EWDR

Rob Drullman

Egypte, liveaboard diepe zuiden; 4 t/m 11 november 2023

Beschrijf hier uw duikreis

Liveaboard op JP Marine. Mooie route, veel uitgestrekte koraallandschappen (vnl. hard koraal), maar relatief weinig vis. Zou een gevolg kunnen zijn van de hoge watertemperatuur. In het zuiden was het al gauw 29 graden. Voordeel dat we dus lekker met 3 mm wetsuits konden duiken :-).
Duikleider (Sergei) strict op veiligheid. Gaf goede en uitgebreide briefings, heldere uitleg.
Goede service van de crew, prima eten & drinken, perfecte flesvulling (vaak meer dan 220 bar).
Goede sfeer aan boord, leuk contact met andere gasten. We zaten met veel ervaren duikers uit verschillende landen (een enkeling met 4000+ duiken).

Punten voor verbetering:
In de beschrijving die we kregen staat “Alle cabines bevinden zich ver van de machinekamer, fijn want zo geniet u van uw nachtrust.” Dat klopt helaas niet. Onze cabines waren beneden en motoren en aggregaat gaven veel lawaai.
Airco in de cabines niet zelf regelbaar. Was ook heel lawaaierig.
Met 29 gasten was de boot overboekt (1 persoon sliep noodgedwongen op het bovendek) en dan zijn 2 gidsen echt te weinig. Dat er een gids ziek was, is wat ons betreft geen excuus. Gidsen onder water met 14 duikers bij je (ook al zijn ze heel ervaren) werkt niet. Het was meer route aangeven en toezicht houden. Beter 6 of max. 8 duikers per gids, dus op zo’n boot horen er 4 gidsen te zijn.

Score voor EWDR B.V.: 3.5/5
Zou u dit bedrijf aanbevelen? Ja