heel andere tijd kan, het wordt je gewoon medegedeeld en je regelt het maar. Mevrouw Haartsen; u bent niet de enige met een goede en belangrijke baan. Er werd mij door mevrouw Haartsen geadviseerd om naast de schaamlipcorrectie ook een clitoriskapcorrectie uit te voeren, omdat het anders "op een piemeltje zou lijken achteraf". Dit leek mij redelijk gezien het overschot aan huid daar en dit heb ik dus ook gedaan, desalniettemin lijkt het nu nog steeds op een piemeltje (was voor de operatie niet zo). De clitoriskapcorrectie houdt eigenlijk alleen in dat de clitoriskap, waar hij bovenin begint, daar smaller wordt gemaakt. Aan het uiteinde van de clitoriskap wordt niks gedaan, waardoor dat bij mij nu naar voren uitsteekt. Ook het verhaal dat je de littekens nauwelijks meer ziet klopt bij mij niet. Natuurlijk had ik ook niet verwacht dat je niks zou zien, maar bij één schaamlip is het volledige litteken van boven tot beneden zichtbaar en zit deze precies zo dat je er recht tegenaan kijkt. Ook op veel andere plekken zijn de littekens na een half jaar nog duidelijk zichtbaar. Vind ik wel het minst erge, maar het is wel heel anders dan vooraf verteld werd. Tijdens de genezing is er een hechting geknapt, precies op de overgang van mijn clitoriskap naar mijn binnenste schaamlip, waardoor er een stuk huid van 1 cm open kwam te liggen en aan beide zijden van deze cm een richeltje huid van 1 mm "los hing", alsof ik ergens aan was blijven hangen. Dit voel je ook als je er met je vinger langs gaat, het voelt als een loshangend stukje vel en voelt ook naar bij aanraking. Bij de controle bij mevrouw Haartsen gaf ik dit aan, waarop mevrouw Haartsen doodleuk aangeef dat het helemaal niet zo was en dat het maar om 1 milimeter gescheurde huid ging. Bij thuiskomst heb ik het gelijk nagemeten (terwijl ik wist dat het wel zo was) en het is zelfs meer dan één cm. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar het was precies het stuk waar mijn clitoriskap overging in mijn binnenste schaamlippen. Doordat het een cm uitgescheurd is steken mijn schaamlippen nu aan de voorkant iets uit en lijkt het alsof er een knipje van 1 centimeter lang in de vorm van een V in mijn schaamlip zit, vooral vanaf de zijkant ziet het er onnatuurlijk uit. Mevrouw Haartsen gaf aan dat niemand dat toch zou zien, maar daar gaaf het mij helemaal niet om. Het gaat mij er om dat ik zelf elke dag een knip in mijn schaamlip zie en voel. De uithangende/rafel stukjes huid voelen niet prettig bij aanraking. Mevrouw Haartsen gaf aan dat ik toch zeker geen perfecte vagina moest nastreven. Dit voelde een beetje als gaslighting. Het gaat me er niet om of je het ziet; ik voel het, mijn vriend voelt het, en doordat het een centimeter uitgescheurd (en dus opgerekt is), steekt het naar buiten. Toch voet bij stuk gehouden en aangegeven dat ik het fijn zou vinden als dit nog kon worden gecorrigeerd. Dit kon en ik mocht voor een nacorrectie komen. Voorafgaand aan de nacorrectie werd niks meer met mij doorgenomen en ik ging er (stom!) vanuit dat het duidelijk was wat er moest gebeuren, want dit had ik duidelijk aangegeven bij de controle. Na een paar dagen zag ik tot mijn grote schrik dat er een heel ander deel was weggehaald! Niet het uitstekende deel waar de centimeter gescheurde huid zat en de loszittende stukjes/rafel huid die uitstaken, maar mijn schaamlip daaronder was opnieuw een stukje korter gemaakt. Echt totaal bizar, nu zit ik na de nacorrectie dus nog steeds met een stuk uitgescheurde huid (wat er uitziet alsof het ingeknipt is) en loshangede stukjes huid. Van een afstandje zie je het inderdaad niet, maar ik voel het zelf wel duidelijk als ik. Bij het maken van de VOOR-foto trok mevrouw Haartsen mijn binnenste schaamlippen helemaal naar buiten voor de foto, wat ik begrijp, want je wilt een goed beeld. Bij de NA-foto wilde ik hetzelfde doen, om aan haar aan te tonen dat het nog steeds uitstak en schuurde als ik bijvoorbeeld uit de douche kwam. Hierop gaf mevrouw Haartsen aan dat ik het niet er uit moest trekken en dat het een beetje gefrommeld naar binnen hoort te zitten. Tja..
Ook vond ik het niet prettig dat ik direct na de operatie in de receptie moest plaatsnemen, om daar met een ijspack tussen mijn benen op de bank tussen andere mensen te zitten (die je aankijken, want je komt daar aanwaggelen met ijs tussen je benen). Nota bene zaten er ook mensen van een heel andere kliniek (Van den Broecke Kliniek) omdat zij een gedeelde wachtruimte hebben. Erg ongemakkelijk en niet wat je verwacht als je de hoofdprijs hebt betaald. Nogmaals; was dit allemaal gebeurd bij Faceland waar een schaamlipcorrectie €500 kost, had ik het een stuk minder erg gevonden, want you get what you pay for. Maar voor het bedrag wat ik heb betaald had ik meer verwacht. Na de 1e operatie werd ik de volgende dag keurig gebeld hoe het ging, na de nacorrectie heb ik nooit meer wat gehoord. Ook vond ik het vreemd dat de arts zelf niet de knoopjes verwijderd, maar iemand die jou niet heeft gezien. Deze persoon had ook geen enkel idee waar de knoopjes zaten en vroeg dat aan mij. Bij thuiskomst moest ik zelf nog een knoopje wegknippen dat ze gemist had. Lijkt me een kleine moeite voor de arts om even te noteren waar de knoopjes ongeveer zijn geplaatst of hoeveel knoopjes er zijn geplaatst, maar goed. Tijdens de operatie had ik ook het gevoel dat alles zo snel, snel, snel mogelijk moest, want tijd is geld. De operatieassistente zat een paar keer te gapen en op haar horloge te kijken. Al met al gaf het me allemaal geen prettig gevoel.
Nu achteraf heb ik het gevoel dat ik in alle mediapraatjes in de Linda en &C etc. ben getrapt en iets te blind voor deze kliniek heb gekozen. Ik vind het vooral shocking hoe je gegaslight wordt als er iets niet goed is gegaan en hoe er iets totaal anders is weggehaald bij de nacorrectie dan ik op de nacontrole heb aangegeven. De nacorrectie is eigenlijk helemaal voor niks geweest, aangezien het ingescheurde deel met loshangende stukjes huid er nog steeds zit en het uiteinde van mijn clitoriskap door deze extra cm nog steeds uitsteekt (dit was niet het geval in de eerste weken na de operatie, toen de hechting nog niet was gescheurd) en op een piemeltje lijkt, terwijl de clitoriskapcorrectie er juist voor had moeten zorgen dat dit niet het geval was. Al met al ben ik blij dat de lange lappen er af zijn, maar ben ik nog steeds onzeker doordat er overduidelijk een soort knipje van een cm in mijn schaamlip zit, voelbaar en zichtbaar door de gesprongen hechting. Als je toch de hoofdprijs gaat betalen, zou ik je adviseren om ergens anders te kijken.

Wat zijn de sterke punten van V-Klinieken?

Vriendelijke medewerkers

Hoe vond u de ontvangst in de kliniek?

Door welke arts bent u behandeld?

Haartsen

Reactie V-Klinieken:

Als arts, team en kliniek proberen wij altijd een veilige, vertrouwde en professionele omgeving te creëren. Het spijt ons dat u dit niet als zodanig ervaren hebt.
Om zoveel mogelijk aan de wensen van iedere cliënt te voldoen en wachttijden voor ingrepen te beperken wordt door de kliniek incidenteel een afspraak verzet. Helaas is dat u kennelijk een paar keer overkomen. Daarvoor onze excuses.
Bij de intake wordt samen met de cliënt beoordeeld welke behandeling het beste past bij haar wensen. Staand en liggend worden de opties met het te verwachten eindresultaat bekeken, nadat de voorbeelden aangetekend zijn op de huid. Om een optimaal resultaat te verkrijgen, met een goede balans tussen de clitoriscapuchon en de schaamlippen, kan ervoor gekozen worden om een schaamlipverkleining te combineren met een clitoriscapuchonreductie. Daarbij wordt overtollig weefsel links en rechts naast de clitoris verwijderd. Helaas is het niet mogelijk om de positie van de clitoris te veranderen omdat daardoor het gevoel in de clitoris zal verminderen. Als de clitoris buiten de grote schaamlippen uitsteekt, zal dat dus zo blijven. De anatomie van de vrouw is hierin leidend. Het is hierdoor niet mogelijk om altijd volstrekte symmetrie te verkrijgen, iets dat wij daarom ook nooit beloven.
Een ingreep vindt bij ons altijd plaats in de behandelkamer waar operatiekleding en mondkapjes gedragen worden en niemand sieraden of horloges draagt. Na de ingreep wordt de cliënt naar de naastgelegen ruimte gebracht waar liggend op een bed nog ongeveer 20 minuten gekoeld wordt. Daarna wordt de cliënt door de consulente voorbereid voor vertrek naar huis. Wij kunnen ons derhalve niet herkennen in de door uw geschetste situatie.
Wij betreuren het echter zeer dat het resultaat van de ingrepen niet voldoet aan uw verwachtingen. Graag nodigen wij u daarom uit om een afspraak te maken in de kliniek om uw ervaringen te bespreken en te beoordelen of het door u gewenste resultaat alsnog bereikt kan worden.

Score voor V-Klinieken: 2/5
Beveelt u de kliniek aan? Nee
Schaamlipcorrectie en clitoriskapcorrectie