Heidi Damen

Een jaar geleden kreeg ik last van allergische reacties op voeding zoals dikke ogen, eczeemplekken in het gezicht en gezwollen lippen. Deze reacties namen in ernst en frequentie toe. Op enig moment ontdekte ik een patroon met betrekking tot reacties op voedingsmiddelen die E-nummers en histamine bevatten. Ik kon steeds minder verdragen en verrichtte steeds meer onderzoek. Ik leerde dat deze stoffen aan vrijwel alle verpakte voedingsmiddelen worden toegevoegd. Eten werd een belasting. Ik moest overal bij nadenken en kon bijvoorbeeld niet meer spontaan uit eten. Een bijkomend voordeel was dat ik spontaan kilo's afviel doordat ik bijvoorbeeld geen chocolade meer at dat veel suiker en histamine bevat.

Binnen de reguliere zorg worden vrij snel pilletjes voorgeschreven tegen allergieën. Dat is prettig voor de korte termijn maar de oorzaak van de klachten wordt niet aangepakt. Ik kreeg steeds meer behoefte aan een soort van voedingscoach: een klankbord aan wie ik mijn verhaal kwijt zou kunnen, iemand met kennis van voeding die met mij mee zou kijken. In mijn omgeving werd ik gewezen op de praktijk van Ivo Houben en heb een afspraak gemaakt.

Ivo nam mijn klachten direct serieus. Hij was oprecht geïnteresseerd en betrokken. Hij vond het een uitdaging met mij op zoek te gaan naar de onderliggende oorzaak van mijn klachten. Ivo leerde mij veel over gezonde voeding en gaf op grond van mijn eetdagboek tips met betrekking tot alternatieven. Ook adviseerde Ivo mij kritisch te kijken naar de samenstelling van de cosmeticaproducten die ik gebruikte aangezien hieraan ook veel schadelijke stoffen worden toegevoegd. Daarnaast werd mijn lichamelijke conditie gevolgd.

De oorzaak van mijn klachten werd per toeval duidelijk. Mijn tandpasta (Complete Protection' van Sensodyne) was op. Toen ik de tandpasta (Signal) van mijn man een aantal dagen gebruikte, zag ik mezelf letterlijk en figuurlijk opknappen. Enerzijds een verrassing. Anderzijds een bevestiging waar dit de toevoeging van schadelijke grondstoffen aan verzorgingsproducten betreft.

Mijn traject bij Ivo is inmiddels afgelopen. Samenvattend kan ik zeggen dat ik veel van hem geleerd heb en nog steeds actief let op wat ik eet en zeer kritisch ben geworden waar dit de aanschaf van nieuwe verzorgingsproducten betreft. Mijn voedingspatroon is blijvend gewijzigd waar dit het gebruik van suikers en kant en klaar c.q. verpakte producten betreft. Het resultaat is een stabiel bloedsuikerspiegel en een gewichtsverlies van 10 kilo. constant is. Ik heb geen behoefte meer aan tussendoortjes. Ik ben 10 kilo afgevallen en mijn gewicht is stabiel.

Mensen die zich herkennen in mijn verhaal maar ook mensen die 'gewoon' aan hun overgewicht willen werken, raad ik van harte aan contact met Ivo op te nemen!

Score voor How2behealthy: 5/5
Zou u dit bedrijf aanbevelen? Ja