Robert van Liebergen

Na alle commotie over de roetmeting ben ik twee weken voor de APK vervaldatum naar het APK keurstation gegaan en is er een roetmeting uitgevoerd. Het is een VW T5 1.9TDI met motorcode BRS uit 2009 met 140.000km op de teller.
Het limiet is 1.000.000 deeltjes. Het waren er 1.200.00, auw dat doet pijn net niet! En de onzekerheid of hij het wel haalt met een nieuw roetfilter. Ik woon in de buurt van Eindhoven, vanaf januari 2025 mag je daar nog alleen met Euro 5 het centrum in. Ik heb gekozen een nieuwe roetfilter te proberen.
Het originele roetfilter had nummer 7HO 254 700N. Via uitlaatdiscount.nl ben in op DPF132 uitgekomen, deze kost met pakkingen en beugels 290euro op basis van Cordieriet (Silicium was helaas niet verkrijgbaar). Omdat de middendemper (BRS transporter heeft alleen een middendemper) ook bijna doorgeroest was maar meteen een nieuwe besteld.
Toen de uitlaat een DPF binnekwamen viel mij op dat er op de DPF132 een grote stikker zat waarop stond dat hij aan euro 4 voldoet maar niet aan euro 5. Uitlaatdiscount gebeld met de vraag of ik wel de goede had, JA!
Om goed bij het roetfilter/turbo te komen heb ik de rechter aandrijfas verwijderd. Ik vermoed dat als je een brug hebt dit niet zou hoeven. Graag zou ik nog als tip willen geven dat je er van uit moet gaan dat er nog behoorlijk wat kosten bij komen: de sensoren en drukleidingen zitten gewoon te vast geroest/gelast. ( Ik heb er professioneel gereedschap op stuk getrokken). Op een gegeven moment scheurde de aanlas bus gewoon van de oude uitlaat los. Ik heb een temperatuursensor(75 euro) en drukleiding (80 euro) nieuw moeten kopen. De imitatie roetfilter paste redelijk goed, duidelijk is te zien dat de constructie veel goedkoper is uitgevoerd. Maar goed, waar het wat mij betreft om draait is dat de Cordieriet kern filter goed is.
De differentiaal druksensor heb ik niet vervangen, wellicht ga ik dit nog doen. Na het starten kreeg ik geen foutmeldingen. Ben toen ongeveer een 1.5 uur gaan proefrijden, zonder storing. De week erop de auto naar het keurstation gebracht. Ik kreeg een telefoontje dat hij slechts 20 deeltjes uitstoten???? Ik heb nadrukkelijk gevraagd of hij niet 200.000 bedoelt ofwel 0.2 miljoen…..maar nee het waren er echt slechts 20.

Score voor UitlaatDiscounter.nl: 4.5/5
Beveelt u dit bedrijf aan Ja
Aangekocht product: DPF132 en Asmet einddemper