Linde

Zonde van mijn geld! Ik kreeg ruim van tevoren de literatuur binnen en dat vond ik erg fijn en leuk. Ik was erg enthousiast over het onderwerp [provocatief coachen] en heb het boek gelijk doorgenomen. Tijdens de training zelf heb ik helaas niets bijgeleerd. Er werd veel kostbare tijd besteed aan herhaling van onderwerpen die we als voorbereiding gedaan hadden. (bijv. een video tijdens de training bekijken die we van tevoren ook al als huiswerk hadden bekeken). De principes van provocatief coaching werden kort van de powerpoint afgelezen maar de voorbeelden die de trainer er vervolgens van gaf waren in mijn opinie juist voorbeelden van hoe het níet moet. Ik had het gevoel zelf meer van het onderwerp te weten dan de trainer en deelnemers kwamen soms naar mij toe voor tips terwijl ik alleen het boek had gelezen en wat podcasts had geluisterd maar nooit echt provocatief gecoached heb. Ten slotte was er de tweede dag een trainersacteur waarmee we (eindelijk) zouden gaan oefenen, maar vervolgens werd de tijd niet goed verdeeld en was er 1 deelnemer meer dan een uur aan het oefenen. De rest van de groep zat ernaar te kijken en werd niet gevraagd om tips of anderszins betrokken bij de opdracht waardoor iedereen heel erg inzakte en passief toekeek. Doordat deze deelnemer zo lang aan het oefenen was, was er voor de overige deelnemers inclusief mijzelf maar een luttele 5 tot 10 minuten oefentijd. In een tweedaagse training van 1500 euro heb ik dus maar 10 minuten echt de vaardigheid kunnen oefenen waarvoor ik kwam. Kortom, zonde van mijn speciaal gespaarde opleidingsgeld!

Score voor Boertien Vergouwen Overduin: 0.5/5