Destin

Dick

Donau cruise : 17 daagse ontdekking van de Donau Delta

Dick

Donau cruise : 17 daagse ontdekking van de Donau Delta

Wij voeren met de MS Amadeus Brillant van 13 t.e.m. 27 september 2021 en hebben de cabin (3xx) en verzorging aan boord als uitstekend ervaren. Ook de aanvullende info inzake inreisbeperkingen en Covid-19 was zeer compleet, wel zeer onzorgvuldig dat bij het innemen van de paspoorten niet gelijktijdig de geprinte QR codes zijn verzameld. Bij de grens controle van Romenia bleken ongeveer tien passagiers deze alleen digitaal mee te hebben en voordat een en ander geregeld was mochten circa 140 passagiers eerst na bijna twee uren wachten van boord.
In de verstrekte informatie staat genoemd dat we bezoeken vijf gerenommeerde hoofdsteden, te weten Wenen, Boedapest, Belgrado, Bratislava en Boekarest. Boekarest ligt niet aan de Donau de andere vier hoofdsteden liggen aan of zeer dichtbij de Donau en wij hadden bij betere voorbereiding een aantal van de (bus-)excursies niet moeten boeken daar het verblijf na veel bustijd in het oude en echt interessante deel van de steden zeer beperkt was. Enkele voorbeelden: ‘Budapest’ in de informatie genoemd als ‘Koningin van de Donau’. De bustoer startte om 14u30 met een rit door de stad met een stop van 16 tot 18 uur bij Castell Hill. Vervolgens na een kwartier rijden werden we afgezet bij het schip. Er was dus geen tijd voor een wandeling door de binnenstad en een bezoek aan, onder andere, de wereld beroemde markthal. Om 19uur voer het schip weg naar Vukovar waar het de volgende dag aankwam om 15u30 en eerst vertrok om tegen middernacht. In Vukovar ben je binnen een paar uur uitgekeken, veel geheel of deels verwoeste gebouwen en grotendeels verlaten, althans dat was onze indruk. Op een andere dag kwamen we na een busreis van anderhalf uur aan in Boekarest waar we, na een ‘fotostop’ van 10 minuten bij het paleis van Ceaucescu, afgezet werden bij een authentiek restaurant voor een maaltijd wel leuk maar niet met zoveel busuren, een wandeling zat er niet meer in, het was immers donker en niet alle deelnemers waren goed ‘ter been’ , en de bus stond immers al te wachten. Zowel in Budapest als ook zeker in Brastislava (per bus vijf kwartier heen, vijf kwartier terug) kunnen schepen in de stad afmeren, mogelijk speelt hier de hoogte van liggelden een grotere rol dan de belangen van 150 betalende passagiers.
Bij iedere excursie was gezorgd voor een deskundige lokale gids. Echter een wandeling met 40 deelnemers en slechts een gids getuigt niet van een professionele benadering. De gemiddelde stadstoer via een toeristen bureau limiteert het aantal deelnemers tot maximaal 15 temeer daar er mensen meegingen die moeite hebben met een normaal wandel tempo, met alle respect.
Tenslotte waren de lokaal ingezette bussen voorzien van betere stoelen als de Nederlandse bus die ons vervoerde van Veenendaal naar Passau over een afstand van 800 kilometer en terug.
Kortom een mooie cruise en goed om gedaan te hebben maar de geschapen verwachtingen werden niet geheel waargemaakt. Daarbij zijn de oevers van de Donau grotendeels oninteressant, evenals veel stop plaatsen en werden er wel erg veel bus kilometers ingelast. En vogels kijken in de Donau Delta om twee uur in de middag met ronkende speed boten werkt niet echt, een verrekijker is dan ook overbodig. Ik heb dit geschreven op persoonlijke titel, mijn mede reiziger is gematigder in haar oordeel.

H.Sulmann

Rijn

heb hier corona opgelopen

Ada Venema

Van Toronto naar Vancouver met de Canadian van Via Rail tot Jasper en vandaar met de Rocky Mounteneer naar Vancouver

Hoe heeft u uw reis ervaren?

Geweldig, fascinerend, mooiste vakantie ooit

Daalmeijer

Redelijk goed

Nienke Hermanides

Donaureis

Hoe heeft u uw reis ervaren?

fijne cruise met een fantastisch crew. kritiekpunt. Vaarschema verkorten en meer tijd nemen om steden te bekijken en daar de tijd voor nemen. Bratislava, Budapest, Belgrado en Wenen. De oevers... fijne cruise met een fantastisch crew. kritiekpunt. Vaarschema verkorten en meer tijd nemen om steden te bekijken en daar de tijd voor nemen. Bratislava, Budapest, Belgrado en Wenen. De oevers van de Donau zijn over het algemeen wat saai op een enkele mooie uitzonderingen na b.v De ijzeren Poort .laat de boottocht vervallen naar de Zwarte zee. Het zijn n.l geen fluisterboten. Dat betekent veel lawaai voor de vogels . Budapest een prachtige stad met een prachtige avond op de boot kijkend naar een verlicht Budapest. Tekort om nog meer te zien .
een fijne excursie in de stad. . Constanta is een stadje waar je niet veel te zoeken hebt. Die tijd zou ik besteden aan de andere steden die ik heb genoemd. Voor deze reis was het jammer dat we in Hongarije de excursie niet konden maken i.v.m paspoortcontrole. Hele dag dus niet van boord af. Ook in Servie niet van de boot i.v.m Corona. Ondanks deze teleurstelling was het een reis om mee te maken. Bovendien hadden we prachtig weer zodat we veel op het achter- en bovendek konden verblijven. We hebben een fantastische reisleider Bram gehad die ons veel heeft verteld over de omringend landen van de Donau. Tot zover een korte reactie van mij

Ruud Holstvoogd en echtgenote

Donaureis 19-11-2021 tm 30-11-2021

Hoe heeft u uw reis ervaren?

Begin in hotel in Boekarest was uitstekend, evenals bezoek aan Paleis van Ceaucescu en Openluchtmuseum. Daarna heerlijke bootreis over de Donau. Faciliteiten aan boord uitstekend. Verzorging aan... Begin in hotel in Boekarest was uitstekend, evenals bezoek aan Paleis van Ceaucescu en Openluchtmuseum. Daarna heerlijke bootreis over de Donau. Faciliteiten aan boord uitstekend. Verzorging aan boord ook uitstekend. Excursies waren goed georganiseerd. Reisleider was fijne man en bekwaam, een genoegen om hem mee te maken. Bescheiden tip: De trip op de eerste dag naar de monding van de Donau aan de Zwarte Zee en excursie in het daargelegen krekengebied is zonde van de tijd. (Gelijk aan 'onze' Weerribben). In plaats daarvan een extra dag in (bijv.) Bratislava zou meer recht doen aan deze prachtige hoofdstad. Ruud Holstvoogd.

Van der Ruyt

Donau

Heel plezierig

K. merkx

Mozart festival Schwetzingen

Hoe heeft u uw reis ervaren?

Mooi verzorgede reis onder leiding van enthousiaste goed geïnformeerde gids

Yvonne feuth

Heidelberg