Professionaliteit Kliniek
Ervaring met Esteworld Nederland/Belgie

Vijay M.

Afgelopen week heb ik dan eindelijk mijn haartransplantatie gehad in Turkije.

Gelijk na aankomst op het vliegveld werd ik gebeld door de chauffeur die aangaf waar hij staat te wachten.
Hij heeft me vervolgens naar het hotel gebracht en gelijk aangegeven dat ik de volgende ochtend vroeg opgehaald wordt. Tevens ook een bevestiging per whatsapp gekregen met de tijd erop.

Het is echt belangrijk om vroeg te gaan slapen, zodat je goed uitgerust bent voor de volgende dag, daar het een hele lange dag gaat worden.

De volgende ochtend na het ontbijt om 07:00 uur opgehaald door de chauffeur en afgezet bij de kliniek. Hier moesten we wel lang wachten, daar de artsen pas om 09:00 uur beginnen. Een half uurtje later vertrekken van het hotel was wel beter geweest. Draag heel comfortabele kleding aan, bijvoorbeeld een trainingspak. Eerst werd er bloed geprikt en werd een infuus gelegd. Hierna werd de tondeuse gehaald om te scheren.
Hierna werd door de dokter een aantal lijnen getrokken waar het donor haar vandaan gehaald moest worden en vervolgens werden er foto's gemaakt.

Toen de dokter er was, heeft zij de nieuwe haarlijn getekend en ik was al gelijk blij om te zien wat uiteindelijk het resultaat moet gaan worden.

Nu was het tijd om aan de slag te gaan. Eerst krijg je lokale verdoving spuiten. Ik kan je gelijk vertellen dat dit het minst prettige ervaring is van de hele transplantatie. Mijn god zeg. Wat een vervelende prikjes zijn dat, grrr. Even doorbijten dus.

Hierna begonnen de assistenten met het trekken van de haren uit het donorgebied. Dit heeft circa 3 uur geduurd. Hier voel je echt niks van. Enige wat je voelt is dat iemand bezig is op je hoofd. Doet geen pijn, vanwege de verdoving die je hebt gehad.

Nadat de haartjes eruit zijn getrokken komt de arts weer en start met het prikken van de gaatjes waarin de haartjes getransplanteerd zullen worden. Het aantal gaatjes hangt natuurlijk af van hoeveel men eruit heeft kunnen halen / afhankelijk van je donorgebied dus. Dit gaat vrij snel. Binnen een uur was ze klaar met het prikken. Het prikken van de gaatjes doet geen pijn, daar je nog steeds verdoofd bent. Mocht het pijn doen, krijg je weer een paar verdoving prikjes erbij.

Hierna was het tijd voor een lunch. Na de lunch werd ik weer opgehaald door de assistent en was het tijd om te beginnen met het implanteren. Dit heeft wel 3-4 uurtjes geduurd. Eind van de middag was het eindelijk klaar en werd alles netje in verband gewikkeld. Hierna was het tijd om weer foto's te maken en kreeg je gelijk een tablet om de zwelling tegen te gaan antibiotica tablet om te drinken. Na het drinken word je rustig/voorzichtig begeleid naar de taxi die je vervolgend weer naar het hotel brengt.

De gehele dag was er zowel Nederlandstalige als Engelstalige begeleiding aanwezig.

BELANGRIJKE TIP:
Neem een nekkussen mee, het liefst eentje van traagschuim i.p.v. lucht. Deze zijn wel duurder (€30-€50), maar geloof mij, je gaat er heel veeeeel plezier aan hebben.

Neem gelijk 2x een paracetamol tablet in als je in je hotelkamer bent aangekomen!! De hele avond/nacht ga je hoofdpijn hebben. Slapen gaat echt slecht, vooral als je geen nekkussen hebt! Roomservice besteld, daar ik geen zin had om naar het restaurant te gaan. Pizza en cola voor €8. Valt best mee voor een Hilton hotel.

Toen ik de volgende ochtend wakker werd, voelde de pijn stukken minder, zeg maar van 80% naar 10%, dat voelt echt fijn aan. Deze dag is een rustdag. Heel voorzichtig aan doen, vooral niet veel bukken, schoenen aandoen, je hoofd nergens aan stoten! Ja, let erop, iemand had zijn hoofd gestoten aan een lamp, oei oei, daar wordt je echt niet vrolijk van kan ik je zeggen. Neem slippers mee. Kan je makkelijk aandoen en hiermee naar het ontbijt gaan.

Wat ook handig is om mee te nemen, zijn bijvoorbeeld een xbox/playstation / laptop met films /series en een vga kabel die je op de tv kan aansluiten :), boeken om te lezen etc om de tijd door te brengen. Op tv hebben ze alleen een aantal Engelstalige nieuwszenders en de rest is in het Turks. Je kan eventueel ook buiten gaan, maar dat had ik niet gedaan. daar ik erg voorzichtig aan wilde doen.

De volgende ochtend/middag wordt je weer opgehaald en naar de kliniek gebracht voor de wassing. Tevens kan je gelijk extra shampoo en lotion kopen voor gebruik. Dit kan trouwens ook gewoon via het kantoor in Nederland. Na de wassing is er een laatste controle met de arts. Die kijkt of alles goed eruit ziet en daarna zit het erop en is het tijd om afgezet te worden op het vliegveld richting Huis.

Je krijgt een zwarte band om. Deze zorgt ervoor dat de zwelling niet omlaag komt naar je ogen. Deze dien je zeker nog 3 dagen om te houden na de transplantatie.
De nekkussen heb je ook nog steeds nodig als je terug bent om rustig te kunnen slapen. De plekken waar men de haren heeft weggehaald is zeker een week gevoelig. De nekkussen helpt dan prima om de pijn te verlichten wanneer je gaat slapen.

Na een aantal dagen /week begin je wat lichte kriebels te voelen. Geeft een goed gevoel dat er wat gebeurd. Elke dag wassen en na een week beginnen de korstjes voorzicht los te laten. Het resultaat wordt met de dag mooier om naar te kijken.

Score voor Esteworld-haartransplantatie.nl: 4.5/5
Zou u dit bedrijf aanbevelen? Ja
Aangekocht product: Haartransplantatie 2700 grafts