Hedde Reitsma

Goed bereikbaar, snel met antwoorden, maar niet al te doortastend met betrekking tot het onderzoek op het onderpand/leningnemer.

Heeft u suggesties en/of verbeteringen voor ons?

Voor de waardering van het onderpand is niet echt diepgravend onderzoek gedaan. Ik wilde meer over de waardering weten, en dat liep wat rommelig. De 'expert' gaf aan dat het moeilijk was om de precieze vergelijkbare transacties boven tafel te krijgen (omdat perceelnummering wat lastig zou zijn). Toen ik dit zelf ging onderzoeken bleek het niet erg ingewikkeld en kwam ik erg relevante informatie tegen die de waarde van het onderpand in een iets ander daglicht plaatste. Desondanks vond ik het nog steeds een goed transactie, maar ik ben de volgende keer wel extra op mijn hoede. Ook was er in het Investeringsmemorandum weinig concrete informatie beschikbaar over de leningnemer. Er stond gewoon "leningnemer kan de lening betalen". Maar wat zijn zijn/haar inkomsten dan? Waar komen die uit? En op welke basis verdient deze persoon die? En hoe verhoudt zich dat tot de kosten/aflossing van de lening die de persoon aangaat?

Score voor Mogelijk Vastgoedfinancieringen: 2/5