Edward

Communicatie is een belangrijk onderdeel van mijn bezigheden omdat ik regelmatig contacten met collega’s vooral telefonisch heb en ook tijdens overleggen en soms voor presentatie. Ik merk in het algemeen dat ik voor mijn gespreksvaardigheid een impuls kan gebruiken om effectief te communiceren en mijn manager heeft mij aangeraden om een communicatietraining te volgen die mij kan helpen met gesprekstructuur vandaar de keus voor deze training te volgen.
In het leerboek Communicatie en Presenteren hoofdstuk 5 heb ik geleerd specifiek over stemgebruik, intonatie en articulatie. Als een zogenaamd “allochtoon” omdat Nederlands niet mijn moedertaal is ben ik vaak bewust van mijn uitspraken. Het gaat goed maar soms lukt het niet helemaal, dus deze training helpt mij om te weten over het gebruik of toepassen van LSD techniek – Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Nu weet ik dat soms niet alleen luisteren in het gespreksvoeren belangrijk is maar ook bijvoorbeeld reflecteren waarbij ik het gevoel en de gedachten van mijn gesprekspartner samen kan vatten om wat duidelijkheid te scheppen.
Bij gedragsstijlen zie ik in mijzelf een analytische type omdat ik bij natuur liever op feiten wil discussiëren. Op basis daarvan kan ik mij makkelijker uitdrukken, duidelijk en meer assertief zijn zonder van het onderwerp af te dwalen. In een algemene situatie waar ik geen leidende rol heb in een gesprek of discussie wil ik liever beheerst responsief (sturende stijl) zijn. Dan doe ik meer aan luisteren dan gespreksvoeren. Ik zie ook de andere gedragsstijlen onbewust optreden maar dat is meer afhankelijk van de situatie.
Het was ook leuk om te leren over feedback geven en ontvangen. Vooral over de indruk de gesprekspartner bij mij heeft met de aangegeven modellen “de 6 G’s” van Gedrag, Gedachte, Gevoel, Gevolg, Gedrag en Gewenst als resultaat. Het kan soms confronterend zijn maar ik vind het een prima houding te nemen om de werkrelatie beter te maken. Ook in privésfeer is dit ook handig trouwens. En alle geleerde onderdelen zie ik weer terug in hoofdstuk 14 over gesprek met weerstand en het toepassen van BADSOC. Met BADSOC hoef ik mij niet in mijn gesprekspartner te verplaatsen maar luisteren, erkennen van “ongenoegen” bijvoorbeeld als punt van aandacht, doorvragen en samenvatten om de ruis in het gesprek weg te krijgen.
In conclusie; ik ben zeer onder de indruk van deze training onder begeleiding van Trainer Onno met gebruik van onderlinge discussies in sub-rooms met mede-cursisten

Reactie Boertien Vergouwen Overduin:

Wat fijn dat je de training als leerzaam hebt ervaren! We zijn blij om te lezen dat dit je zo heeft geholpen. Bedankt voor het delen van je beoordeling.
Met vriendelijke groeten,
Boertien Vergouwen Overduin