Diepgang
Leraar

Dagmar

Verkoopstylist / vastgoedstylist

Ervaringen cursus

Recentelijk heb ik alle tien de hoofdstukken afgerond van mijn cursus vastgoedstyliste bij Laudius. Ik kan niet voor alle cursussen en opleidingen spreken, maar vanuit mijn ervaring ben ik niet tevreden.

Zeer bewust heb ik ervoor gekozen om persoonlijk begeleid te worden door een docent die kennis heeft uit het vakgebied waar ik mijzelf in wil ontwikkelen. Al bij de feedback van de eerste module kreeg ik als reactie dat ik sprak met enkel de corrector van de lessen, niet de auteur. Erbij werd vermeld dat ze zelf geen vastgoedstylist is, maar wel in het bezit is van de antwoorden. Een teleurstelling. Ik zag er juist naar uit persoonlijk met iemand kennis uit te wisselen en een leuk contact op te bouwen tijdens de cursus. Na het inzenden van mijn huiswerk ontving ik een cijfer en het antwoordenblad. De persoonlijke notitie of feedback was er niet en ik kon zelf mijn eigen antwoorden vergelijken om mijn fouten te herkennen. Een cijfer is leuk, maar verder was er niks nuttigs aan deze begeleiding en kon ik het eigenlijk zelf nakijken. Graag had ik gezien dat ik een persoonlijke reactie had ontvangen of in ieder geval wat aantekeningen bij mijn ingezonden huiswerk.

Als styliste en vastgoed fotograaf heb ik ondertussen al de nodige ervaring opgebouwd en zag dit als een kans om mij verder te ontwikkelen in mijn werk. Op voorhand ging ik er al vanuit dat delen herkenbaar zouden zijn, maar gezien de specifieke richting valt er zeker nog meer te leren. Het materiaal was erg uitgebreid, ik had de papieren versie erbij gekocht die mooi gebundeld was en verdeeld over twee mappen die ik erbij kreeg. Ook de kleurenwaaier die optioneel was had ik aangeschaft, gedurende de lessen bleek die wel noodzakelijk overigens. De inhoud van de cursus vond ik over het geheel genomen niet voldoende sterk. Er waren zeker interessante stukken, maar een heel deel vond ik qua lesmateriaal niet voldoende diepgang hebben voor een betaalde cursus. Achteraf heb ik mijn twijfels of je op basis van deze cursus daadwerkelijk zelfstandig verder kan in deze branche.

Een voorbeeld van wat ik nog steeds merkwaardig vind is het hoofdstuk waarin op schaal tekenen aan bod kwam. Zowel mijn vriend als ik hebben een bepaald stukje ontelbaar vaak opgemeten en onze berekening klopte telkens niet om bij het totaal te komen. We hebben een schatting gemaakt om de opdracht toch te voltooien en ik heb foto’s bijgevoegd van mijn liniaal met plattegrond en een hele uitleg over de berekening, om op die manier aan te tonen dat er iets niet klopt. Als reactie daarop kreeg ik dat er inderdaad foutjes zaten in mijn antwoorden aangezien de kopieën in de map niet schaal vast zijn. Ergens te begrijpen als dat niet secuur geprint wordt, maar als dat betekent dat een opdracht lastig of niet verder uit te werken valt, geef het er dan bij aan of wijzig iets aan de opdracht.

Bij de laatste module had iemand een boek met ‘quotes’ opengetrokken die spreekwoordelijk allemaal vast en zeker toepasselijk zijn in bepaalde situaties, maar iets wat ik niet beschouw als lesstof. Eén of twee keer is echt prima, maar het waren er 18. En ze sloegen nagenoeg allemaal helemaal nergens op. Opvallend is dat de schrijver van de cursus zo blij was dat het vak steeds vaker als een officieel en serieus beroep wordt gezien en niet enkel wordt uitgevoerd door hobbymatige huisvrouwen, de schrijfwijze viel naar mijn inzien echter meer in die laatste categorie.

Mijn kritiekpunten heb ik aan het begin van mijn cursus doorgegeven en achteraf toen ik alles had afgerond. In de tussentijd werd het wel serieus genomen zoals mij werd verteld, maar zag ik geen verandering daar waar dat wel mogelijk was. Bij mijn laatste persoonlijke feedback moment aan Laudius werd ik erg vriendelijk te woord gestaan en wil ik oprecht geloven dat ze nu wel werk gaan maken van bovenstaande punten.

Score voor Laudius-nl: 2/5
Zou u Laudius aanbevelen? Nee