NTI-nl

Praktijk workshops
Mentor
Studie-materialen

Anuschka Krijger, 26 jaar, Papendrecht

Onderwijsassistent, laat ik allereerst voorop stellen dat de opleiding zelf leuk en interessant was. Het bedrijf/instituut erachter is echt bagger!
Een ruime drie jaar geleden heb ik besloten een opleiding te starten. De opleiding onderwijsassistent. Na wat speurwerk op internet kwam ik bij de NTI uit. Zij boden een opleiding aan die in 18 maanden klaar kon zijn, naast je werk en je huishouden. “Studeren naast je baan!” Toentertijd stond er geen aantal uren stage bij vermeld, wel dat je een deel stage moest lopen maar niet hoe lang. Ik heb gekozen voor de studietijd van 18 maanden, want waarom zou je voor 24 maanden kiezen als het prima te combineren valt met 2 á 3 dagen werken in de week?
Dan start je de opleiding en krijg je, je pakket thuis gestuurd… Mooi, boeken, twee lege mappen, een pakbon, heel veel papierwerk, iets met kerntaken, proeven van bekwaamheid, aanmeldformulieren stage en een boekje met een handleiding voor Fronter de online leeromgeving. En dan? Waar is de handleiding? Waar begin je? Alles maar eens doorgenomen, en maar eens in fronter gaan kijken. Wat een takkesysteem is dat zeg! Ze schijnen nu ook iets anders te hebben voor nieuwe studenten, maar dat ken ik niet. Nou bleek ergens uit een handleiding dat ik voor onderwijsassistent 1152 uur stage moest lopen! 1152 uur! Gemiddeld zit een basisschoolleerling net 900 uur per jaar in de klas, en dat is van maandag t\m vrijdag. Reken maar uit dat je het met twee dagen stage naast je werk, niet redt in anderhalf jaar tijd! Nu had ik wel een gratis verlenging van anderhalf jaar, en heb ik het eerste half jaar zelf niet zo veel gedaan omdat ik gewoon niet wijs werd uit het pakket en privé wat anders aan me hoofd had. Het kan in anderhalf jaar, en ik heb er drie, dus het geeft niet dacht ik.
Ook bleek dat ik eerst twee examens moest halen voordat ik aan een stage mocht beginnen. Prima, doen we dat toch. Braaf me examens gehaald, en daarna naar de (verplichte) start-stage dag geweest in Leiden. Daar zit je dan je tijd de hele dag te verdoen omdat je wettelijk minimaal zo veel uur les gehad moet hebben. Wordt daar verteld door een stage-adviseur (dit zijn mensen die een hele andere baan hebben, maar een beetje bij klussen voor het NTI en eenmalig hun gezicht laten zien als ze je stage moeten goedkeuren) dat je gewoon kunt starten met je stage zonder dat je de examens hebt gehaald. Ook hoorde ik daar van een mede-student dat zij voor dezelfde opleiding maar 800 uur stage hoefde te lopen. Dat scheelt toch even 352 uur! Dus ik gebeld met het NTI daarover. Wat blijkt, als je na 1 augustus 2015 je opleiding bent gestart is het maar 800 uur. Daarvoor was het 1152 uur. Dat zat zo, BBL en BOL opleidingen bestaan niet meer dus zijn de uren veranderd. Mijn vraag, is de opleiding inhoudelijk veranderd? Het antwoord was nee, totaal niet. Maar toch konden het aantal uren stage wat ik moest lopen, niet met terugwerkende kracht worden veranderd. Dus door middel van een datum en een naamswijziging, moest ik 352 uur meer stage lopen dan een ander. Nu kijk ik even op de website, ze hebben nu wel het aantal uren stage erbij vermeld (zowaar iets verbeterd) en nu zijn het er nog maar 640!!!
Ik heb ook een keer een klacht gestuurd naar het NTI over de urenkwestie, vervolgens krijg je het bijdehante antwoord dat er ook mensen zijn die geen werk hebben en dan wel tijd hebben om die stage uren te lopen… Wat?!?! STUDEREN NAAST JE BAAN NTI!!! Als ik werkloos was en op een of andere manier dus toch geld had voor een studie was ik wel naar een normale school gegaan 5 dagen per week! Ik start een studie naast me baan omdat ik werk! Het punt hier is pure misleiding. De voorwaarden op de site waren niet duidelijk, de uren waren niet vermeld en de indruk wordt gewekt dat het mogelijk is een opleiding te doen naast een baan en een gezin etc. De site is nu wel aangepast en ik heb helaas toentertijd geen screenshots gemaakt omdat ik net begon en er van uit ging dat het NTI ( een vrij bekende instantie) gewoon ze zaakjes op orde zou hebben.
De rest van de opleiding ging ook niet vlekkeloos. Ga ik stage lopen, blijkt er bij mijn aanmeldformulier een bijlage te ontbreken. Die formulieren zaten in mijn pakket en ik ga er van uit dat het compleet is. Nee na een bepaalde datum kwam er weer een bijlage bij die je kon printen via fronter. Moet je maar weten… ( De hoeveelheid pakken papier en inkt die er door zijn gegaan, aan informatie, studiemateriaal etc. wat ik nog van fronter moest uitprinten is ook niet normaal. Ga er maar vanuit dat je nog een paar honderd pagina’s moet printen door de opleiding heen, en dat je zeker nog even een scanner moet aanschaffen omdat je alles online moet uploaden.)
Dan begin je met je stage, er wordt een stage-adviseur toegewezen. Dit is een wassen neus. Je hebt wat mailcontact met deze persoon, deze persoon komt je stage bedrijf goedkeuren, maakt een babbeltje en je ziet hem of haar nooit meer. Alleen elke twee maanden moet je even een evaluatieformulier naar die persoon mailen. En aan het einde van een kerntaak, vraag je bij deze persoon je proeve van bekwaamheid aan. (daar kom ik later nog op terug)
Heb ik bijna een jaar stage erop zitten, wil ik van stage veranderen na de zomervakantie. In mijn kerntaak stond dat ik ook stage mocht lopen bij een VVE (vroeg-voorschoolse educatie) dus ik alles ingevuld na een plek gevonden te hebben. Blijkt dat leerbedrijf niet goedgekeurd te zijn. Dat ging dus niet door, ok kan gebeuren. Op mijn huidige stage wilden ze me nog wel een jaartje houden. Ik informeren over de einddatum en mijn stage-begeleider (die uit het leerbedrijf zelf, niet de adviseur dus) Ik hoefde alleen door te geven wat er veranderde. In dit geval dus de einddatum en de eerste beoordelaar.( je hebt er twee namelijk) Ik netjes het formulier (die beruchte bijlage) opgestuurd van de nieuwe beoordelaar, dat zij bevoegd is om mij te begeleiden. Dus alles geregeld nog voor de zomervakantie. Ik ga na de zomervakantie verder met stage, in een andere groep maar in het zelfde leerbedrijf. Halverwege het schooljaar kreeg ik wel wat tijdsdruk, want in april zouden mijn drie jaar om zijn. Nou zat het medisch gezien niet helemaal goed bij mij, maar ondanks dat mijn uiterste best gedaan om die laatste maanden echt gas te geven. April ging niet lukken dus heb ik tegen betaling nog twee maanden verlengd. In Die laatste twee maanden heb ik alle drie de proeven van bekwaamheid afgerond. Bij de eerste proeve komt er iemand van het NTI langs als tweede beoordelaar. Iemand die je nog nooit ontmoet hebt en jou dus totaal niet kent. Dan hoop je stiekem op een aardig sympathiek persoon en niet iemand die op elk slakje zout legt. Je bent natuurlijk al zenuwachtig voor je proeve, dan werkt dat niet mee. Nou proeve aangevraagd, alles geregeld. En daar kwam ze hoor… mijn grootste nachtmerrie! Ik zal haar naam niet vermelden, maar ik zal hem ook nooit vergeten. Deze mevrouw kwam het schoolplein oplopen, en dat zag ik vanuit het lokaal en ik en de leerkracht trokken de conclusie dat zij wel eens van het NTI zou kunnen zijn (een half uur te vroeg). Ik ga netjes de deur opendoen voor haar en stel mezelf voor en vraag of zij van het NTI is. Ze keek me aan of ze water zag branden, en ja ze was van het NTI. Kreeg een klaagverhaal over de bereikbaarheid. Nou ok.. ze was dus een half uur te vroeg, en wilde graag koffie. Ze wachtte in de hal. Nou wordt er ’s morgens koffie gezet dus ik zei ‘ik weet niet of er nog koffie is’ toen zei ze zelf, geeft niet, ik ga hier wel zitten en het komt wel goed. Roep me maar als ik mag komen. Dus ik ben weer naar de klas gegaan. Achteraf hoorde ik nog een verhaal dat ze blijkbaar zelf koffie is gaan pakken en dat ze te beroerd was zichzelf voor te stellen toen de directeur langskwam en zichzelf aan haar voorstelde.
Mijn proeve, was lang zo slecht nog niet, maar door de zenuwen misschien toch minder goed dan ik zou willen.. Deze mevrouw had 2 blaadjes volgekalkt met alles wat niet goed was. De meest uiteenlopende dingen die ook totaal niks met mijn proeve te maken hadden, maar meer het lesprogramma in het algemeen en hoe de leerkracht werkte. (Deze mevrouw had zelf namelijk jaren voor groep 3 en 4 gestaan, dus had ze er ‘verstand’ van. Dacht ze zelf) Ze ging maar door met haar punten en het leek echt of ze mij een onvoldoende zou gaan geven. Voordat het bespreken begon, ging ze eerst nog een mooi-weer praatje houden waarom ik deze opleiding was begonnen. Maar de manier hoe ze daarover met mij sprak was alsof ze mij totaal niet geschikt vond voor de opleiding. De beoordelingsformulieren uit de map had ik ook van te voren moeten kopiëren want haar eerste blad zat op de achterkant van het tweede blad van de leerkracht blablabla.. en dat had ik moeten voorbereiden. Zo begon het al. Nu had ik toevallig wel kopieën gemaakt dus was dat gezeik snel voorbij, maar zelfs iets wat ik niet KAN weten wilde ze me op afrekenen. Ga lekker zeiken bij het NTI dat ze de formulieren anders indelen dan!
Het nabespreken zou een kwartiertje duren, maar na een uur heeft de leerkracht het afgekapt omdat ze (zoals van te voren aangegeven) om 16.15 echt weg moest. Nadat ze na een half uur pas twee punten van de beoordeling had besproken, heb ik er wat van gezegd. Ik heb gezegd dat het op mij overkwam als of ze me totaal niet geschikt vond, en dat ik het niet leuk vond dat ze alleen maar negatief zat te doen over alles. Ik heb mij hierbij heel erg in gehouden en netjes verwoord, maar het valt niet in woorden uit te drukken hoe ik mij voelde op dat moment. Ik kon dat oude lijk wel schieten op dat moment. Uiteindelijk heeft ze me wel een voldoende gegeven en dimde ze iets in. Ik was blij dat ze weg was, en dat het achter de rug was.

De volgende ochtend…. Had ik opeens weer mail van dat mens en een paar minuten later verzonden sms. Beide de avond daarvoor tegen middernacht verstuurd. Want ja dan lees je ook echt nog je mail… ik sliep al. “Wie was de beoordelaar die er bij was?” (de leerkracht). Dus ik heb netjes haar naam en email doorgegeven zoals gevraagd. Nog geïrriteerd van de vorige dag met die proeve, en hopend dat ik dit mens nooit meer in mijn leven zou hoeven spreken. Krijg ik een bericht terug dat de leerkracht niet is goedgekeurd bij het NTI als beoordelaar en dat de proeve en alle opdrachten die door haar zijn afgetekend niet geldig zijn… Ik ben nog nooit zo kwaad geweest in mijn leven als toen. Ik heb toen direct, om 7 uur ’s morgens, de computer aangezet en al het mail verkeer met de NTI doorzocht. Ik heb haar de mails en de beruchte bijlage gestuurd met de mededeling dat het NTI dit maar heel snel gaat oplossen.
De fout zat hem al in het jaar daarvoor, toen ik van stage wilde wisselen, maar die werd afgekeurd. Toen was er al onduidelijkheid bij de NTI. Ik heb toen nog mail contact en telefonisch contact gehad dat de formulieren van het afgekeurde bedrijf weg moesten en dat ik bij mijn huidige stage zou blijven. Zij hadden namelijk de beoordelaars van het afgekeurde bedrijf gekoppeld aan het bedrijf waar ik al stage liep. Laten we zeggen dat ik stage liep in bedrijf 1, met beoordelaar A en B. Ik wilde naar bedrijf 2 met beoordelaar C en D. Bedrijf 2 werd afgekeurd en ik bleef bij bedrijf 1. Je zou denken dat ze bij het NTI nog wel zo snugger zijn dan dat Bedrijf 2 komt te vervallen als je het afkeurt. Niet dus. Bij bedrijf 1 waar ik dus bleef, werd er alleen een beoordelaar veranderd. A bleef het zelfde en B werd E. Van E heb ik toen de fomulieren opgestuurd en een nieuwe verwachte einddatum doorgegeven.
Nu een jaar later, blijkt E niet goedgekeurd te zijn. Mijn conclusie, ze hebben dat formulier ook weggegooid toen ik ze duidelijk had gemaakt dat C en D niet doorgingen en weg mochten. Nu had ik gelukkig ook nog een ingescande versie van het formulier van E en deze heb ik met kopieën van de mails van een jaar geleden, door gestuurd aan dat mens wat het slechtste in mij bovenhaalde. Zij zou het gaan uitzoeken bij de NTI. Twee dagen later heb ik zelf contact gezocht met het NTI want het duurde me te lang en ik vond het best wel belangrijk. Had ik nou alles voor niks gedaan? Geloof me dat ik daar echt werk van zou maken. Nou een dag later werd ik terug gebeld door het NTI dat beoordelaar E toch goedgekeurd blijkt te zijn. Eind van de dag kreeg ik nog bericht van mijn grote vriendin dat beoordelaar E goedgekeurd is en me proeve gewoon geldig is. Ik heb nog terug gestuurd dat ik dat al wist want ik heb zelf maar contact opgenomen.
De andere twee proeven zijn gelukkig een stuk beter verlopen en werden beoordeeld door A en E uit het leerbedrijf.
Dan mijn stageadviseur, die waar je elke 2 maanden naar moet mailen en verder nooit wat van hoort. Ik heb haar ingelicht over het hele verhaal. En zoals vaker in de mails, krijg je er weinig antwoord op en leest ze volgens mij maar met 1 oog. Ik had haar nog een vraag gesteld over de einddatum van mijn studietijd, of ik op die laatste dag nog kon uploaden of niet en of het beoordelen van mijn portfolio binnen mijn studietijd moest vallen of niet. aangezien het NTI dat doet en ik niet zelf, zou het in mijn ogen raar zijn als ik daarvoor nog een maand moet bijkopen. Nooit antwoord op gehad en zelf maar weer het NTI gebeld. De dame aan de telefoon heeft toen een maand studietijd eraan geplakt zodat het portfolio beoordeeld kon worden, maar in die maand kon ik zelf dan niet meer in het systeem inloggen. NÁ de einddatum zou ik niet meer kunnen uploaden. Ik heb op de laatste dag mijn portfolio compleet gemaakt en geüpload.
Ook heb ik mijn stage-adviseur ooit gevraagd of het uitmaakte dat mijn opdrachten niet exact zo stonden zo als het NTI dat wil. Nou moet ik dat even uitleggen. Je hebt een opdracht, daarvan heb je een verwerkingsverslag, een reflectieverslag en een beoordeling. Je hebt een bepaald aantal opdrachten per kerntaak, en in totaal 3 kerntaken. Het NTI wil de mappen “Algemeen, kerntaak 1, K2 en K3” geüpload hebben. Nu had ik in de mappen de opdrachten per opdracht opgeslagen als één bestand. Dus “opdracht 1” “opdracht 2” enz. met in elk bestand de twee verslagen en de bijbehorende beoordeling. Het NTI wil binnen de kerntaak map, nog 3 mappen. Verwerkingsverslagen, reflectieverslagen, en beoordelingen. Mijn stage-adviseur zei dat het niet uitmaakte. Dus ik heb het al die tijd zo gelaten.
Toen heb ik twee keer het NTI aan de telefoon gehad en het voor de zekerheid nog een keer gevraagd. De jongen die ik de eerste keer aan de telefoon had snapte er geen hol van. Dus daar kwam geen zinnig antwoord uit. Het meisje dat ik de tweede keer aan de telefoon had, zei dat ik het maar beter wel exact zou doen zo als zij het willen anders wordt me portfolio misschien afgekeurd…
Drie kerntaken, in totaal iets van 35 opdrachten. Dus 35 bestanden, in drieën splitsen, in de laatste week van je studietijd, omdat het NTI liever 105 bestanden controleert dan 35… Als jij het snapt, snap ik het.
Maar goed, alles afgerond en geüpload. Het nakijken van het portfolio duurt maximaal 4 weken. Je krijgt een mail met het resultaat. Ik heb braaf 4 weken gewacht en toen gebeld. Eerst kon ze er niks over vinden, ze zou het navragen. Nog geen 5 minuten later belt ze terug dat er toch in het systeem staat dat mijn portfolio is goedgekeurd. Mogelijk was dat net gebeurd en zou ik de mail die dag nog krijgen. De mail… die moet ik nu nog krijgen…
Direct aan de telefoon met haar mijn diploma aangevraagd. Even wat dingen checken, en nog een kopie van mijn ID mailen en dan zou mijn diploma gemaakt worden. Meteen allemaal geregeld. Voor het aanvragen van een diploma staat ook maximaal 4 weken. Dat heb ik eerder gehoord… Dus ik heb na twee weken alvast gebeld. (De tijden om te bellen zijn trouwens belachelijk, die zijn niet van 9 tot 17 maar bijv. van 9 tot 11 en van 13 tot 15 ofzo en dan verschilt dat nog per dag. Ook wisselen ze daarin nog wel eens en aangezien ik sinds het inleveren van mijn portfolio niet meer kan inloggen, kan ik ook de tijden niet opzoeken, je moet dus maar gokken dat ze er zijn) Na twee weken dus gebeld, “ja je diploma ligt klaar, hij moet alleen nog naar boven om ondertekend te worden” hoe lang gaat dat duren? “je bent niet de enige dus daar staat toch echt wel die 4 weken voor, je word gebeld voor een afspraak als ie klaar is”.
Twee weken later, nog niks vernomen, weer zelf gebeld (kan ik trouwens nog een tegemoetkoming telefoonkosten declareren? Samen met het printpapier en de inkt?) “je diploma ligt klaar hij moet alleen nog naar boven voor de laatste ondertekening”….. Ik wilde bijna vragen hoe ver naar boven… wordt ie ondertekent door ‘Hem’ zelf ofzo? Maar ik zei “dat zeiden jullie twee weken geleden ook al, hoe lang duurt het om een handtekening te zetten”… “ja er gaat nog een laatste controle over, en misschien dat er iets niet goed was en dan moet het diploma opnieuw gemaakt worden, maar daar heb ik geen inzicht in. Ik zal vandaag wel even boven langsgaan om te kijken en dan hoor je nog van mij. Er staat sowieso 4 tot 6 weken voor het aanvragen van een diploma”…
oké.
Die wachttijden hè… kan ik daar een lijstje van krijgen? Volgens mij is dat allemaal natte vingerwerk zoals het hun het beste uitkomt op dat moment. Eerst 4 weken, nu 4 tot 6 weken… over 2 weken zeggen ze waarschijnlijk 8 weken.
Over wachttijden gesproken, het examen Nederlands, bestaat uit een instellingsexamen een centraal examen. Het instellingsexamen wordt nagekeken door het NTI, daar had ik zo waar 2 dagen later al een cijfer van. Top!
Het centraal examen wordt blijkbaar nagekeken door CITO en is landelijk. Moet je ook maar weten. Ik heb toen maar weer gebeld, “ja dat kan een tijd duren want dat wordt tegelijk nagekeken als alle examens in het hele land gemaakt zijn”… Heb geloof ik 2 maanden op een cijfer moeten wachten van een examen dat bestond uit mutiple-gok vragen op een computer!

Nu wacht ik nog tot ik een keer terug gebeld word over mijn diploma, waar ik dus ook al een maand op wacht, in de hoop binnenkort nog een diploma-uitreiking te mogen meemaken. (Ik verwacht dan op ze minst ook wel een gigantische bos bloemen erbij…. )”One can only hope”

Wat heeft deze opleiding mij opgeleverd? Een hoop frustratie en stress en van tijd tot tijd een hoge bloeddruk. Een hoop kosten en het heeft me ook veel meer tijd gekost dan dat ze deden geloven op de website 3 jaar geleden.

Zou ik de NTI aanraden? NOOIT!

Ben ik nog wat vergeten? Vast wel, maar met vijf pagina’s vol getypt te hebben, ben ik het nu wel zat. Ik ben het hele NTI zat. Ik wil mijn diploma in ontvangst nemen, en niks meer met ze te maken hebben. En dit gaat het internet op om anderen te waarschuwen wat voor ongeregeld en onprofessioneel zooitje het is bij de NTI.

Score voor NTI-nl: 2/5
Beveel je NTI aan? Nee