Christine

Bij het kiezen van deze cursus ben ik ervan uitgegaan dat deze geschikt is voor niet-juristen , inclusief volledige leken. Dit is ook meerdere malen door de Bestuursacademie (inclusief docent) bevestigd. Helaas bleek dit, mijns inziens, niet het geval.

De reden hiervoor is dat er voor de duur van de cursus veel te veel inhoud inzit voor een leek in zit om te kunnen verwerken. Dit geldt voorde inhoud per les, de vooraf te lezen hoofdstukken en de te maken opdrachten.

1) De opbouw van de modules sluit niet aan op het kennisniveau (lees: nul) van een volledige leek ben op dit gebied. De vooraf te lezen hoofdstukken bevatten ontzettend veel gecomprimeerde informatie voor iemand die hier nog nooit mee te maken heeft gehad. Ik moest heel veel uitleg opzoeken buiten de syllabus om enigszins een gevoel te krijgen bij het plaatsen van de inhoud daarvan. Het heeft mij minstens het dubbele aantal uren aan voorbereiding gekost dan vooraf ingeschat.

2) Daarbij gaf het lesmateriaal niet de benodigde basis voor de te maken opdrachten. Voordat ik de opdrachten kon uitvoeren moest ik ook weer extra tijd stoppen in het opzoeken, lezen en uiteindelijk begrijpen van de gebruikte begrippen. Tip: Een begrippenlijst opnemen in de syllabus is geen overbodige luxe.

3) Het lesmateriaal, de vooraf aangeven lesstructuur met bijbehorende opdrachten en de uiteindelijke opbouw van cursusdag sloten niet op elkaar aan. Ik had de hoofdstukken gelezen en daarbij vragen geformuleerd, maar tijdens de les werd een heel andere volgorde aangehouden. De docent gaf aan dat zij niet de volgorde van de syllabes volgt, maar haar persoonlijke voorkeur. Dit werkte voor mij zeer verwarrend.

4) Er was veel te veel lesstof om op een redelijke manier door heen te gaan tijdens de cursusdagen. Niet alles kon dusdanig behandeld worden om voldoende begrip te krijgen. De docent had zeker kennis van inhoudelijke zaken, maar ook lesgeven zelf is een vak, zeker als er zoveel stof in een te korte tijd moet worden gepropt.

Ik zal de cursus niet aanbevelen bij collega's met eenzelfde intentie die ik had bij het kiezen van deze cursus.

Tot slot: de ruimtes waren netjes, maar veel te klein voor de grote van de groep. We zaten echt bovenop elkaar. In deze tijd van corona vind ik dit persoonlijk "not done" voor een professionele organisatie als de Bestuursacademie. De eerste twee dagen heb ik gevraagd of er een raam en/of deur open kon om door te tochten, maar daar was niet iedereen blij mee, dus de laatste

Reactie Bestuursacademie Nederland:

Hoi Christine, bedankt voor je feedback. Wat vervelend om te lezen dat de opleiding niet aan sluit op je verwachtingen. We kunnen ons goed voorstellen dat het hierdoor veel extra tijd heeft gekost om alle stof goed te begrijpen. We zullen je feedback wat betreft het lesmateriaal intern met ons meenemen. Verder heb ik je feedback doorgezet naar de desbetreffende afdeling om te kijken of zij nog iets voor jou kunnen betekenen. Mocht je verder nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.
Bestuursacademie Nederland

Score voor Bestuursacademie Nederland: 2/5