Peter van der Boon

Echt een aanrader! Nadat ik mijn administratie enkele jaren heb laten invoeren en verwerken (jaarverslag + aangiften), ben ik in 2018 overgestapt op MoneyMonk. Ik ben erg verrast door het gemak waarmee dit gaat. Natuurlijk ben ik ook tegen vragen aangelopen omdat ik het pakket moet leren kennen, de meeste daarvan werden in de online help met tekst en/of video snel duidelijk. In andere gevallen ben ik erg fijn geholpen aan de telefoon, waarbij ik de helpdesk ook kon uitnodigen om mee te kijken in mijn administratie.
Jaren geleden in het boekhoudprogramma Excact was ik gewend dat ik alle inkoop-, bank- en verkooptransacties moest inboeken. In MoneyMonk zijn in principe alleen de banktransacties nodig en deze hoef je alleen te importeren en te koppelen aan de juiste groetboekrekening. In- en verkoopboek transacties zijn in principe alleen nodig als de feitelijke betaling (bankboek) achterloopt en je dit inzichtelijk wilt maken (open posten). Zelf boek ik dus alleen mijn verkoopfacturen en incidenteel een inkoopfactuur die niet direct betaald is. Inkoopbonnen scan ik zelf in en bewaar ik op datum op mijn pc zodat ze snel beschikbaar zijn bij onduidelijkheden (in MoneyMonk kun je het bestand koppelen maar dat heeft voor mij geen toegevoegde waarde). BTW- en ICP-aangiften zijn letterlijk een druk op de knop (pdf dus nog wel zelf online invoeren bij de belastingdienst), blijkt er na de aangifte nog iets verkeerd dan kun je de suppletie eenvoudig meenemen in de volgende aangifte.
Ook afschrijven en de jaarafsluiting is in principe vrij eenvoudig als je weet wat je moet doen, dit was voor mij niet direct het geval. MoneyMonk heeft de mogelijkheid om per email een boekhouder uit te nodigen zodat deze mee kan kijken (en wijzigen) in je administratie. Dit heb ik gedaan en heeft uitstekend gewerkt. Helaas ontbrak voor de jaarafsluiting met het opschonen vd balans e.d. een help instructie, het zou goed zijn als die nog kan worden toegevoegd. Over de app om uren en km te registreren kan ik helaas nog niet veel zeggen.

Score voor MoneyMonk: 5/5
Zou je MoneyMonk aanbevelen? Ja