Tonzon

Eindelijk een droge kuipruimte.

In onze kruipruimte was het altijd vochtig. Waterdamp stijgt op uit de zandlaag. Bovendien komt er tijdens langdurige regenval water door de funderingsmuur via de doorvoerleidingen van de riolering wat vervolgens in de bodem wegzakt.

De vochtige lucht condenseert dan tegen de onderkant van de isolatiebroodjes en vormt daar druppels.

Afgelopen najaar was het best wel vochtig in huis. De relatieve luchtvochtigheid liep soms op tot boven de 80%, bij een vochtigheid van ver over de 90%, soms wel 98%, in de buitenlucht.

Na wat gezoek op internet besloten we om toch wat te doen aan de opstijgende vochtige lucht onder de vloer.

We zijn uitgekomen op TONZON bodemfolie omdat je daarmee een dampdichte kuip in de kruipruimte krijgt en het bovendien geen ingrijpend gebeuren is.

De folie op maat besteld. Je betaalt weliswaar voor het op maat maken maar dat bleek het achteraf dubbel en dwars waard te zijn. Je kunt de baan die onder het kruipluik komt op de juiste plek leggen, ver genoeg tegen de funderingsmuur omhoog, vervolgens rol je het pakket af. Daarna kun je heerlijk droog over de foliebaan kruipen en het pakket verder afrollen. Daarna kunnen eventuele meerdere banen via de droge folie op de juiste plaats worden gelegd.

Aangezien er best wel veel druppels van de broodjesvloer naar beneden vielen tijdens het leggen en het leggen van de folie daardoor toch wel een natte bedoening was, hebben we besloten om de folie eerst los te laten liggen. Wel goed tegen de wanden aan en alle rioleringsbuizen buiten de folie gehouden vanwege de condensdruppels die aan de buizen hingen.

Al vrij snel merkten we verandering in huis. Dat is natuurlijk niet meetbaar. De luchtvochtigheid echter wel, en die daalde. Weliswaar niet spectaculair maar toch wel met ongeveer 5%.
Na ongeveer twee weken was de luchtvochtheid onder de vloer ongeveer 97%. Er hingen teveel druppels aan de onderkant van de broodjesvloer.

Met een emmer en een spons, die veel water op kan nemen, op de rug de hele vloer aan de onderkant afgedept.
Tot onze schrik bleek de totale hoeveelheid druppels, die aan het 96m2 vloeroppervlak hingen, 16 liter water op te leveren.

De volgende ochtend was de luchtvochtigheid in de woonkamer met 15% gedaald, terwijl de luchtvochtigheid buiten boven de 90% was. In huis voelde de tegelvloer merkbaar warmer aan.

De folie ligt nu alweer ruim vijf weken onder de vloer en is inmddels vastgemaakt. De luchtvochtigheid in de kamer schommelt nu rond de 50% tot 55 % terwijl de hoge luchtvochtigheid van de buitenlucht slechts een minimale invloed heeft.

Een bakje waarin ik nat zand, van onder de bodemfolie, had gedaan heb ik op de folie gezet. Dat was in enkele dagen, nadat ik de druppels van de vloer had gedept, poederdroog. De grijze funderingsmuren zijn inmiddels wit en het is in de kruipruimte nu zelfs stoffig.

Score voor Tonzon: 5/5
Zou u dit bedrijf aanbevelen? Ja