Informer

prudens

Het is een prima programma met veel nieuwe mogelijkheden die ik in andere programma's niet tegen ben gekomen. Het is eenvoudig en te begrijpen door mensen die geen boekhouder zijn. Scan en herken voor een vast bedrag is ideaal. Herkent veel facturen en vergemakkelijkt werkzaamheden.

Er zijn wel veel verbeterpunten:

1) Het is nog steeds niet mogelijk kasadministratie te exporteren naar excel. Grootste verbeterpunt eigenlijk. Zonder excelexport kan je geen controle doen op de kasadministratie. Als de kasadministratie niet klopt dan kan je de boeken al sluiten bij een belastingcontrole.

2) BTW controle is zeer moeizaam. Je kan heel moeilijk achterhalen als er ergens een btw verkeerd geboekt is. Wij moeten alle transacties nagaan om de fout te achterhalen. Door eenvoudige paar functies zou dit makkelijk gemaakt kunnen worden. BIj de meeste boekhoudpakketten is dit makkelijk te controleren. Dit is toch wel een belangrijk punt waaraan jullie moeten werken. Als wij voor elk klant hierdoor 3 uurtjes meer moeten besteden, dan kunt u al zien hoe lang wij bezig zijn als wij 100 klanten hebben. Dit zou op de volgende wijze makkelijk opgelost kunnen worden:
a ) Bij de btw aangifte overzicht is er bij 1a / 1b/ mogelijk om door te klikken, zowel voor de btw gedeelte als het exclusief btw bedrag. Het nadeel is je weet niet welke btw bij welke bedrag hoort. Als deze samen gexporteerd kon worden naar excel dan hadden wij de probleem binnen 10 minuten kunnen achterhalen i.p.v. 3-4 uurtjes te zoeken naar btw verschil. Indien het niet duidelijk is wat ik bedoel dan kunt u ook een mail sturen naar mij dan kan ik een vb. sturen.
b) Het zou ook de controle vergemakkelijken wanneer een signaal of een kleur verschijn wanneer de btw niet correct is. Dit is bij veel boekhoudpakketten het geval. Stel dat het excl btw bedrag 100 euro is en vermeld 20 euro i.p.v. 21 euro als btw dan verandert deze in kleur geel, zodat je weet dat er een aandachtspunt is.

3) Indien er in een volgende kwartaal facturen van vorige kwartaal geboekt worden dan neemt de programma deze niet automatisch mee naar het nieuwe kwartaal maar boekt deze gewoon in de vorige kwartaal. In de overzicht verandert de te betalen btw of te vorderen btw, zelfs als je de aangifte via informer doet. Zodra je de aangifte hebt ingediend en je boekt een factuur in een vorige kwartaal, omdat er achteraf facturen zijn gekomen, dan moet het automatisch in de nieuwe kwartaal geboekt worden. Dit is bijna in alle boekhoudpakketten op deze wijze en ik heb met de meeste pakketten gewerkt.

Aan de btw kwestie moet er veel gedaan worden. Als jullie eraan werken wil ik best meedenken, maar eerder heb ik feedbacks verzonden maar een reactie of een verandering is niet gekomen. Een export naar excel van kas is een must en dat zou het eerste zijn waaraan jullie zouden moeten werken, maar zelfs hierin is geen verandering in gekomen.

4) Export van bankmutaties is ook niet mogelijk naar excel. Dat zou ook erg fijn zijn voor controle en werkzaamheden.

5) Via ipad en of telefoon is werken of factuur sturen onmogelijk, maar hier zijn jullie bewust van volgens mij. Onze klanten klagen erover dat ze geen facturen kunnen sturen met hun telefoon of tablet. Ze moeten perse achter de pc zitten. Hieraan zou ik gaan werken.

Er zijn wat verbeterpunten. Als jullie aan deze punten zouden werken dan zou het inderdaad een perfecte programma worden. BIj aanbeveling heb ik wel ja gezet maar ik zou het niet aan iedereen kunnen aanraden. Hangt er vanaf welke werkzaamheden de klanten verrichten. Indien de mogelijkheden worden uitgebreid, dan zou het voor het iedereen goed te gebruiken zijn. Het is een vrij nieuw programma en ik begrijp dat informer ook betrouwbaar en lief wilt overkomen naar de belastingdienst, maar dat hoeft allemaal niet. Het moet gewoon een goed pakket zijn, dat efficient en effectief is en iedereen zal het dan waarderen. Mijn mail adres is info@prudens.nl Mocht u vragen hebben omdat er een punt niet duidelijk is dan hoor ik het wel.

Score voor Informer: 3/5
Zou u Informer aanbevelen? Ja