Linda

Rondreis door Botswana

Beschrijf hier uw ervaringen

Voor de tweede keer waren we in het prachtige land Botswana, waar Jan en Marianne weer een prachtige reis voor ons in elkaar hebben geknutseld. In de Kalahari hebben we genoten van de bijzondere en... Voor de tweede keer waren we in het prachtige land Botswana, waar Jan en Marianne weer een prachtige reis voor ons in elkaar hebben geknutseld. In de Kalahari hebben we genoten van de bijzondere en verschillende soorten dieren die zich in veelvoud hebben laten zien. Van de bat eared fox tot de schuwe cheetah en de vele gemsbokken. In hun natuurlijke omgeving zijn ze allen even prachtig. Met de quad rijden over de zoutpanne en overnachten op een bedrol onder de indrukwekkende sterrenhemel was een favoriet moment van onze kinderen (5 en 7 jaar oud). Wat geweldig om met hen de leeuw te bekijken die dichtbij onze auto lag te rusten tegen een struik. Ook een olifantenfamilie die ‘s ochtends vroeg over de campingplek wandelt en de verscheidenheid aan vogels die we zien worden met enthousiasme bekeken. De bootrit bij Third bridge was een leuke manier om het wild eens van een andere kant te zien en de safaritenten waren een prima afwisseling op onze favoriete manier van kamperen; in de daktenten.
Maar naast al het natuurgeweld hebben we ook het perceel van het ouderenproject, mede opgezet door Marianne, mogen bekijken. Er wordt nu hard gewerkt aan een gebouw om ouderen een plek te geven waar ze kunnen eten. Want door zo’n vakantie maak je niet alleen kennis met de flora en fauna, maar leer je ook weer waarderen hoe goed wij het eigenlijk hebben in Nederland. Al tijdens de vakantie waren we vast aan het bedenken wat we de volgende keer gaan doen. We zien Afrika in afzienbare tijd zeker weer terug.

Familie Mermuys

Familiereis met kids 10-12yo.
Kayaktrip okavango
Self-drive CKGR (motopi, passarge, sunday pan)
Makhadikadi NP
Ntwetwe salt pans
Kasane, Chobe en Vic falls

Beschrijf hier uw ervaringen

Zeer aangename ervaring met Khuduga.
Jan en Marianne zijn zeer aangename betrouwbare mensen.
Zeer aangename ervaring met Khuduga.
Jan en Marianne zijn zeer aangename betrouwbare mensen.
We hadden een goed contact en goed gevoel bij hen en we zaten snel op dezelfde golflengte.
Boeken en reservaties zijn zeer vlot verlopen.
Alles tot in de puntjes geregeld.
Kortom een echte aanrader.

Aline ter Weeme

Self drive met 4x4 door Botswana

Beschrijf hier uw ervaringen

Een fantastische reis door Jan en Marianne georganiseerd met hart en ziel. Er zat een hele mooie opbouw in de reis. Goed beschreven, goede tips! Ik zou het iedereen aanraden.

Hans en Welmoed

29-daagse rondreis door Namibië en Botswana

Beschrijf hier uw ervaringen

Met onze kinderen van 15 en 14 jaar hebben wij in juli-augustus 2018 een selfdrive door Namibië en Botswana gemaakt. Op zoek naar een aanbieder hebben we gekozen voor Khuduga, omdat zij op basis van... Met onze kinderen van 15 en 14 jaar hebben wij in juli-augustus 2018 een selfdrive door Namibië en Botswana gemaakt. Op zoek naar een aanbieder hebben we gekozen voor Khuduga, omdat zij op basis van onze gezinssamenstelling en wensen met een prima passend voorstel kwamen. Ook was de kennis die Jan en Marianne van de regio hebben voor ons een pluspunt. We hebben regelmatig via de mail contact gehad en dat liep altijd snel, goed, prettig en persoonlijk. De reisgids die we voor vertrek kregen, gaf per dag duidelijke en praktische informatie. Wij hebben gekozen voor ongeveer de helft van de nachten slapen in de daktenten op de auto en de andere helft in lodges. Voor ons een prima verdeling, we vonden het fijn dat we hier zelf zoveel keuze in hadden. We hebben al met al een fantastische tijd gehad. Ons programma was vrij vol, we hebben bijna elke dag op een andere plek geslapen en ruim 5000 kilometer gereden, maar we hadden het niet anders gewild, ook omdat dit voor ons de eerste keer in dit deel van Afrika was. Hoogtepunten vonden wij: kajakken tussen de zeeleeuwen bij Walvisbaai, kamperen in Spitzkoppe, Etosha waar in 1,5 dag al onze ‘dierenwensen’ uitkwamen, kamperen op bijzondere plekken zoals tussen de wilde dieren in Dizhana en helemaal in ons eentje op Tree Island, slapen onder de sterrenhemel op de zoutpan van Ntwetwe en de tweedaagse kanotocht door de Okavangodelta. Al met al een geweldige reis, mede door Khuduga!

Carlijn C

Selfdrive Namibië-Botswana Noord

Beschrijf hier uw ervaringen

Wij hebben een enorm mooie reis gemaakt met Khudunga. Alles was perfect geregeld. De auto werd geleverd door een betrouwbaar bedrijf, wat een veilig gevoel gaf. Alle slaapplekken waren vooraf... Wij hebben een enorm mooie reis gemaakt met Khudunga. Alles was perfect geregeld. De auto werd geleverd door een betrouwbaar bedrijf, wat een veilig gevoel gaf. Alle slaapplekken waren vooraf gereserveerd, waarbij Khudunga op verzoek ook nog extra logdes voor meer comfort hadden geboekt. De campings waren ook stuk voor stuk pareltjes. Telkens middenin de wildparken, waarbij de dieren gewoon over de camping liepen. Onze hele reis was een groot avontuur en hadden we niet willen missen. Khudunga is een zeer goede organisatie om je safari te boeken. De service is klantgericht, duidelijk en snel. Zeker een aanrader!

Angela en Henk Kohsiek

Een self drive safari in Botswana, met name in de parken Chobe en Moremi. Daaraan voorafgaand een bezoek aan Tsodilo Hills (rotstekeningen). Tevens een excursie naar Victoria Falls in Zimbabwe. Een self drive safari in Botswana, met name in de parken Chobe en Moremi. Daaraan voorafgaand een bezoek aan Tsodilo Hills (rotstekeningen). Tevens een excursie naar Victoria Falls in Zimbabwe.
Start- en eindpunt was Maun.

Beschrijf hier uw ervaringen

We zijn een jaar tevoren begonnen offertes te vragen voor onze reis. We hadden drie jaar eerder een pakket-reis gemaakt in Namibië en Botswana maar wilden meer tijd per locatie om alles goed te... We zijn een jaar tevoren begonnen offertes te vragen voor onze reis. We hadden drie jaar eerder een pakket-reis gemaakt in Namibië en Botswana maar wilden meer tijd per locatie om alles goed te kunnen ervaren. Op die basis hebben we drie aanbieders om offerte gevraagd voor Botswana en uiteindelijk is het Khuduga geworden die het beste aanbod deed, overigens zonder het tweede aanbod te willen diskwalificeren maar er is een verschil tussen goed en het best (het derde aanbod was te standaard en viel al snel af).
De reis voldeed volledig aan onze verwachtingen. De informatie vooraf was uitstekend en we zijn nergens voor verrassingen gekomen. De auto - zoals gevraagd - voldeed ook volledig, itt tot de eerdere 4x4 ondanks veel meer pk's maar waar we steeds de vingers gekruisd moesten houden of hij het zou redden. De traditionele Land Cruiser met difflocks in twee standen kon alles de baas en kon ook langzaam (niet onbelangrijk in het diepe zand en in water crossings). De uitrusting voorzag in elke wens, van wijnglas tot braairooster. Satphone mee maar niet nodig gehad. Lier ook aanwezig maar niet nodig gehad. Toch wel aantal avontuurlijke watercrossings gedaan. Geboekte excursies waren uitstekend (vogelexcursie Ngepi, boot Chobe river, Vic Falls). Op de kampeerplaatsen klopte ook alles en er waren de mooiste plaatsen voor ons gereserveerd.
We hebben 40-50 vogelsoorten gezien en ook heel veel andere dieren (je word er blasé van, zoveel olifanten, buffels, giraffen, impala's, nijlpaarden je ziet; maar ook schaarsere dieren als wilde honden, jakhalzen, patrijzen) . We hebben de beste kaarten meegekregen, die veel gebruikt en daarnaast onze eigen gps met OpenStreetMap en op de telefoon Maps.me. De meegeleverde gps hebben we niet gebruikt.
Top-ervaring was een familie olifanten met een pasgeboren baby op onze campsite in Third Bridge, op a.h.w. armslengte (wij zaten inmiddels veiligheidshalve in de auto, zij liepen er direct langs).
foto's hier: https://www.flickr.com/gp/23578649@N07/4i9U9W

Bart

19-daagse camping safari door Botswana met day-trips

Beschrijf hier uw ervaringen

Via Khuduga hebben wij (een stel van 31) een reis geboekt door Botswana. We hebben eerdere reizen naar Azië altijd on-the-go gedaan, maar merkten dat het wat lastiger is om op afstand iets in... Via Khuduga hebben wij (een stel van 31) een reis geboekt door Botswana. We hebben eerdere reizen naar Azië altijd on-the-go gedaan, maar merkten dat het wat lastiger is om op afstand iets in Botswana te regelen. Na een telefoongesprek hadden wij een goed gevoel over Jan en Marianne van Khuduga. Ze hadden snel door waar onze voorkeuren lagen en welke manier van reizen, campings en daytrips daar goed op aansloten. Na verschillende opties te hebben afgewogen zijn wij op Johannesburg gevlogen en vanuit daar naar Botswana gereden, om vervolgens naar de noordgrens met Namibië en weer terug naar Jo-burg te rijden. Zonder teveel te verklappen wat er allemaal te doen en te zien is, kan ik zeggen dat wij volledig hebben vertrouwd op het advies van Khuduga en dit heeft ons een fantastische vakantie opgeleverd om nooit te vergeten!

Stefan & Antje

Self drive safari Botswana

Beschrijf hier uw ervaringen

In overleg een reis naar ons eigen wensen samengesteld zonder dat we hier zelf veel werk van hebben gehad. De beschrijving van dag tot dag was voor ons een fijne lijdraad. We hadden voldoende vrije... In overleg een reis naar ons eigen wensen samengesteld zonder dat we hier zelf veel werk van hebben gehad. De beschrijving van dag tot dag was voor ons een fijne lijdraad. We hadden voldoende vrije tijd, ook op de rijdagen. Erg prettige afwisseling zelfredzaam (primitieve camping) tot wat meer luxe.

Een hele mooie rondreis door Noord Namibië en Botswana. We reden met een 4WD huurauto langs de Skeleton Coast, daarna naar Grootberg en vandaar naar Etosha. Via de Caprivi reden we Botswana in waar... Een hele mooie rondreis door Noord Namibië en Botswana. We reden met een 4WD huurauto langs de Skeleton Coast, daarna naar Grootberg en vandaar naar Etosha. Via de Caprivi reden we Botswana in waar we een paar prachtige vaartochten over de Chobe gemaakt hebben. Na een aangename stop bij Planet Baobab naar Maun, waarna we een 5-daags verblijf in de Okavango delta hebben beleefd. Zeer bijzonder!

Beschrijf hier uw ervaringen

De 'leegheid' van de Skeleton Coast vonden we erg indrukwekkend. Grootberg heeft een fijne lodge met prachtig uitzicht op de vallei. We genoten er van de desert-olifanten tijdens een safari. Etosha... De 'leegheid' van de Skeleton Coast vonden we erg indrukwekkend. Grootberg heeft een fijne lodge met prachtig uitzicht op de vallei. We genoten er van de desert-olifanten tijdens een safari. Etosha is toeristisch, maar veel dieren zijn goed te zien. We waren onder de indruk van de leefgemeenschappen langs de Caprivi-strook. Genoten ook van de mensen, koeien, geitjes etc. langs en op de weg. De boottochten op de Kwando en de Chobe rivier waren prachtig. Veel vogels! Soms lopen de dingen ook niet zoals gepland: de overnachting op de saltplanes ging niet door vanwege teveel vocht, een 5-daagse boottocht in de Okavangadelta ging niet door vanwege gebrek aan water. Maar daarvoor in de plaats verbleven we 5 heerlijke dagen in Delta Camp tussen de olifanten. Veel wild gezien daar en rustgevende vaartochten gemaakt in de mokoro. Tijdens het verblijf hadden we onze eigen deskundige gids.
Overal vriendelijke, behulpzame mensen ontmoet. Over het algemeen lekker gegeten ook. Alles was goed verzorgd.

Arthur

9-daagse 4x4 self drive door Botswana met daktent en kampeeruitrusting (Chobe, Savuti, Moremi).
Start in Kasane (1e overnachting in Chalet Chobe Bush Camp).
Einde in Maun (laatste...
Start in Kasane (1e overnachting in Chalet Chobe Bush Camp).
Einde in Maun (laatste overnaching in Old Bridge Backpackers).
Geen tussenliggende dorpen, winkels of tankstations (kleine uitzondering daargelaten).
Tussenliggende overnachtingen: Muchenje, Ihaha*, Savuti, Maghoto** (2x), Xakanaxa* en Third Bridge*.
*=absolute top! **=zelfs nog mooier.

Overnachtingen: ,Ihaha Camp,

Geweldige trip.

Geweldige trip.

Samengevat: avontuur, genieten van wild (is er meer dan genoeg), 4x4 rijden (uitdagende zandwegen, doorwadingen altijd leuk, asfalt km's te verwaarlozen), koken op kampvuur (ja, ook wel wat op gas), vroeg naar bed (geen internet, tv, zelfs geen GSM bereik), vroeg op en 'de tijd hebben'.

Kleine tip voor nieuwe safari-avonturiers: je moet niet bang zijn voor leeuwen, olifanten, nijlpaarden, hyena's en ander groot wild op of dichtbij je kampeerplaats. Ook als je ze niet ziet: ze zijn er! Misschien eens op internet nazoeken wat te doen bij een onverwachte ontmoeting met verschillende dieren. Wegrennen is meestal dodelijk.

Organisatie: Alle kampeerplaatsen, wilparktoegangen, vouchers voor vervoer etc. waren vooraf geregeld door Khuduga. Zelfs al hebben we wat laat geboekt, het puzzelen met beschikbare overnachtingsplekken en routes hebben we met een gerust hart aan Khuduga overlaten. GOED GEDAAN! Ook satelliettelefoon en Okavango Air Rescue inbegrepen (voor mocht het écht mis gaan. Niet nodig gehad, maar geeft wel een prettig gevoel). Onze route was deze keer tamelijk eenvoudig, maar evengoed voldoende tips en waarschuwingen in de reisbeschrijving m.b.t. begaanbaarheid van wegen aangepast op het seizoen. Ook vóór de reis: snelle reactie op onze vragen.

Kortom: bovenmatig genoten en we missen allebei ons mobiele 'penthouse'.

Beoordeling 4 1/2 ster (uitgaande van 5 sterren voor de hemel).