Uw reisbescheiden
Hoe blij bent u dat u uw reis heeft geregeld via TravelEssence?
Het reserveringsproces

Nancy de Milliano

Meestal regel ik onze reizen zelf, maar voor onze reis naar de Kimberley in West Australië wilden we graag ontzorgd worden. De route had ik zelf uitgestippeld, dus het enige dat geregeld moest worden, waren de vliegtickets, het vervoer en een 4-tal accommodaties. Helaas is onze ervaring met TravelEssence vooral teleurstellend geweest en was er van ontzorging geen sprake.

Het begon met de vliegtickets, waarbij we de reis geboekt hadden voordat de vliegtickets beschikbaar waren. Op het moment dat de tickets geboekt konden worden, wilde TravelEssence de tickets die zij in eerste instantie geoffreerd hadden (gewone “standaard” economy tickets) niet meer aanbieden, maar alleen de duurdere volledige flexibele tickets. Dit om hun eigen bedrijfsrisico af te dekken, waarbij de hogere kosten van dit ticket volledig voor onze rekening kwamen. Niet sjiek! In eerste instantie werden wij geconfronteerd met een prijsstijging van meer dan 40% (terwijl de prijsstijging van de geoffreerde tickets slechts enkele procenten gestegen waren). Uiteraard zijn wij hier niet mee akkoord gegaan en heeft het weken geduurd voordat we tot een oplossing zijn gekomen.

Wat betreft de accommodaties bleek dat 2 van de 4 niet geregeld konden worden. Hier kwam ik echter pas achter toen ik er zelf naar vroeg. Waren wij tijdig geïnformeerd, dan hadden wij het reisschema nog kunnen aanpassen (één van de accommodaties lag behoorlijk afgelegen waardoor we extra dagen daar gepland hadden en waarvoor geen alternatief bestaat). Nu was dat niet meer mogelijk.

Verder werden wij geadviseerd de campings niet op voorhand vast te leggen. Gelukkig heb ik dit advies niet opgevolgd, want dan waren we bedrogen uitgekomen. Zo zijn de powered campsites bij El Questro al maanden van tevoren volgeboekt, kun je in Purnululu NP alleen overnachten als je de campsites van tevoren online geboekt hebt (iets waar je overigens pas achter komt als je al zo’n 2,5 uur over een niet te beste weg hebt gereden en je je in een gebied zonder mobiel bereik of WiFi bevindt) en zijn accommodaties bij Cape Leveque schaats en snel volgeboekt.

En dan het vervoer. Je zou denken dat de transfer naar de ophaallocatie geregeld was, maar ook hier moest ik weer de vraag stellen om erachter te komen dat dat niet het geval was. Wij werden geadviseerd de taxi te nemen vanaf de luchthaven in Broome. Helaas werd daarbij niet verteld dat de luchthaven in Broome geen taxi standplaats kent waar de taxi’s staan te wachten op de eerstvolgende passagiers zoals we dat in Amsterdam of bij andere luchthavens kennen. Nee, in Broome moet je de taxi van tevoren boeken. Doe je dat niet, kom je als toerist bedrogen uit, want er hangt wel een lijst met telefoonnummers, maar deze kun je veelal alleen bellen met een Australisch nummer. Na 45 min hadden we eindelijk een taxi met dank aan vriendelijke Australiërs die voor ons een taxi gebeld hadden, maar dit hadden we met de juiste informatie vooraf kunnen voorkomen. Tot slot was het adres van de ophaallocatie van het vervoer niet juist. Nadat we ter plekke met het verhuurbedrijf gebeld hadden, bleek het adres dat we van TravelEssence hadden gekregen al meer dan 1 jaar niet meer in gebruik te zijn.

Al met al niet de service die je van een reisbureau zou mogen verwachten. Achteraf gezien hadden we de reis beter zelf kunnen regelen. Dat had ons veel gedoe bespaard gebleven, waren we goedkoper uit geweest en hadden we meer flexibiliteit gehad.

Wie was uw reisspecialist?

Michiel

In welk jaar heeft u gereisd?

2022

Hoe vaak heeft u met TravelEssence gereisd?

1x

Reactie TravelEssence:

Beste Martin en Nancy,
Bedankt voor uw feedback. Vervelend om te lezen dat u niet tevreden bent. Wij baseren onze reizen op eigen ervaring en de informatie die we van onze partners in Australië krijgen. Wij zijn voor Corona in dezelfde periode in de Kimberleys geweest en hebben geen problemen gehad met de taxi in Broome en hebben geen enkele camping vooraf hoeven boeken. Het spijt ons dat er zaken zijn veranderd na 2 jaar Corona waar we nog niet van op de hoogte waren. We zullen deze feedback zeker gebruiken voor toekomstige klanten.
U heeft de reis meer dan een jaar vooraf geboekt. Op dat moment was Australië nog gesloten en pas vlak voor uw reis ging West Australië open voor toeristen. 2 accommodaties uit uw reis hebben inderdaad besloten om dit seizoen niet open te gaan. In een afgelegen gebied met zeer beperkt aantal accommodaties is er dan helaas niet altijd een alternatief.
U heeft samen met uw reisadviseur meerdere malen een online afspraak gehad in de avonduren om de mogelijkheden van uw reis uitvoerig te bespreken. Er is geen enkel bedrijf in Europa waar deze service geboden wordt voor een 4x4 camper reis naar West Australië. Wij doen dat graag om ervoor te zorgen dat klanten het meeste uit hun reis kunnen halen.
Het klopt dat wij op het moment dat Australië nog gesloten was geen tickets konden boeken die non refundable waren. Zoals u weet betalen wij het volledige bedrag terug aan de klant wanneer een reis vanwege een inreisverbod niet door kan gaan. Van een reisorganisatie eisen dat ze een non refundable ticket boeken naar een land dat niet open is lijkt ons niet terecht.
Wij hebben in samenspraak met u een goed vluchtschema bij Singapore Airlines geboekt en zelfs een 4 sterren hotel op Schiphol op onze kosten geregeld om u nog extra te ontzorgen. Wij herkennen ons daarom niet in uw verhaal over service en de vluchten. Wij zullen uw feedback over alles wat veranderd is in de Kimberleys zeker ter harte nemen en gebruiken voor toekomstige klanten.

Score voor TravelEssence: 2/5
Zou u TravelEssence aanbevelen? Nee