Destin

Rudi Holzhauer

Rijn

Hoe heeft u uw reis ervaren?

Goed. Mooi schip. Mooie hut. Volop eten (teveel voor ouderen). Elke dag een excursie-mogelijkheid. Vriendelijk personeel en vriendelijke reisleiding. Eigenlijk allemaal positief. Dat voorop.

Negatief waren voor mijn vrouw en mijzelf twee zaken.

Ten eerste de constante drukte om je heen, en de collectiviteit bij alles wat er gebeurt - voor je rust moet je zo'n cruise niet maken.

Ten tweede, en veel erger, was de avond van de 24ste december. Heiligenabend in Duitsland. Om te beginnen lag het schip afgemeerd tussen twee andere grotere cruise-schepen, waarschijnlijk ook van Friendship. Dat betekende een volledig geblindeerd avondprogramma en avondeten. En alle ramen dicht vanwege de diesels aan twee kanten. Niet fijn.
Het allerergst was echter de blokkade die in de vroege avond ontstond om deel te nemen aan een nachtmis. Wij hadden ons al heel vroeg opgegeven voor een viering in de Abdij. Het ging niet door omdat er geen priester bleek te zijn. Daar kan Friendship natuurlijk niets aan doen, maar de organisatie had wel iets ter vervanging mogen doen (bijv. richting Koblenz of elders) om dit wegvallen te herstellen. Niets doen op zo'n moment is tekort schieten. Mijn vrouw en ik hebben nog nooit een kerkdienst met Kerst gemist. Met Friendship nu dus voor het eerst. Mijn eerste idee was om het reisgeld maar terug te vragen. Zonder kerkdienst is Kerst voor ons geen Kerst. Ook in het nieuwe programma blijft Friendship gewoon aangeven dat er meerdere mogelijkheden zijn om een kerstdienst bij te wonen op de aanlegdag de 24ste. Dat is dus niet persé het geval. Friendship moet dit niet zo stellig aanbieden - of bereid zijn om zich in te zetten ingeval van een onverhoopt wegvallen. Voor ons op deze manier geen Kerstcruise meer. U bent gewaarschuwd.

Reactie Destin:

Geachte heer Holzhauer,
Allereerst hartelijk bedankt voor uw vele complimenten en lovende woorden over deze Kerstcruise, het hotelschip, de kamer, de goedverzorgde maaltijden, het excursieprogramma, de bemanning en Friendship Cruises reisleiding.
Jammer genoeg waardeert u de reis met slechts 2,5 ster en sluit u uw brief af met de woorden ‘voor ons op deze manier geen Kerstcruise meer’.
U zult begrijpen dat wij hier van schrikken.
U kunt bij Friendship Cruises kiezen uit varende hotels variërende in grootte van 104, 135, 148, 176, 186 of 220 bedden.
De reis die u met de Esprit (104 passagiers) heeft gemaakt behoort tot de kleinste schepen en noemen we ook wel een Boutique hotelschip.
Desondanks spreekt u over constante drukte.
Nu wetend dat het bijwonen van een Kerst- nachtdienst zoveel voor u betekend zullen wij u voortaan voldoende alternatieven aanbieden.
Desnoods u het voorstel doen om met de taxi naar de dichtbijgelegen plaats te gaan waar wel een Kerst nachtmis plaatsvindt.
U mag van Friendship Cruises met een gerust hart veel verwachten, ook dat we voor u op zoek gaan naar alternatieven.
Op Eerste Kerstdag was u bij ons te gast op het speciaal voor Friendship Cruises passagiers georganiseerde Kerstconcert in de kerk in Koblenz.
Naar ik van u begreep kijkt u daar met zeer goede herinneringen op terug. Samen kerstfeest vieren in de kerk.
Ik dank u hartelijk dat u de moeite heeft willen nemen uw reiservaringen met ons te willen delen.
Zodoende kunnen we de vinger aan de pols houden en daar waar mogelijk het de volgende keer beter doen.
Graag informeer ik u over hoe uw medepassagiers deze Kerstcruise met de esprit hebben ervaren:
Reis algemeen
Uw hotelschip, kwaliteit maaltijden
8,4
Uw hotelschip, variatie maaltijden
8,3
Cruiseleader, contact en omgang met groep
8,5
Cruiseleader, cruise organisatie
8,5
Cruiseleader, excursie begeleiding
7,9
Cruiseleader, informatie over bezienswaardigheden tijdens de vaart
7,4
7,7
Kerstconcert Basilika St. Kastor in Koblenz
Gemiddelde score
8,4
Graag begroeten wij u nog eens aan boord van één van onze hotelschepen in Europa of wereldwijd.
Cees van Pelt
Friendship Cruises

Score voor Destin: 2.5/5
Beveelt u dit bedrijf aan Nee
Cruise: