Petra/ Albert, Veenendaal

Khuduga Selfdrives organiseerde onze 42 daagse campertour door Namibië en Botswana in de periode mei - juli 2017:
auto, campgrounds, incl reserveringen/ vouchers, en de nodige permits voor de diverse nationale parken/ reserves.

Beschrijf hier uw ervaringen

De 4wd, een double cab Toyota Hilux (zonder snorkel), geleverd door Bushlore, bleek prima geschikt voor de in overleg met Khuduga bepaalde route. De camper bracht ons langs vaak erg rough roads/ tracks, waaronder ook flink wat "wasbord"-trajecten, veel potholes en deep sands over ruim 8.000 km veilig van Kaapstad naar Johannesburg, zonder motorpech en zonder één lekke band. We waren lucky en er natuurlijk zelf ook attent op "de boel heel te houden". We reden alleen, niet in konvooi of met anderen. Pech of schade leidt dan al snel tot een (gedwongen) aanpassing van het tourplan, lees verlies van een reisdag of m.a.w. minder tijd voor iets moois of erger zo iets te moeten overslaan.

Qua uitrusting cq service-ondersteuning mag Bushlore o.i. overigens wel een tandje bijzetten. Gelet op de diverse apparatuur, zoals mob. telefoon(s), camera's en bijv tablet(s) misten we een (kabel)aansluiting om optimaal voordeel te hebben van power op een campsite. Je hoeft er dan niet zelf bij te blijven als je (met een stekkerdoos) in je camper, als die tenminste afgesloten kan worden, meerdere apparaten tegelijk oplaadt. En je kunt elke gelegenheid dat er "power" is maximaal benutten. Dat is zeker niet overal het geval en soms is er ook slechts electra (of wifi) gedurende een beperkt aantal uren. Alle apparatuur steeds opladen als er stroom is, is dus de boodschap. Een inverter is gezien de vaak slechte wegen niet steeds goed bruikbaar.

De voorbereiding van onze reis, in samenspraak met Marianne, nam meerdere maanden. de veelvuldige contacten (per e mail) verliepen in goede sfeer en brachten ons heel wat nuttige informatie/adviezen resp. heldere antwoorden op onze vele vragen. Khuduga gunde zichzelf en ons tijd voor een goede voorbereiding. Dat heeft zeer veel bijgedragen aan het "slagen" van onze reis. Het ging daarbij om zaken zoals dagafstanden, places of interest, campgrounds (+eventueel aanwezige dan wel ontbrekende faciliteiten), plaatsen met inkoopmogelijkheden, veterinaire fences, beschikbaarheid van diesel, tijdplan voor bezichtigingen/excursies en niet te vergeten tijd voor je zelf/rust. Zo'n tour vergt energie.
Khuduga bleek een partner met veel kennis. Waardevol. En biedt, ook van belang, een goede relatie tussen kwaliteit (staat voorop) en prijs.

Ook tijdens onze rondreis gaf Khuduga nog aanvullende/ laatst beschikbare informatie over omleidingen van belang voor onze specifieke route, in verband met (mogelijk) te hoog water. Desgevraagd ontvingen we nog een alternatieve route voor het geval dat het water in het gebied van Khwai echt te hoog zou blijken te zijn. Ons vertrouwen in de lokale, actuele kennis van Khuduga bleek terecht.

Kortom: we hebben met hulp van Khuduga een hele mooie reis kunnen maken, langs/door diverse indrukwekkende landschappen, met zicht op heel veel dieren, vaak heel nabij (we hoorden de nijlpaarden grazen), met meerdere bijzondere ervaringen en ontmoetingen, vele foto's en en heel veel goede herinneringen.

Petra/ Albert, Veenendaal

Score voor Khuduga Botswana: 4/5
Zou u dit bedrijf aanbevelen? Ja
Afgenomen dienst: