Ben

Selfdrive Namibie en Botswana

Beschrijf hier uw ervaringen

Eind oktober zijn we voor 3 weken op reis vertrokken. We hadden op voorhand ons roadbook en kaarten gekregen van Jan en Marianne van Khuduga. Alles was tot in de puntjes geregeld. Het werd dan ook een prachtige reis door het uitgestrekte Namibie en het ongerepte Botswana! Hoogtepunten waren voor ons de kanotocht tussen de zeehonden in Walvis Bay, de vele dieren in Etosha, het reizen per 4x4 bushcamper zelf, de avontuurlijke ritten in Botswana tussen het wild, slapen in de daktent met snachts de nijlpaarden en olifanten op enkele meters afstand....en nog zo veel meer herinneringen en fotos die we nog aan het uitzoeken zijn. Op deze reis hebben we ons ook geen enkele keer onveilig gevoeld. Zowel de plaatselijke bevolking als de vele wilde dieren waren vriendelijk :)
Onze voorlaatste dag zijn we smorgens uitgenodigd bij Jan en Marianne voor een lekker ontbijt, waarvoor dank! Zeer vriendelijke mensen.

Botswana zit voor altijd in ons hart en we komen er zeker terug!

Ben en Cathy, Gent

Petra Snoep

Namibië /Botswana

Beschrijf hier uw ervaringen

geweldig en heel goed georganiseerd een aanrader om mee op vakantie te gaan.

Edwin & Aline

Privéreis met 4 personen door Zuidelijk Afrika met een 4x4 en 2 tenten op het dak

Beschrijf hier uw ervaringen

Khuduga is erg meedenkend in de samenstelling van de route. Khuduga heeft zelfs de birdguide erbij gehaald om ons op de juiste plekken van een camping te voorzien. De campings waren allemaal erg mooi. Ook de communicatie tussen Khuduga en ons was erg prettig. Ook problemen die hen niet rechtstreeks aangaan, hebben ze voor ons opgelost.

Patricia

Rondreis door Botswana met als afsluiting een dagje Zimbabwe naar de Victoria Watervallen

Beschrijf hier uw ervaringen

We hebben een geweldige rondreis gemaakt in Botswana. Van tevoren veel contact met Jan en Marianne gehad om onze wensen door te geven. Wat vooral fijn is, is dat zij zelf in Botswana wonen dus van alles over het land weten en de mooiste plekjes kunnen uitzoeken. En ze hebben werkelijk waar een prachtige route voor ons uitgestippeld met de mooiste plekjes. We vinden de afwisseling in ons schema weg prettig. We sliepen afwisselend in de tent op het dak van de auto of in een chalet. Het was heerlijk om dit zo af te wisselen. Botswana zelf is 1 groot avontuur. Er is een prachtige natuur met mooi wildlife. Elke dag is het weer een verrassing wat je gaat ziet of tegenkomen. We hebben enorm genoten! Mochten we ooit weer teug gaan boeken we weer via Khuduga. Normaal gesproken regelen we een reis liever zelf maar we hadden dit niet beter kunnen doen! Jan en Marianne, Bedankt!

jan en mary piket

14 daagse rondreis noord oost Botswana, met Toyota Hillux met Daktent

Beschrijf hier uw ervaringen

Na aankomst in maun verbleven we de eerste nacht in Old Bridge Backpackers. Dit vonden wij een leuke plek, met een gezellige bar/restaurant aan het water. De volgende dag de Okavanka Delta in voor de 2 daagse Mokoro tocht. Eerst met een kano ongeveer 1, 5 uur naar de plek waar wij een wandelsafari gingen doen met onze gids"kees"" Dit was een mooie 3 uur durende wandeling waarin we veel dieren hebben gezien. Daarna naar de plek waar onze tent al klaarstond voor de overnachting. Na een 2 uur durende rustperiode een avond wandeling gedaan met 2 gidsen, kees en magele, na 2 uur tegen donker weer terug naar onze kampeerplek, waar de kok James een heerlijke maaltijd klaar had staan. Na een zeer gezellige maaltijd vroeg naar bed. De volgende dag weer een wandelsafari gedaan van ongeveer 3 uur. In de middag werd het kamp opgebroken, en werden wij teruggebracht naar old bridge backpackers voor de overnachting.
De volgende dag vroeg overdracht van de auto. Er werd ruim de tijd genomen om alles uit te leggen, hierna vertrokken we voor onze rondrit van maun via nata richting kasane en weer naar maun. Tussendoor op verschillende lokaties overnacht, 8 nachten in de daktent, en 2 in een "gewoon"bed. Het was een hele ervaring om met een 4x4 door botswana te rijden over soms "wegen"van heel diep zand, waarin we een keer tijdens een rit van 90 km geen andere auto tegenkwamen, maar wel veel dieren. We hebben elke nacht op een andere campsite geslapen, Dit waren khamuga, baobab, elephant sands, senyati, ihaha, savuti, mbudi en dizhane. Dit zijn allemaal mooie plekken om te overnachten, maar elephant sands vonden wij heel bijzonder. De boottocht over de chobe rivier is een aanrader , heel bijzonder dat eind vd middag hier de beesten aan de waterkant staat . Al met al vonden wij het een zeer geslaagde vakantie, alles was perfect geregeld door khuduga, en ook de auto was in zeer goede staat, met alles er op en eraan.

Gerda van Brakel

Budget selfdrive Botswana

Beschrijf hier uw ervaringen

We hebben een prachtige reis gemaakt! Khudua had voor onze een mooie trip uitgestippeld. Op prachtige plaatsen gestaan met olifanten heel dicht om ons heen. 'S ochtends wakker worden door de vele vogels, de prachtige sterrenhemels in de avond. Een paar weken midden in de natuur. We hadden onderweg een klein probleem, het was fijn dat we telefonisch snel contact hadden en het zodoende snel kon worden opgelost. We hebben wel veel kilometers gemaakt, met name vanwege de start in Johannesburg. Vooraf, tijdens boekingsproces was het contact ook heel fijn en werd er snel op mails gereageerd. Niets anders dan lof voor Jan en Marianne van Khuduga!

Hans-Jurgen Mager

Self drive rondreis in Botswana

Beste Jan en Marianne,
We hebben genoten van een prachtige vakantie. Dankzij jullie inspanningen was alles tot in de puntjes geregeld - een uitstekende landcruiser, volledig voorzien van alle benodigdheden, alle reserveringen helemaal op orde, een reisbeschrijving die helemaal klopte, met bijzonder nuttige tips en last but not least: fantastische plekjes om te kamperen.
Het was een genot om een self drive vakantie te doen die tot in de details geregeld was.
Zoals jullie ons al verteld hadden: Botswana aan het eind van de regentijd is niet te vergelijken met Botswana in de droge tijd. We hebben genoten van een groene Kalahari, vol met bloemen. Het was bijzonder om leeuwen te zien liggen in het groene gras - alsof ze in Nederland in het weiland liggen. Iedere nacht hebben we overigens leeuwen horen brullen terwijl we in onze tent bovenop de landcruiser lagen. De luchten waren spectaculair, met name aan het eind van de dag: vaak enorme wolkenpartijen die oranje kleurden in de ondergaande zon. En ja, daar hoort in maart een tropische regenbui bij; ook dat was weer een mooie ervaring. Tenslotte was het leuk om de laatste nacht voor vertrek door te brengen in een fraaie lodge (met tenten), met bijzonder aardige, Nederlandse gastheer en gastvrouw: die hebben daar in Botswana echt een bijzonder plekje gemaakt. Kortom: we hebben er enorm van genoten en we komen graag weer terug!
Hartelijke groeten,
Hans-Jurgen en Marjolein

JenS van den Bosch

20 daagse rondreis Botswana.

Beschrijf hier uw ervaringen

We hebben met de door Khuduga Botswana Self Drives geregelde reis, de reis van ons leven gemaakt. Na een ontelbaar aantal mailtjes (met nog veel meer vragen), hadden ze voor ons een reis samengesteld die precies onze wensen weersprak. De (eigen) ervaringen van Marianne en Jan hebben o.i. zeker meegeholpen de reis voor ons zo samen te stellen zoals die uiteindelijk geworden is, reisafstanden pasten precies en de camps/lodges waren zoals we ons voorgesteld hadden (met een aantal positieve uitschieters die onze verwachtingen -ver- overtroffen. Alles was perfect geregeld, onze voorkeuren perfect geinterpreteerd (en selfs de wilde dieren werkten mee.....). Wat een prachtig land met grandiose natuur en fijne mensen. We hebben ons geen moment onveilig (vanwege mens en/of natuur) gevoeld. We kunnen zowel een dergelijke reis (het is- en blijft af en toe wel avontuurlijk!) als ook zeker Khuduga Botswana Self Drives voor 100% aanbevelen.

Ronald Cleijsen

Self drive Botswana/Caprivi strip van 21 dagen.

Beschrijf hier uw ervaringen

Goed georganiseerd; verplaatsingen niet te lang. Goede verhouding camp sites/lodges met voorzieningen.
Goede beschrijving per dag. Wel zaak om alle zinnen te lezen. Hier en daar cruciale info. Maar dat lezen is eigen verantwoordelijkheid. Marianne en Jan waren goed bereikbaar tijdens de momenten dat er iets geregeld moest worden. Belangrijk is dan de opvolging. Dat was goed geregeld. Goede auto's verzorgd door een grote organisatie die goed bereikbaar was indien nodig. Plezierig ook de persoonlijke ontmoetingen met Marianne en Jan zelf ter plaatse.

Linda

Rondreis door Botswana

Beschrijf hier uw ervaringen

Voor de tweede keer waren we in het prachtige land Botswana, waar Jan en Marianne weer een prachtige reis voor ons in elkaar hebben geknutseld. In de Kalahari hebben we genoten van de bijzondere en verschillende soorten dieren die zich in veelvoud hebben laten zien. Van de bat eared fox tot de schuwe cheetah en de vele gemsbokken. In hun natuurlijke omgeving zijn ze allen even prachtig. Met de quad rijden over de zoutpanne en overnachten op een bedrol onder de indrukwekkende sterrenhemel was een favoriet moment van onze kinderen (5 en 7 jaar oud). Wat geweldig om met hen de leeuw te bekijken die dichtbij onze auto lag te rusten tegen een struik. Ook een olifantenfamilie die ‘s ochtends vroeg over de campingplek wandelt en de verscheidenheid aan vogels die we zien worden met enthousiasme bekeken. De bootrit bij Third bridge was een leuke manier om het wild eens van een andere kant te zien en de safaritenten waren een prima afwisseling op onze favoriete manier van kamperen; in de daktenten.
Maar naast al het natuurgeweld hebben we ook het perceel van het ouderenproject, mede opgezet door Marianne, mogen bekijken. Er wordt nu hard gewerkt aan een gebouw om ouderen een plek te geven waar ze kunnen eten. Want door zo’n vakantie maak je niet alleen kennis met de flora en fauna, maar leer je ook weer waarderen hoe goed wij het eigenlijk hebben in Nederland. Al tijdens de vakantie waren we vast aan het bedenken wat we de volgende keer gaan doen. We zien Afrika in afzienbare tijd zeker weer terug.