Ben Lohues

Muziekcruise over de Donau
1 september 2018

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

Het was een fantastische cruise!

Mooie klassieke muziek gehoord, mooie excursies.

Toch zou mooier geweest zijn als de gebruikelijk achtergrond muziek
en het avondoptreden aan boord aangepast zou zijn in stijl van de klassieke muziekreis.
En geen keyboard en piano evergreens.

Goede service en fijn eten.

Gomes de Mesquita

Douro

Bijzonder prettig

F.M. Dekker

Donau Wals 9 aug 2018

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

Swiss Tiara: mooi schip, mooie suite, fijn personeel en bediening, op de hotelmanager na.
Donau mooie tocht. Ook niets mis mee.
Reisleiding ook ok.

We hadden de mogelijkheid een vaste tafelreservering te maken.
Dat hebben wij bij de reisleiding kenbaar gemaakt. Die zou het met de hotelmanager regelen.
Toen de reservering niet was gemaakt, de hotelmanager gevraagd hoe dat zat.
Tot tweemaal toe een bot antwoord: “Weet ik niets van. Moet u maar met de reisleiding bespreken.”
Toch opmerkelijk voor iemand die verantwoordelijk is voor haar fantastische personeel.
Na enig aandringen, heeft zij het dan toch zelf geregeld door een Friendship papiertje te vouwen en met “Gereserveerd!” op de tafel te plaatsen. Was dat nu zo moeilijk?

Dan het eten. Ontbijt: prima.
Als je van salades en vis houd, kom je niets te kort.
Als vleeseter kun je beter wegblijven.
“Chicken” “Beef” “Lamb” om er maar een paar te noemen, niet te eten.
Droog, vet, en de biefstuk, vergeleken met de figuurlijke schoenzool, was laatstgenoemde nog soepel te noemen.
In deze moderne tijd was het uitsluitend mogelijk excursies contant te betalen.
Moet je nog even 500 meter naar een bank lopen om te gaan pinnen.

Dat er mogelijk een vervelend gezelschap aan boord is, daar kan FC natuurlijk niets aan doen.
Deze bestond uit zo’n 100 Russische joden. Dat deze echter worden gefaciliteerd door herhaaldelijk toe te staan het hele Lido als vergaderruimte te gebruiken met intimiderende plakkaten op de ramen en deuren, is onbegrijpelijk.
Een openbare serviceruimte met koffieautomaat en toegang tot het achterdek.
Als je je daar niets van aantrekt (onze suite grenst aan het Lido) en er gewoon dwars doorheen loopt, krijg je dodelijke blikken en gebaren. “We have a meeting here”, terwijl ze een video zitten te bekijken van het Weense concert van de avond daarvoor.

Reactie Friendship Cruises:

Geachte heer Dekker,

Graag reageer ik op uw review. Allereerst dank voor de vele en mooie complimenten. Jammer genoeg waardeert u uw reis slechts met twee sterren, hetgeen ver onder onze standaard ligt. Friendship Cruises staat immers bekend om haar kwaliteit en klacht loze reizen. In uw geval zijn wij daar niet in geslaagd. Dat vinden wij erg jammer en is een reden voor ons om het voortaan nog beter te doen. Navraag bij de hotelmanager aan boord en onze cruiseleader leert ons dat u op de eerste avond een zevental vriendelijke reisgenoten trof met wie u de volgende dagen graag aan tafel zou willen dineren. Vanaf dag twee was er door onze cruiseleader Gwen Kruizinga een tafel speciaal voor u gereserveerd. Naar wij begrijpen heeft u alle dagen daar gebruik van kunnen maken. Van Friendship Cruises mag u met een gerust hart veel verwachten, ook dat de maaltijden vlees en vis van uitstekende kwaliteit zijn. Jammer genoeg bent u over de vleesgerechten niet zo tevreden en wij zullen dat met de chef-kok bespreken. Het gezelschap aan boord van de Swiss Tiara bestond uit een zeventigtal Nederlandse Friendship Cruises passagiers en een vijfenzeventig tal passagiers uit Israël, waarvan een veertigtal Israëlisch-Hebreeuws sprekend en een dertigtal Russisch sprekend. De Lido-Bar is gedurende de reis een aantal keren voor zowel Friendship Cruises passagiers als de andere passagiers exclusief gereserveerd voor een vergadering, het kijken van een film, een excursieoverleg en dergelijke. Het spreekt voor zich dat die ruimte dan even niet toegankelijk is voor andere passagiers. Wij vinden het erg jammer dat deze zaken blijkbaar er toe hebben geleid dat de reis door u met slechts twee sterren wordt gewaardeerd, terwijl we van u begrepen hadden dat u met name over onze reisrealisatie erg tevreden bent. Wij danken u desondanks toch dat u uw reiservaringen met ons heeft willen delen. Wij spreken de wens uit dat wij u toch nog eens mogen begroeten aan boord van één van onze varende hotels.

Hartelijke groet,

Cees van Pelt
Directeur

Elizabeth Schonewille

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

Thank you for informing us that you will be crediting our account for the extra costs for using the credit card including BTW in the amount of 148.27 Euros. This makes our cruise experience completely satisfactory. Our tour guide AnneMarie was very pleasant and was always there to answer questions and to help in any way. We commend Friendship Cruises for their integrity and high standards. We will not hesitate to recommend Friendship Cruises to our family and friends and look forward to cruising with you again.

Arian Fred de Geus

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

Uitstekend, alles was prima georganiseerd.
Bootreis, onderkomen, excursies, eten aan boord. Niets op aan te merken.
Enige minpuntje was dat wij onze heenvlucht Schiphol Wenen misten door de trage bagageafhandeling op Schiphol. Wij hebben daar 2 uur in de rij gestaan en konden pas iemand van de KLM bereiken toen het te laat was. Wij hebben daar een klacht over ingdiend bij de KLM, maar die wijst elke verantwoordelijkheid af. Wij hebben zelf een omboeking naar een latere vlucht geregeld, zodat wij toch nog op tijd waren in Wenen, maar moesten daar per persoon 130 euro voor betalen. Wel was het contact met Friendship cruises prima, en zij hebben gezorgd voor transport in Wenen naar de boot. Maar het heeft voor zeer veel stress gezorgd. Het had kunnen worden voorkomen als de reisbegeleidster ons even gebeld had. Had zij geen lijst met GSM nummers? Met de overige reizigers is zij via de priority lane gegaan, zij waren waarschijnlijk net weg toen wij in de bagage checkin stonden, of wij wisten niet wie zij was. Wij waren er ruim op tijd, en hadden ook met de gewone vlucht meegekund, als wij uit de ook uit de wachtrij waren gehaald. Wij hebben de gewone aanwezigheidstijd van 2 uur gevolgd. Iets wat door Friendship cruises, de KLM en ook nog steeds door Schiphol wordt gehanteerd (zelfs in de media).
Het was aan de ene kant mooi dat wij de vlucht konden omboeken op de latere vlucht van vijf uur (in plaats van twaalf uur), maar het is geen leuke start van de vakantie. De kosten van 130 euro per persoon vonden wij onredelijk, te meer daar wij geen keus hadden en ter plekke snel moesten beslissen. Waar wij ook niet van op de hoogte waren, was dat de terugvlucht uit Boekarest ook zou vervallen als wij niet met de KLM heen zouden vliegen naar Wenen.
Nadat wij in een door Friendship cruises geregelde taxi met zijn vieren toch nog op tijd aan boord waren gebracht en zelfs bij het avondeten nog konden aanschuiven verliep de rest van de cruise vlekkeloos. Ook nog alle lof voor de reisleidster Agnes van Karpaten tours die ons vanaf de boot en in Boekarest begeleidde.
Onze suggestie is om de afhandelingstijd van 2 uur te voorzien in uw documenten van een opmerking dat dat in de zomertijd onvoldoende kan zijn, en dat via de Schiphol app gecheckt kan worden hoe het met de wachttijden zit. Iets wat wij ook niet wisten. Bij de service balie werd als argument gebruikt voor de extra kosten, dat 2 uur 's zomers niet voldoende is en het daardoor onze verantwoordelijkheid was, terwijl nog steeds zelfs in de media gezegd wordt dat 2 uur voor vertrek aanwezig zijn wel voldoende is.
En bovendien contact mogelijkheid met de reisleidster op Schiphol, zodat dit soort problemen voor toekomstige passagiers voorkomen kunnen worden.
Zowel wij als onze beide Canadese reisgenoten nemen geen genoegen met de 130 euro omboekingskosten en zijn nog aan het onderzoeken welke stappen wij daarin verder moeten nemen. In elk geval zullen wij ook via de media een ander geluid laten horen dan wat er reizigers wordt voorgespiegeld, en dat zoals wij in de krant mochten lezen, er voor wordt gezorgd dat niemand zijn vlucht mist, ook 's zomers niet. Wij hadden een heel ander beeld toen wij in de wachtrij bij de service desk stonden en het zwart zag van de mensen die hun vlucht ook moesten omboeken.

Ineke van Est

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

een fantastische ervaring, met een zeer goede verzorging en enthousiast personeel.

Gerard IJff

De Donau

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

Als een fantastische belevenis.

A. Schoonderbeek

Mekong rivier, Vietnam en Cambodja

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

Fantastisch, alles prima geregeld, geweldig eten en mooie uitstapjes

R.J. Grube

Seine