Folkert Brongers

In augustus 2018 werd bij mij ( 67 jaar) een PSA van 5,5 vastgesteld. Reden om naar de Andros kliniek te gaan. Onderzoek, aangevuld met MRI in Nijmegen. Duidelijke tumor. Reden voor biopten. Ook bij Andros, in Amsterdam. Resulteerde in Gleasonscore 7-8. Uitzaaiingen niet aantoonbaar, maar ook niet uit te sluiten. Advies RARP. Stond ik helemaal achter. Volgende vraag was waar ?
In overleg met mijn verzekeraar ( De Friesland ) ben ik gaan praten ( = lees second opinion ) in het Anthonie van Leeuwenhoek, Radboud UMC en PCE Gronau. Diagnoses en adviezen waren allen gelijk. De aanpak en de ervaring was echter zeer verschillend. Gronau was de laatste in het rijtje, na een zeer positief gevoel bij het AvL. Het bezoek aan Dr. Wagner, in combinatie wat ik allemaal al gelezen had, gaf bij mijn vrouw en mij volmondig de doorslag. Gronau zou het worden. Om redenen van methodiek, ervaring, uitstraling, flexibiliteit etc.

Heel belangrijk vond ik twee zaken:

1. Het gebruik van de katheder door de buikwand en het verwijderen van de pisbuis katheder binnen 36 uur na de operatie.
2. Het beleid om je 6-7 dagen te houden en je zonder slangen in je lijf naar huis te sturen, versus de NL gewoonte je na twee dagen te laten gaan en pas na 12 dagen de pisbuiskatheder te verwijderen.

In praktijk bleek onze keuze absoluut de juiste. Even los van de bekwaamheid van de artsen en alle andere medewerkers. de enorme ervaring, de geroutineerdheid van het proces, de uitstekende hospitaliteit en de vriendelijkheid van een ieder, is het gedurende 6-7 dagen volledig ontzorgd en gemonitord door het proces gaan oneindig veel beter van de in NL gebruikelijke gang van zaken.

Verder heb ik mazzel gehad. En een heel goede arts. Snijvlakken waren schoon, 90% van de zenuwen gespaard, geen uitzaaiingen gevonden, Gleasonscore terug naar 7, geen enkel moment van incontinentie. Mijn vrouw en ik zijn werkelijk heel erg blij en dankbaar. Vastbesloten ons leven dat 4 maanden gelden een onverwachte tik kreeg, positief en met volle energie voort te zetten. Ik werk nu verder aan mijn herstel, maar ben volledig mobiel en tot alles in staat, binnen de fysieke beperkingen voor de komende 4-6 weken.

Het personeel. Vriendelijk, punctueel en geroutineerd. Zonder iemand tekort te willen doen extra aandacht voor Dr. Wagner. Met name van belang voor NL patiënten. Dr. Wagner spreekt uitstekend Nederlands, maar naast een bekwaam en zeer ervaren uroloog, met name ook de Da Vinci, is hij tevens humoristisch en heel duidelijk. Prima arts en een fijn mens.

Verder is het ziekenhuis kleinschalig maar heel modern. Schoon, ruim, prima eten en verdere verzorging.

Score voor Prostate Center Europe: 5/5
Zou u dit bedrijf aanbevelen? Ja
Afgenomen dienst: