Rinze de Vries

Nooit weer Engie
Gebaseerd op goede zakelijke ervaringen met Engie heb ik in februari de keus gemaakt om Sungevity, een dochterbedrijf van Engie, de opdracht te verlenen om zonnepanelen op mijn huis te plaatsen.

Februari 2022 zonnepanelen besteld en aanbetaling gedaan. Tevens benodigde aanpassingen zoals nieuwe groepenkast (geen ruimte meer voor extra groep) en noodzakelijke verzwaring van de aansluiting geregeld.
Eind april groepenkast laten aanpassen en de aansluiting verzwaard naar 3x25 Ampère. Totale kosten bijna 1000 euro maar noodzakelijk voor het aansluiten van de zonnepanelen.
4 Mei zou de installatie plaatsvinden, hiervoor een vrije dag opgenomen.
4 dagen er voor bericht dat er geen installateur was voor 4 mei en dat de installatie 6 mei zou worden uitgevoerd. Verzekering ingelicht en panelen aangemeld zoals voorgeschreven.
6 mei alles voorbereid waarna monteurs 3 uur te laat arriveerden (met zonnepanelen) en na een half uur vertrokken waren omdat ze het juiste montage materiaal niet bij zich hadden.
Niets weer gehoord en 13 mei na een aantal mails (telefonisch kom je er niet door) bericht dat er een probleem was met het installatiebedrijf.
16 mei bericht gehad dat Sungevity afscheid had genomen van het installatiebedrijf en z.s.m. zou zorgen dat mijn zonnepanelen door een ander bedrijf werd geïnstalleerd.
13 juni nog steeds geen reactie en het verzoek gemaild om de opdracht te annuleren en mijn aanbetaling terug te storten.
21 juni nog niets gehoord en besloten om een review bij moederbedrijf Engie te plaatsen om er beweging in te krijgen.
22 juni op verzoek van Engie alle informatie toegestuurd over de gang van zaken.
30 juni kreeg ik een mailtje van Sungevity dat de plaatsing was vertraagd omdat er leveringsproblemen waren met de zonnepanelen. Dit klopte niet omdat de zonnepanelen 6 mei aanwezig waren in de bus van de monteurs. Klopt dus niets van en heb dat in een mail aangegeven.
1 juli eindelijk een reactie van Sungevity. Ze waren bereid om de opdracht te annuleren en in augustus kreeg ik dan mijn aanbetaling terug (ongelofelijk dat dit meer dan een maand moet duren). Geen excuses voor de gang van zaken en voor alle onkosten die ik heb gemaakt. Ronduit schandalig!!
4 juli kreeg ik een reactie van Engie dat door drukte de zaak nog niet inhoudelijk was behandeld maar dat het werd doorgestuurd naar Sungevity waarop ik heb gereageerd dat Sungevity inmiddels zelf had gereageerd en dat ik zeer teleurgesteld ben in de gang van zaken en over het ontbreken van excuses. Vervolgens geen enkele reactie meer gehad van zowel Engie als Sungevity.

Inmiddels de aanbetaling wel terug gekregen maar zal nooit weer klant worden (privé en zakelijk) bij Engie of een dochterbedrijf van Engie. Ik voel me zwaar benadeeld maar Sungevity en Engie denken hier anders over, anders hadden ze minstens excuses aangeboden.

Afspraken nakomen en communicatie verbeteren.

Reactie ENGIE Energie Nederland:

Goedemiddag,
Bedankt voor het delen van uw review! Eerlijk gezegd schrik ik hier een beetje van. Dit is natuurlijk alles behalve een wenselijke manier van samenwerken.
Dit is een uitermate vervelende situatie wat u schetst. Ik zou hier dan ook graag samen met u nog eens goed naar kijken. Wellicht dat we u hier dan ook nog van service kunnen voorzien dat u van ons mag verwachten.
Zou u hiervoor uw klantnummer, adresgegevens en telefoonnummer willen e-mailen naar socialmedia.nl@engie.com? Wij horen graag van u.
Voor nu wens ik je nog een mooie dag toe!
Hartelijke groet,
Niesje - ENGIE webcare

Score voor ENGIE Energie Nederland: 0.5/5
Beveel je dit bedrijf aan Nee
Product of looptijd contract: Zonnepanelen