Anna van der Plas (zzp'er)

De opleiding HBO Bachelor Bedrijfskunde heb ik met heel veel plezier gevolgd. Momenteel ben ik bezig met de afronding van de portfoliopdrachten fase II en III, kernkwaliteiten en zelfreflectie.

In mijn werk heb ik veel profijt gehad van deze opleiding. Ik voer mijn werkzaamheden al vele jaren op HBO niveau uit, daarbij merkte ik dat ik qua werkzaamheden niet onderdeed voor mijn collega's, maar dat ik wel een "handicap" had met 'een bredere ontwikkeling' . Ik heb me daar altijd ten opzichte van mijn collega's minder en onzeker om gevoeld. Tijdens het volgen van deze studie is dat gevoel van minder voelen compleet verdwenen. Ik voel me veel zelfverzekerder in de omgang met collega's die universitair opgeleid zijn en ook hoger in de hierarchie voel ik me en handel ik veel zelfbewuster.
Ik werk als zzp'er bij verschillende overheidsorganisaties. Wat mij laatst opviel was dat ik gekwalificeerd werd als "zwaar". In het begin dat ik als zzp'er werkte was ik een lichtgewicht, maar nu ben ik een zwaargewicht geworden, niet alleen door werkervaring maar ook dankzij de studie. Daar ben ik trots op.

De lessen en lesmateriaal sluiten goed aan op de praktijk. Ik heb de module opdrachten dan ook altijd goed kunnen maken omdat wat in de les verteld werd, zichtbaar werd op de werkvloer.
De ene module spreekt wat meer aan dan de andere maar het meest frapante was wel de module Organisatie en verandering. Ik had er helemaal niets mee. Maar de docente van deze module kon de lesstof zo goed brengen, dat het echt interessant was. Hier heb ik echt genoten van de lessen. Soms waren ze hilarisch door de praktijk verhalen van de docent, omdat het allemaal zo herkenbaar was.
De ene docent is de andere niet. Over het algemeen zijn het goede docenten die echt weten hoe het in de praktijk gaat.

Het lesmateriaal is goed. Sommige lesstof is gortdroog om te lezen, maar dan is het de kunst van de docent dat het op een zodanige wijze gebracht wordt, dat de lesstof begint te leven. Vaak genoeg wordt er veel verteld en gediscusseerd over de lesstof zonder dat het boek open is geweest.
Zelf heb ik niet meegemaakt dat een docent letterlijk vanuit het boek heeft lesgegeven, door de lesstof te volgen. Nee, de docent vertelde (over de praktijk en vroeg ernaar bij de studenten) en aan het eind van de les wat het: nu hebben we het gehad over dat en dat hoofdstuk, wat vandaag op het programma stond.

De begeleiding van de docenten voor het uitwerken van de module opdrachten is verschillend. De ene docent vertelt tijdens de lessen welke onderwerpen er in de moduleopdracht verwerkt moeten worden en laat het daarbij, de andere docent is bijna in staat om je letterlijk voor te kouwen hoe de moduleopdracht eruit moet zien. En alle varianten daar tussen in.
Het feit dat modules met module opdrachten worden afgesloten was voor mij heel prettig. Door het schrijven moet je goed nadenken waarom je iets schrijft. Je gaat onbewust nog beter nadenken over wat er op de werkvloer gebeurd en de aansluiting met de lesstof.

Omdat de samenstelling van de groep studenten divers is (verschillende soorten organisaties) is het ook goed en leerzaam om te horen hoe dingen in andere organisaties werken. Hoe verschillend bedrijfsculturen kunnen zijn etc.

De tijd die ik besteed heb aan deze studie varieert. Door de week kwam ik er niet echt aan toe en heb daarom heel veel weekenden besteed aan de studie. Als ik zo terug kijk denk ik dat ik toch wel twee dagen per week aan studietijd kwijt was (gemiddelde 16 uur per week). Af en toe heb ik ook wel vrije dagen opgenomen om een inhaalslag te maken. Dit was het me allemaal dubbel en dwars waard.

Ik heb bewust gekozen voor de NCOI. In het verleden heb ik cursussen gevolgd via de LOI en dan mis je het contact met docenten en mede studenten. Omdat je alles zelf moet doen, moet je enorm veel zelfdiscipline hebben om vol te houden. Ik wilde deze studie graag doen, maar dan wel klassikaal. Bij de NCOI had ik ook de mogelijkheid om in het weekend naar school te gaan. Doordat er contact is met docenten en medestudenten blijft de motivatie tijdens de studie onverminderd.
Natuurlijk heb ik ook perioden gehad dat het teveel werd, werk, studie, privé etc. Maar na enkele weken rustig aan doen, kwam het goede gevoel weer terug en ging ik er weer volop tegenaan.

De locaties waar de lessen gegeven worden zijn goed. Ze zijn goed bereikbaar, goede parkeervoorzieningen, schoon en vooral goede lunchbuffetten. Die ga ik nog missen :-). De medewerkers van de BCN locaties zijn vriendelijk, behulpzaam, zorgen ervoor dat er voldoende water klaar staat op de tafels in de klas en lekkere snoepjes tijdens de pauzes.

De begeleiding vanuit de NCOI was goed. Lesmateriaal was altijd ruim op tijd in huis, studiebegeleiders waren goed bereikbaar en stonden me netjes en goed te woord. Ik voelde me altijd geholpen. Ik heb geen slechte ervaringen bij de NCOI opgedaan.

Al met al ben ik heel blij dat ik deze studie heb gevolgd. Ik merk dat het me heel veel heeft gebracht. Ik heb er wel wat voor moeten doen, maar ik ben trots op mezelf dat ik zover gekomen ben. Ik kan het iedereen aanraden.

Score voor NCOI Opleidingen: 4/5