Destin

M.G.M. Meulendijks

Rijn Romantische Kerstcruise december 2016

Hoe heeft u uw reis ervaren?

Wellicht overweegt u om bij Friendship Cruises een cruise te boeken. Wij hebben eind vorig jaar deelgenomen aan de 7-daagse kerstcruise Romantische Rijn van 21-12-16 t/m 27-12-16. We hebben voor deze reis gekozen op basis van het voorgestelde programma waarbij onder meer het plaatsje Rudesheim zou worden aangedaan. De reis werd uitgevoerd op een 5-sterren hotelschip waarover we alleen maar goede berichten aantroffen bij de reviews. Wij ontvingen onze reisbescheiden op 6 december. De reissom was toen al volledig voldaan maar de plaats Rudesheim bleek geschrapt in het programma en i.p.v. daarvan zou in Koblenz een Kerstconcert worden aangeboden.
Bij vertrek uit Rotterdam was de directeur aanwezig. Hij gaf aan dat zijn familiebedrijf 5-sterren cruises verzorgde die van een hoog niveau waren en waarop niets aan te merken viel. Natuurlijk waren er altijd mensen die overal over “zeurden” maar dat hoorde erbij. Bij klachten kon je naar de reisleiding en dan werden zaken opgelost.
De kwalificatie “5-sterren schip” had met name betrekking op de uitvoering en inrichting van het schip. Daar was niet zoveel mis mee. De TV deed het niet en de lift functioneerde ook maar matig maar daar hadden wij geen last van. In de reisbescheiden werd aangegeven dat de bemanning steeds vaker uit Roemenie, Indonesie en de Filippijnen afkomstig was. Bemanningen uit Indonesie en de Filippijnen kenden we al vanuit onze ervaringen met de Holland America Lijn. De bemanning van dit schip kwam echter uit Roemenie. De uitzonderingen daargelaten was de meerderheid van het bedienend personeel niet in staat om zelfstandig te functioneren. Omdat niet iedere gast behoefte had aan een uitgebreide lunch werd er vanaf de tweede reisdag een lichte lunch geserveerd. Daarbij schoot de organisatie helemaal te kort. Er was geen duidelijkheid over de routing, iedereen moest zichzelf zien te redden en al snel was het bestek op, waren er geen borden meer, was de soep op etc. Personeel kwam wel kijken maar er werd niets meer aangevuld. Bij het diner verliep de zaak qua bediening een stuk gestructureerder. Wel was het irritant dat elk leeg kopje, bordje of schaaltje acuut werd weggehaald, ongeacht of de rest van de mensen aan tafel nog zat te eten. Verder moest je ook niet al te vroeg aangeven dat je koffie wilde na afloop van het diner. Deed je dat wel dan stond de koffie al bij je bord terwijl het toetje nog moest komen. Volgens ons heeft dit type bediening weinig uit te staan met een 5-sterren niveau. Friendship Cruises geeft in zijn informatie aan dat je al tijdens de cruise moet aangeven wanneer je tekortkomingen aantreft. We hebben in het begin een aantal zaken aangegeven maar een bemanning kun je onderweg niet vervangen dus we zijn daarmee gestopt.
In Koblenz werd het Kerstconcert uitgevoerd. Ook daar was de directeur van Friendship Cruises aanwezig. In zijn speech, ter introductie, gaf hij aan dat er sprake was van een traditie die jaarlijks werd uitgevoerd. Er was dus helemaal geen sprake van een compensatie voor het feit dat men Rudesheim had geschrapt! Na afloop van het concert kwam de directeur met zijn gezelschap ook aan boord en bestond hij het om tijdens het Kerstdiner een ronde langs de tafels te maken om na te gaan hoe de reis beviel. Hij zat dus duidelijk niet op kritische opmerkingen te wachten want die zul je op die manier niet horen.
Uiteraard hebben we na afloop van de reis een poging gedaan om een revieuw te schrijven over onze bevindingen. Dit bleek echter niet mogelijk. Vervolgens is Friendship Cruises aangeschreven maar die stond niet open voor onze opmerkingen en in de revieuws hebben we daar inderdaad niets over aangetroffen.
Het is niet zo dat wij tot het type mensen behoren die altijd iets te zeuren hebben. Het is echter wel zo dat we waar voor ons geld willen hebben. En dat is niet gebeurd. Mocht u overigens met deze cruise meegaan om Kerstmarkten te bezoeken dan is dat ook jammer. In Duitsland is alles gesloten vanaf 1200 uur ’s middags op de dag van Kerstavond t/m de derde Kerstdag. De mooiste kerstmarkt van allemaal was die in Keulen maar daar arriveerden we pas op de terugreis en toen was die dus dicht. Wellicht ook een aanleiding om deze reis maar te laten zitten.

Reactie Destin:

Geachte heer Meulendijks,
Inmiddels zijn wij geen onbekenden meer voor elkaar. Ik heb u inderdaad uitgezwaaid op de dag van vertrek in Rotterdam. En ook was ik aanwezig op Eerste Kerstdag bij het Kerstconcert. Na afloop ervan heb ik het schip bezocht en met tientallen passagiers een gesprekje aangeknoopt. De ontmoeting met u aan tafel aan boord van het schip kan ik mij inderdaad nog heel goed herinneren, daar u mij op niet mis te verstane wijze duidelijk maakte dat u mij niet wenste te spreken. Op uw twee brieven d.d. 7 februari en 13 april hebben wij uitvoerig gereageerd. In onze correspondentie hebben wij op meer dan 15 punten uitleg gegeven. De laatste brief dateert van 15 mei 2017. Wij vinden het jammer dat u het dossier nog niet heeft kunnen sluiten.
De enquête-uitslag van deze Kerstcruise geeft het volgende beeld (waarbij een 9 het hoogst haalbare is):
Cruise organisatie: 7,6
Service restaurant: 8,4
Service Salon: 8,4
Kwaliteit maaltijden: 8,3
Variatie maaltijden: 8,3
We betreuren het dat u geen ambassadeur van Friendship Cruises bent geworden.
Cees van Pelt
Directeur Friendship Cruises

Score voor Destin: 2/5
Beveelt u dit bedrijf aan Nee
Cruise: