Marian Munnichs

Ben sinds 2016 klant en heb een vast contract. Ben nog steeds heel tevreden. Uitstekende online informatievoorziening: overzichtelijke website, eenvoudig taalgebruik & tabellen. Heb een slimme meter, waardoor ik het verbruik per dag / maand / jaar en de bijbehorende kosten met 1 muisklik kan controleren. Dat helpt om nòg bewustere keuzes te maken qua energieverbruik.
Ook het aanpassen van het maandbedrag is eenvoudig zelf te regelen. Ik zet 'm bewust iets te hoog, dat wordt bij de jaarafrekening tot op de cent verrekend en voelt als een klein spaarpotje. Bij een groot bedrijf als Greenchoice hoef ik niet bang te zijn, dat ze door de energiecrisis omvallen en de voorschotten in een faillissement verdwijnen. Of is dat een illusie?

Er hangt aan dit alles helaas ook een pittig prijskaartje: Greenchoice is bepaald geen prijsvechter. Al ben ik me er wel van bewust, dat een groot deel van het maandbedrag wordt bepaald door de energiebelasting èn btw die de overheid heft en waar Greenchoice en concurrenten geen invloed op hebben. Zag tot mijn verbazing dat we zelfs btw over de energiebelasting betalen?
Door de hogere energiebelasting en sterk gestegen BTW (van 9% naar 21% tikt echt flink aan) gaat in 2023 ook mijn maandbedrag omhoog, ondanks het vast contract dat ik heb. Dat komt dus niet door Greenchoice, maar door de keuzes die onze overheid maakt, o.a. om het energieplafond te financieren.
Mijn verbruik zit ruim onder dat energieplafond, dus daar heb ik zelf geen voordeel van. Maar mijn 5jaar Wind-contract bij Greenchoice voelt nu wel als een heel groot voordeel.

Score voor Greenchoice: 4/5
Zou u Greenchoice aanbevelen bij uw vrienden, familie of kennissen? Ja