EWDR

Suzanne

Maamigili, Malediven

Beschrijf hier uw duikreis

We waren 5 jaar geleden op Paradise Island op de Malediven en dat was ons zeer goed bevallen, met name het duiken daar op Manta Point, wat op nog geen 5 minuten varen van het eiland ligt. Daarop besloten we wat op internet te kijken en zo kwamen we op de website van EWDR. We besloten contact op te nemen om te kijken wat er nog mogelijk was voor een last minute van een dag of 10 die kant op. Na een kort gesprek met Robbert waren we eruit, onze voorkeur ging uit naar South Ari Atoll omdat de walvishaai nog op onze bucket list stond. Robbert heeft ons zeer snel en goed geholpen met een zeer passend voortel en zo zaten we een paar dagen later in Shamar Guesthouse & Dive op de Malediven.

We waren aangenaam verrast door de gezelligheid van dit kleinschalige guesthouse. Je hebt al snel een band met de mensen die er werken en de huisdieren, kat Pinky en parkiet Miguel. Ook maak je makkelijk contact met de andere gasten in het guesthouse, omdat je elkaar elke morgen ziet bij het ontbijt en op de boot om te duiken. We hebben iedere ochtend twee bootduiken per dag gemaakt, maar op verzoek varen ze ook ’s middags en ’s avonds uit. Alle duikstekken waren prachtig en iedere duikstek heeft iets unieks. De duikstekken die me het meeste zijn bij gebleven zijn Kuda Rah Tila, waar altijd een enorme school blue-striped snappers te vinden is en ook het wrak MvV Kudhimaa vonden we zeer de moeite waard. Maamigili caves vonden we ook erg mooi vanwege de grote hoeveelheid zacht koraal en omdat we het leuk vinden om te kijken wat er allemaal in de grotten te vinden is. En het zoeken werd beloond, we vonden twee slapende verpleegstershaaien, een aantal schildpadden en veel verschillende kleurrijke vissen.
We waren op de Malediven onder de indruk van de vele scholen vissen die hier nog te zien zijn, met als hoogtepunt een groep mobulu-roggen die sierlijk voorbij zwommen. We hebben deze dagen ook veel haaien gezien, met name de black-tip, white-tip reefsharks, de grijze haai en de verpleegstershaai. Natuurlijk hebben we ook schildpadden gezien en een enkele manta rog vanaf de boot, want het manta seizoen was nog niet begonnen.
Ondanks de fantastische duikstekken was het hoogtepunt van de vakantie het snorkelen met de walvishaai. We zaten in onze oppervlakte tijd toen we de walvishaai tegen kwamen en toen zijn we meteen met snorkels en vinnen te water gegaan. Wat was een fantastische ervaring om de walvishaai in het echt te zien! De vakantie is helaas voorbij, maar gelukkig hebben we de herinneringen nog!

Score voor EWDR B.V.: 5/5
Zou u dit bedrijf aanbevelen? Ja