Mw. M.C. de Jong / geen tel. contact

Kerstcruise over de Seine

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

Het schip de Swiss Saphire was prachtig, ruime suite 28m2 met inloopkast!! Vorig jaar de Romantische Rijn gedaan met de Emily Bronte. Dat beviel zo goed dat we dit jaar voor de Seine cruise kozen. Verzorging en begeleiding was prima. Excursies met de dubbeldekker prima verzorgd, gidsen goed. Het schip was met 58 personen matig bezet. Was dit misschien de reden dat er drastisch op de maaltijden is bezuinigd? Het eten was saai en fantasieloos bereid. Veel vlees/visgerechten voorzien van een dikke paneermeel laag. Een koekje bij de koffie ontbrak. Maaltijden in de bistro simpel en niet smakelijk. Dit geeft ons toch te denken om een 3de cruise te maken met Friendship, zeker gezien de prijs die we betaald hebben. We hebben ons beklag gedaan bij de reisleidster, weet helaas haar naam niet meer, maar dat heeft niet veel geholpen. Het is dus best moeilijk om een sterrenaanduiding te geven. Schip prima, maaltijden niet.

Reactie Friendship Cruises:

Geachte mevrouw de Jong,

Fijn van u te mogen horen dat u opnieuw voor Friendship Cruises heeft gekozen voor een prachtige Kerstcruise. Eerst de Rijn en nu over de Seine.
De Swiss Sapphire is ons luxe Suiteschip van 5-sterren superior luxe. Het is het meest intieme hotelschip uit onze vloot en met een capaciteit van slechts 50 kamers een van de mooiste hotelschepen van de Seine. Het schip was nagenoeg geheel volgeboekt vanwege de grote vraag naar Suites voor alleengebruik.

Naast uw lovende woorden over de Sapphire bent u minder goed te spreken over de maaltijden.
Wij kunnen u verzekeren dat onze keukenbrigade koste noch moeite spaart om van een Kerstcruise een bijzondere belevenis te maken, ook op culinair gebied.
Jammer genoeg waardeert u deze cruise met slechts 3 sterren. U zult begrijpen dat wij streven naar waarderingen van 5 sterren.
Uw reiservaringen zullen wij met de hotelmanager bespreken. U kunt er van verzekerd zijn dat uw opmerkingen niet aan dovemans oren zijn gericht.
Wij zullen de vinger aan de pols houden. Tot slot wil ik graag een tipje van de sluier oplichten en u deelgenoot maken hoe uw medepassagiers deze reis hebben ervaren:
In onze enquête uitslagen is een 9 het hoogst haalbare.

Reis algemeen 8,5
Excursieprogramma, locale gidsen 8,7
Excursieprogramma, touringcar 8,6
Excursieprogramma, excursie inhoud 8,4
Gemiddelde score 8,5

Wij spreken de wens uit u nog eens te mogen begroeten aan boord van onze varende hotels.

Cees van Pelt

J.P. Albers

Kerstcruise 2018 over de rivier Rijn met de Robert Burns

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

Wij hebben het uitstekend naar ons zin gehad. De verzorging aan boord was prima, heerlijke maaltijden, prima bediening en een uitstekende service van de bemanning. De begeleiding van de reisbegeleiders van Friendship was goed, zij wisten goiede alternatieven te bedenken op momenten dat de omstandigheden iets in het nadeel waren. Niets dan lof.

P Seinen

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

prima muv de excursies excursies werden geleid door lieve maar zeer amateuristische dames. deze hadden kennelijk geen enkele opleiding gehad.

Rudi Holzhauer

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

Goed. Mooi schip. Mooie hut. Volop eten (teveel voor ouderen). Elke dag een excursie-mogelijkheid. Vriendelijk personeel en vriendelijke reisleiding. Eigenlijk allemaal positief. Dat voorop.

Negatief waren voor mijn vrouw en mijzelf twee zaken.

Ten eerste de constante drukte om je heen, en de collectiviteit bij alles wat er gebeurt - voor je rust moet je zo'n cruise niet maken.

Ten tweede, en veel erger, was de avond van de 24ste december. Heiligenabend in Duitsland. Om te beginnen lag het schip afgemeerd tussen twee andere grotere cruise-schepen, waarschijnlijk ook van Friendship. Dat betekende een volledig geblindeerd avondprogramma en avondeten. En alle ramen dicht vanwege de diesels aan twee kanten. Niet fijn.
Het allerergst was echter de blokkade die in de vroege avond ontstond om deel te nemen aan een nachtmis. Wij hadden ons al heel vroeg opgegeven voor een viering in de Abdij. Het ging niet door omdat er geen priester bleek te zijn. Daar kan Friendship natuurlijk niets aan doen, maar de organisatie had wel iets ter vervanging mogen doen (bijv. richting Koblenz of elders) om dit wegvallen te herstellen. Niets doen op zo'n moment is tekort schieten. Mijn vrouw en ik hebben nog nooit een kerkdienst met Kerst gemist. Met Friendship nu dus voor het eerst. Mijn eerste idee was om het reisgeld maar terug te vragen. Zonder kerkdienst is Kerst voor ons geen Kerst. Ook in het nieuwe programma blijft Friendship gewoon aangeven dat er meerdere mogelijkheden zijn om een kerstdienst bij te wonen op de aanlegdag de 24ste. Dat is dus niet persé het geval. Friendship moet dit niet zo stellig aanbieden - of bereid zijn om zich in te zetten ingeval van een onverhoopt wegvallen. Voor ons op deze manier geen Kerstcruise meer. U bent gewaarschuwd.

Reactie Friendship Cruises:

Geachte heer Holzhauer,

Allereerst hartelijk bedankt voor uw vele complimenten en lovende woorden over deze Kerstcruise, het hotelschip, de kamer, de goedverzorgde maaltijden, het excursieprogramma, de bemanning en Friendship Cruises reisleiding.
Jammer genoeg waardeert u de reis met slechts 2,5 ster en sluit u uw brief af met de woorden ‘voor ons op deze manier geen Kerstcruise meer’.
U zult begrijpen dat wij hier van schrikken.

U kunt bij Friendship Cruises kiezen uit varende hotels variërende in grootte van 104, 135, 148, 176, 186 of 220 bedden.
De reis die u met de Esprit (104 passagiers) heeft gemaakt behoort tot de kleinste schepen en noemen we ook wel een Boutique hotelschip.
Desondanks spreekt u over constante drukte.
Nu wetend dat het bijwonen van een Kerst- nachtdienst zoveel voor u betekend zullen wij u voortaan voldoende alternatieven aanbieden.
Desnoods u het voorstel doen om met de taxi naar de dichtbijgelegen plaats te gaan waar wel een Kerst nachtmis plaatsvindt.
U mag van Friendship Cruises met een gerust hart veel verwachten, ook dat we voor u op zoek gaan naar alternatieven.

Op Eerste Kerstdag was u bij ons te gast op het speciaal voor Friendship Cruises passagiers georganiseerde Kerstconcert in de kerk in Koblenz.
Naar ik van u begreep kijkt u daar met zeer goede herinneringen op terug. Samen kerstfeest vieren in de kerk.
Ik dank u hartelijk dat u de moeite heeft willen nemen uw reiservaringen met ons te willen delen.
Zodoende kunnen we de vinger aan de pols houden en daar waar mogelijk het de volgende keer beter doen.
Graag informeer ik u over hoe uw medepassagiers deze Kerstcruise met de esprit hebben ervaren:

Reis algemeen 8,7
Excursieprogramma, touringcar 7,8
Excursieprogramma, excursie inhoud 7,7
Kerstconcert Basilika St. Kastor in Koblenz 8,7
Gemiddelde score 8,4

Graag begroeten wij u nog eens aan boord van één van onze hotelschepen in Europa of wereldwijd.

Cees van Pelt
Friendship Cruises

C.F. Jonker

Donau

Zeer positief

L. Gilissen

Over de Seine van Parijs naar Le Havre v.v.

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

Geweldig goed verzorgd. Goede en ruime kamer. Prima maaltijden (en ook overdadig!). Goede excursies met uitstekende Nederlandstalige gidsen.

H Bakker

De Seine

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

Het was een hele mooie en fijne cruise heel goed verzorgd en mooie excursies met goede gidsen

Wijda de Rooij-Hilbrands

Als zeer prettig

Jonkhoff/Piepenbroek

Kerstcruise Seine

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

Als buitengewoon prettig, zowel betreffende het schip als de bemanning: zowel de priveruimte(de kajuit) als de algemene zalen
waren van die aard, dat we deze reizen bij vrienden hebben aanbevolen met positief resultaat.

Jonker

Donau

Hoe heeft u uw cruise ervaren?

Uitstekend verzorgd. Afwisselend programma.