Karin

Rondreis Botswana

Beschrijf hier uw ervaringen

Met 2 tieners (17 en 15), afgelopen juli, 3 weken door Botswana getrokken. Het was een bewuste keuze om hoofdzakelijk Botswana te doen. Dit omdat het land groot is en er zo veel valt te zien. In samenwerking met Jan en Marianne is het een geweldige reis geworden. Veel mooie dingen gezien en gedaan. De uitgestrektheid van het land, de dieren, de zoutpannen, de Victoria Falls, de mooie bevolking en tenslotte het samen zijn met het gezin maakte het een enorm waardevolle reis. Zelf rijden, slapen op het dak van de auto, in combinatie met een enkele overnachting in een logde was voor ons de perfecte manier om door Botswana te trekken. Kamperen en zelf met de auto reizen is eenvoudig te doen. Het Belangrijkste is dat je je goed voorbereidt en dat je tijdens de reis je verstand erbij houdt.

We hebben alle 4 genoten van de reis. Khuduga bedankt voor de organisatie. Alles was super goed geregeld. Overal werden we verwacht en op tijd opgehaald voor de activiteiten. Jullie duidelijke reisgids gaf ons goede houvast.

bas hanekamp

Camping self drive 4WD Namibia , Botswana (north) and Zimbabwe (Victoria Falls)

Beschrijf hier uw ervaringen

Excellent 4WD's and extremely reliable, well pre-organised camping sites / park fees / administrative stuff. Awesome spots for camping (never disappointing), beautiful bed and breakfast accomodations along the journey. Extraordinary adventure and one of the best trips ever (and believe me, I and the family have done quite a bit).

Yves

Selfdrive Namibië-Botswana

Beschrijf hier uw ervaringen

In juli 2019 trokken we met ons gezin naar Afrika. We kozen voor een selfdrive door Namibië en Botswana en de route werd uitgestippeld en vastgelegd door Marianne en Jan van Khuduga Botswana.
De eerste contacten werden 10 maanden voor vertrek gelegd. Tussen de de vele andere prijsoffertes die we kregen, sprong die van Khuduga er het meest uit. Men koos voor een een afwisseling van kamperen en lodging. Dat vonden we wel een goed idee. We waren wel gewend om te kamperen, maar het was voor ons de eerste keer Afrika.
In de activiteiten die Jan en Marianne aanboden, zat ook veel variatie: niet alleen de klassieke "safari-game-drives", maar ook bijv. een tweedaagse tocht met de kayak in de bush van de Okavango, een overnachting op een zoutpan waar we met quads heen reden, een dagje Victoria Falls, twee dagen kamperen in Spitzkoppe enz... Een beetje meer avontuur en een beetje meer buiten de lijntjes dan hetgeen de "klassieke reisorganisaties" aanbieden. De plekken die ze voorstelden om te overnachten leken ook erg aantrekkelijk.
Eenmaal voor Khuduga gekozen verliep het mailverkeer dan ook steeds erg vlot. We kregen altijd snel antwoord op onze vragen en we vonden dat we goed waren voorbereid.
De reis zelf was écht een topper. We hadden er erg naar uitgekeken en we waren bang dat soms onze verwachtingen misschien niet beantwoord werden. Die verwachtingen werden echter keer op keer overtroffen. Het aangeboden reisprogramma was super. De overnachtingslocaties, zowel op camping als in de lodges, waren fantastisch. Dit was zeker niet altijd de grote luxe (zou ook een beetje duur voor ons zijn), maar haast elke overnachtingsplaats had op de een of andere manier een extra cachet. Heel vaak mooi en goed gelegen, gezellig ingericht, enz... Ik denk bijv. met heimwee terug aan The Old Bridge in Botswana of Ngepi Camp in Namibië. Twee campsites waar je zeker niet de grote luxe moet verwachten. Dit werd echter goedgemaakt door authenticiteit, veel "Afrika-feeling", fijne mensen en de unieke locatie. En eigenlijk gold dit bijna voor elke plek. Jan en Marianne begrepen heel goed wat wij verwachtten van een overnachtingsplaats. Ze toonden dat ze kennis van zaken hadden. Ook de vooraf geplande excursies waren perfect gepland.
We waren ook heel tevreden van de wagen die ze voor ons reserveerden (Bushlore). Een post die stevig doorwoog in het budget. Bushlore is zeker niet de goedkoopste optie om een wagen te huren, maar je krijgt er ook wel iets voor in de plaats. We hadden tijdens de reis wel eens contact met andere reizigers die een gelijkaardige wagen huurden, maar dan bij een andere firma. Als we dan bijv. echter naar het bandenprofiel keken van hun wagen en ik vergeleek dat met de onze... Toch een verschil! Wij hebben dan ook geen enkele lekke band gehad. Dit konden niet veel andere reizigers zeggen, die we ontmoet hebben.
Samengevat: we hebben een super vakantie gehad en dit was te danken aan het mooie Namibië en Botswana, maar zeker ook aan Khuduga, die er voor gezorgd hebben dat we optimaal konden genieten van zoveel schoonheid.

Nadieh & Theo

16 Dagen selfdrive Botswana kamperen & lodge

Beschrijf hier uw ervaringen

De reis samen met Marianne en Jan regelen ging ontzettend goed, ze denken mee en geven waardevolle adviezen. Eenmaal in Botswana aangekomen hadden we een rustige start met een kampeertrip met overnachting en gids. Zo begin je de reis ontspannen, maar tegelijk met heel veel indrukken. Daarna gingen we met onze eigen auto met daktent op weg. We vonden het erg prettig dat we van Khuduga een goede reisgids met routebeschrijving en tips hadden gekregen, in combinatie met de Maps.me app was alles prima zelf te vinden. De zandwegen waren soms wat pittig om zelf te rijden, maar we kwamen uit bij hele mooie campingplaatsen en lodges. De overnight trip naar de zoutpannen is ook zeker een aanrader. Wij hebben het boeken bij Khuduga als ontzettend positief ervaren, met een top service en echt persoonlijke aandacht. Ook na de reis hebben we nog heel prettig contact gehad. Aanrader!

Lucia Rozendal

Rondreis Botswana

Beschrijf hier uw ervaringen

We hebben een ontzettend mooie reis gemaakt. De afstemming vooraf verliep soepel via de mail. Marianne reageerde prettig en snel op onze vragen. De reis is door Khuduga zo samengesteld dat deze voldeed aan onze wensen en verwachtingen. De verwachtingen werden tijdens de reis ook volledig waargemaakt. Marianne dacht mee over de verschillende locaties en adviseerde over alles maar drong niets aan ons op. Een goed voorbeeld is de auto. Marianne gaf aan dat ze de beste ervaringen hadden met Bushlore, maar dat we ook konden kiezen voor een ander goedkoper bedrijf. Echter hier hadden ze minder goede ervaringen mee. Zo kun je zelf bepalen of je het geld ervoor over hebt of niet. We zijn blij dat we de auto van Bushlore hebben gekozen, de auto was zeer compleet en nieuw en reed prima. De mensen van Bushlore waren ook servicegericht. Tijdens de reis was het erg fijn dat alles goed geregeld was: de overnachtingen op de campsites, de parkfees, de autohuur, de vlucht over de Okavango etc. De persoonlijke reisgids was erg volledig (met leuke details zoals de vooraankondiging van een hyena op de campsite….en die liep er ’s avonds ook!). Mede daardoor is de reis prima verlopen. We vonden het leuk om Marianne en Jan te ontmoeten in Maun, het illustreert de laagdrempeligheid en toegankelijkheid die ze uitdragen. We wensen hen en toekomstige reizigers een mooie tijd toe in Botswana!

Ronald en Nancy uit Vinkeveen

Vijf weken self-drive door Namibië en Botswana

Beschrijf hier uw ervaringen

Mei 2019. In maart en april 2019 hebben we een prachtige reis gemaakt door Namibië en Botswana. Nadat we op de bijzondere reizen beurs in Amsterdam een presentatie hebben bijgewoond van Jan en Marianne die ons erg aansprak hebben we met Khuduga contact opgenomen voor ondersteuning bij de voorbereiding van deze reis . De persoonlijke benadering en het maatwerk wat Khuduga kan leveren sprake mij daarbij in het bijzonder aan.
Na wat heen en weer sturen van enkele mails, waarbij Marianne telkens vlot en uitgebreid reageerde op onze vragen, en ontvangst van alle benodigde documenten en een uitgebreide reisgids kon ons avontuur eind maart beginnen.
Zowel Namibië als Botswana hebben aan al onze verwachtingen voldaan.
Bij de verhuurder Bushlore werd alle tijd genomen voor uitleg en overdracht van de Toyota-bushcamper. Wat een geweldige auto is dit om deze reis mee te maken. Liggend vanuit je daktent de sterrenhemel kunnen zien luisterend naar de geluiden van Afrika is magisch. Wij waren daarbij erg blij gekozen te hebben voor de Bushcamper die voorzien is van een complete kampeeruitrusting, koel- en vriesbox en comfortabele toegang tot het slaapgedeelte waarbij je rechtopstaand aan kan kleden in de auto. De door Marianne voorgestelde accomodaties waren stuk voor stuk bijzonder aangenaam. De variatie tussen soms een lodge zoals bij Chobe Bush Camp en Kalahari Bush Breaks en op andere dagen kamperen midden in de natuur met olifanten rondom de camper maakte de reis zowel avontuurlijk als ook relax.
De zandwegen rondom Savuti en watercrossings bij Khwai waren voor de Toyota Landcruser geen enkel probleem en hoe leuk is het niet om op deze manier 4x4 te kunnen rijden.
Na een eerste nog wat onwennig ontmoeting met olifanten, went de aanwezigheid van deze enorme dieren snel en blijkt dat je bij een ontmoeting, mits natuurlijk met respect voor hen en vanaf voldoende afstand, weinig van hen te vrezen hebt.
De ontmoeting met Jan en Marianne bij Old Bridge Backpackers in Maun was bijzonder leuk. Om elkaar na de vele mails te kunnen ontmoeten en ervaringen van de reis uit te kunnen wisselen was erg gezellig en hadden we niet willen missen.
Al met al een geweldige reis waarbij de hulp van Khuduga bijzonder op prijs is gesteld en waar wij nog vele jaren met plezier aan terug zullen denken. We hopen Jan en Marianne snel weer te treffen op de vakantiebeurs in Amsterdam of misschien nog beter bij een volgende reis in Afrika.

Ben

Selfdrive Namibie en Botswana

Beschrijf hier uw ervaringen

Eind oktober zijn we voor 3 weken op reis vertrokken. We hadden op voorhand ons roadbook en kaarten gekregen van Jan en Marianne van Khuduga. Alles was tot in de puntjes geregeld. Het werd dan ook een prachtige reis door het uitgestrekte Namibie en het ongerepte Botswana! Hoogtepunten waren voor ons de kanotocht tussen de zeehonden in Walvis Bay, de vele dieren in Etosha, het reizen per 4x4 bushcamper zelf, de avontuurlijke ritten in Botswana tussen het wild, slapen in de daktent met snachts de nijlpaarden en olifanten op enkele meters afstand....en nog zo veel meer herinneringen en fotos die we nog aan het uitzoeken zijn. Op deze reis hebben we ons ook geen enkele keer onveilig gevoeld. Zowel de plaatselijke bevolking als de vele wilde dieren waren vriendelijk :)
Onze voorlaatste dag zijn we smorgens uitgenodigd bij Jan en Marianne voor een lekker ontbijt, waarvoor dank! Zeer vriendelijke mensen.

Botswana zit voor altijd in ons hart en we komen er zeker terug!

Ben en Cathy, Gent

Petra Snoep

Namibië /Botswana

Beschrijf hier uw ervaringen

geweldig en heel goed georganiseerd een aanrader om mee op vakantie te gaan.

Edwin & Aline

Privéreis met 4 personen door Zuidelijk Afrika met een 4x4 en 2 tenten op het dak

Beschrijf hier uw ervaringen

Khuduga is erg meedenkend in de samenstelling van de route. Khuduga heeft zelfs de birdguide erbij gehaald om ons op de juiste plekken van een camping te voorzien. De campings waren allemaal erg mooi. Ook de communicatie tussen Khuduga en ons was erg prettig. Ook problemen die hen niet rechtstreeks aangaan, hebben ze voor ons opgelost.

Patricia

Rondreis door Botswana met als afsluiting een dagje Zimbabwe naar de Victoria Watervallen

Beschrijf hier uw ervaringen

We hebben een geweldige rondreis gemaakt in Botswana. Van tevoren veel contact met Jan en Marianne gehad om onze wensen door te geven. Wat vooral fijn is, is dat zij zelf in Botswana wonen dus van alles over het land weten en de mooiste plekjes kunnen uitzoeken. En ze hebben werkelijk waar een prachtige route voor ons uitgestippeld met de mooiste plekjes. We vinden de afwisseling in ons schema weg prettig. We sliepen afwisselend in de tent op het dak van de auto of in een chalet. Het was heerlijk om dit zo af te wisselen. Botswana zelf is 1 groot avontuur. Er is een prachtige natuur met mooi wildlife. Elke dag is het weer een verrassing wat je gaat ziet of tegenkomen. We hebben enorm genoten! Mochten we ooit weer teug gaan boeken we weer via Khuduga. Normaal gesproken regelen we een reis liever zelf maar we hadden dit niet beter kunnen doen! Jan en Marianne, Bedankt!