C. Bruglemans

Rijn Kerstcruise met ms Esprit

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

De cruise met het supermooie cruiseschip MS Esprit was geweldig.

Zwager

De rijn

Geweldig

A den Hoedt-Blaak

Over de Romantische Rijn.

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

Heel goed verzorgd, vriendelijke crew en bemanning!
Elk jaar weer een een feest,om met Friendship de Kerst op het water te beleven!

Lf Schoonhoven

Een fantastische cruise!!

M. de Jong

Seine 22.12 Parijs Saphire

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

Ik heb de enquête reeds ingevuld, dus zal het opnieuw moeten doen daar die niet vermeld staat in deze rubriek.
Vol lof over Mw Y.van Greevenbroek, de meest perfecte cruisebegeleidster. Minder gecharmeerd van haar collega waarvan ik soms het idee kreeg alsof we op een reisje van onervaren reizigers waren en hij ons moest entertainen met zichzelf in de hoofdrol en kreeg er een EO-gevoel bij. Daar ik vorig jaar de Kerstcruise Rijn heb gedaan met Friendship waar de maaltijden heel goed waren, was het deze keer teleurstellend en ik had het idee dat ivm beperkte passagiers bezuinigd is op het eten? Deze reis was duurder (excl. duurdere hut) en dan heb je ook hogere verwachtingen, die helaas niet waargemaakt zijn vwb maaltijden. Velen hadden er kritiek op. De suite van 28m2, schoonmaak was perfect. De chauffeur Bill vol lof. Leuk gezelschap, goede excursies dus al met al een fijne reis gehad, maar een 3e reis?
Veel lof voor Yolanda en Wim ivm begeleiding overstap Gilze ivm taxi's enz. Taxiservice is een groot pluspunt en welkome aanvulling op reis. Vorig jaar na de Kerst Rijncruise en dramatische laatste avond ivm assistentie Zusterschip, nooit feedback ontvangen van Friendship. We hadden toen ook één perfecte reisleidster Marianne? maar haar 2 collega's waren fiasco die ik in enquête met naam en toename heb vermeld. Ja ik beveel uw bedrijf aan en eindoordeel is gebaseerd op Seinecruise.

EDHA

Kerstreis Majestueuze Donau

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

Wij hebben van 21 t/m 28 december 2018 de Kerstcruise Majestueuze Donau gemaakt met de Amadeus Silver ll.
Wij hadden gekozen voor de heenreis met overnachting en werden op 20 december om 08.45 uur opgehaald bij station Veenendaal De Klomp, waarna we op weg gingen naar Babberich het verzamelpunt voor een kopje koffie.

Onze buschauffeur René had gevraagd om hulp bij het opnieuw inladen van de koffers uiteindelijk zijn alle koffers met passen en meten weer opnieuw ingeladen en gingen we rond 10.00 uur op weg naar het overnachtingshotel in Geiselwind. Onderweg van een goed verzorgde lunch genoten en bij aankomst in het hotel van een verzorgd diner. De volgende ochtend na een uitgebreid ontbijt vertrokken naar Passau waar wij rond 15.00 uur konden inschepen.

We hadden als buschauffeur René, een prettige professionele chauffeur, zowel op de heen als op de terugreis een topchauffeur die ons zeer veilig heen en terug heeft gebracht waarvoor alle dank.
Ook onze reisbegeleidster Annemarie Aardewerk en haar man Leo Delfgaauw hebben zowel in de beide busreizen als tijdens de cruise en excursies ons op een zeer leuke en professionele manier begeleid waarvoor dank.

Ook de gehele crew van de Amadeus Silver ll. krijgt niets dan lof voor de zeer goede verzorging onder andere van de maaltijden de hut schoonmaak en de algehele vriendelijkheid en service gerichtheid gedurende de gehele cruise.

Toch zijn er enkele minpunten aangaande deze reis:
Buschauffeur René reed niet met zijn zogezegd eigen bus waardoor er op de heenreis handbagage onder de stoelen en bij mensen op schoot moest worden geplaatst. Ook stonden er teveel rijen stoelen in de bus uiteindelijk is dit gedurende de overnachting in Geiselwind veranderd. Ook is de terugreis een behoorlijke zit het is dan ook aan te bevelen om de terugreis met een overnachting te doen.

In de plaatsen waar men aanmeerde had men soms weinig tijd om zelf op pad te gaan daar er een strak vaarschema was, bijvoorbeeld men kwam op 24/12 rond 11:00 uur aan in Boedapest en men ging al weer op 25/12 om 13:00 uur op weg naar Bratislava dit was voor sommige aan boord een teleurstelling daar zij dachten dat zij twee hele kerstdagen in Boedapest zouden zijn. (In brochure staat beide kerstdagen in Boedapest) ook het verblijf in Bratislava was van korte duur, aankomst rond 08:00 uur en vertrek om 13:00 uur.

Tijdens het ontbijt, lunch en diner werd er in het begin snel tot zeer snel je lege bord afgeruimd door het personeel wat zeer hinderlijk is als je mede tafelgenoten 5 tot 6 personen nog zitten te eten, je kan dit ook doen als iedereen klaar is met eten, ook de aangegeven tijdsduur bij ontbijt, lunch en diner betekende zeer snel eten. Later konden we mede doordat we zelf tijdrekte aan tafel op een rustige manier eten.

Een ander punt was de hotellift aan boord die al na een paar dagen buiten gebruik was en bleef tot het einde van de cruise, wij hebben daar zelf geen last van gehad maar onze mede tafelgenoten des temeer. Deze mensen moesten daar zij slecht ter been waren overdag gedwongen verblijven in de Panorama lounge daar zij moeilijk elke keer de trap op en af konden gaan omdat de lift niet werkte.
Dit mag eigenlijk niet gebeuren en moet sneller opgelost worden daar er veel oudere gasten aan boord waren!!!

Voor de rest hebben wij een leuke cruise gehad en kunnen wij deze zeker aanbevelen.

EdHA

JM Baks

Rijn Kerstcruise 2018

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

Prachtig hotelschip Mooie hutten. Geweldige crew. Helaas zeer slechte aanleg plaatsen. Niet te doen voor de meeste passagiers

Reactie Friendship Cruises:

Geachte familie Baks,

Jammer genoeg geeft u ons in tegenstelling tot vorige jaren geen 5-sterren. Hoewel u zeer te spreken bent over de cruise geven de aanlegplaatsen u aanleiding om de reis met slechts 3 sterren te waarderen. Navraag bij de kapitein leert ons dat u vanwege de drukte op verschillende locaties langszij een ander schip heeft moeten afmeren. Dan kan het voorkomen dat u via het naastgelegen hotelschip aan wal kunt stappen. Naar ik begrijp loopt meneer wat moeilijker dan voorheen waardoor het mogelijk wat minder comfortabel was dan dat u normaal gesproken van ons gewend bent. U begrijpt dat onze voorkeur uitgaat om op elke steiger als eerste aan te meren. Echter zijn wij bij de toewijzing van de beste aanlegplaatsen afhankelijk van de lokale autoriteiten die deze toewijzen. Graag licht ik een tipje van de sluier op hoe uw medepassagiers deze Kerstcruise aan boord van het 5-sterren luxe hotelschip Robert Burns hebben ervaren:

Reis algemeen 8
Uw hotelschip, kwaliteit maaltijden 8,4
Uw hotelschip, variatie maaltijden 8,5
Excursieprogramma, locale gidsen 7,4
Kerstconcert Basilika St. Kastor in Koblenz 8,9

We spreken de wens uit u ook volgend jaar weer aan boord van één van onze luxe hotelschepen te mogen begroeten voor een Kerstcruise. Zoals u in de brochure heeft kunnen zien vertrekt dit jaar o.a. het splinternieuwe hotelschip George Eliot, 5-sterren luxe vanuit Rotterdam. Onze cruisespecialisten staan u graag te woord om wederom een prachtige A-cabine voor uw volgende cruise met Friendship Cruises te verzorgen.

Hartelijke groet,

Cees van Pelt
Directeur

Gerrit Hommerson

Donau

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

De Donau Kerstcruise van Friendshipcruises 2018.

Van 20 t/m 28 december hebben wij de Donaucruise van Passau naar Budapest v.v. 'gedaan'.
Met de Amadeus Silver II.
Met een busrit vanaf Veenendaal plus een overnachting op de heenreis in Geiselwind.
De cruise is een aanrader om eens een weekje onbezorgd te kunnen genieten van de uitstekende verzorging aan boord.
Onderweg kun je (via excursies) indrukken op doen van de diverse steden langs de route.
Deze toer werd van het begin tot eind in goede banen geleid door de jaloersmakende positieve instelling
van toerleider Annemarie Aardewerk en haar man Leo Delfgaauw.
Leo verzorgde tijdens de reis ook lezingen/presentaties over relevante wetenswaardigheden.
In de verschillende steden verzorgden deskundige, vaak nederlands sprekende lokale gidsen de excursies.
In dit rijtje mag, zonder de andere gidsen tekort te willen doen, Flip Maas (Wenen) niet onvermeld blijven.
Ook chauffeur Renee van onze dubbeldeksbus moet worden genoemd.
Niet alleen vanwege zijn rustige rijstijl maar zeker ook vanwege zijn overheerlijke eigengemaakte cakejes.
Is er t.a.v. deze reis toch nog iets van kritiek te melden?
Jawel.
Hoewel wij niet aangewezen waren op het gebruik van de lift aan boord,
was het voor diegenen die er wel op gerekend hadden een hard gelach te moeten lezen,
dat de lift al na een paar dagen buiten gebruik was en bleef.
En wat ons betreft was een overnachting tijdens de terugrit wenselijk geweest.
Bijna 900km is toch wel veel.
Maar, terugkijkend hebben wij via Friendshipcruises genoten van een geweldige Kerstcruise over de Donau
en kunnen we deze reis eenieder van harte aanbevelen!

Gerrit en Rita Hommerson.

Lenie van der Boon

Rijn