1940 beoordelingen

DB

Geen contrastvloeistof in Nederland dus minder betrouwbaar

Kunt u uw ervaring kort beschrijven?

Om de twee jaar laat ik bij Prescan een bodyscan uitvoeren. Dat is tot nu toe meestal in een kliniek in Duitsland geweest. Dat beviel me uitstekend. De begeleiding en artsen in Duitsland zijn super. Ondertussen ben ik al zo'n 7 á 8 keer geweest. De laatste keer kon ik echter op korte termijn niet in Duitsland terecht en heeft het onderzoek in Nederland, in dit geval in Baarn, plaatsgevonden. In Duitsland wordt er standaard een contrastvloeistof ingespoten die ervoor zorgt dat de verschillen tussen de verschillende weefsels (waaronder tumoren) beter te zien zijn. Ik kreeg in Baarn te horen dat het in onderzoekcentra van Prescan buiten een ziekenhuis niet wordt gedaan omdat er bij problemen een ambulance moet worden gebeld. Informatie die ik vooraf op de website had willen lezen.... Maar goed, na afloop van de scan in Baarn het gebruikelijke gesprek met een radioloog. Tot mijn schrik was deze wat onzeker over een oplichtend vlekje ergens op m'n prostaat. Hij had het vermoeden dat er niets aan de hand was maar adviseerde toch om via de huisarts een aanvullende MRI met contrastvloeistof te laten uitvoeren in het ziekenhuis. Hij gaf aan dat met contrastvloeistof er meer zekerheid had kunnen verkregen maar dat Prescan nou eenmaal in de klinieken buiten de ziekenhuizen dit middel niet toedient en dat ik het "pechgeval" was. Tja, daar sta je dan. Een hoop geld betaald voor zekerheid en toch een hoop onzekerheid hiervoor terug omdat er geen contrastvloeistof wordt gebruikt terwijl dit voor hetzelfde geld met dus meer zekerheid wel in Duitsland gebeurd. Afspraak huisarts, doorverwijzing, bloed prikken, eerste gesprek uroloog, MRI scan (dit keer wel met contrastvloeistof) en aansluitend na een paar weken de uitslag. Gelukkig niets aan de hand. Wat een opluchting! Dit hele circus had waarschijnlijk niet hoeven plaats te vinden als er contrastvloeistof was toegediend. Na een dure scan dus nu ook nog m'n gehele eigen risico opgesoupeerd, plus een hoop spanning. Dat Prescan in Nederland niet de faciliteiten heeft om gecontroleerd contrastmiddel toe te dienen had op de website moeten staan met de daarbij behorende voor- en nadelen. Prescan wentelt op deze manier de toegenomen onzekerheid af op de reguliere Nederlandse gezondheidszorg om nog maar niet te spreken van de onnodige stress die dit tot gevolg heeft bij de cliënt. Nog een punt van kritiek: Voor een paar jaar geleden zat er in het uitgebreide labonderzoek ook nog een ontlastingsonderzoek. Ook dat is helaas komen te vervallen omdat volgens Prescan iedereen boven de 55 al meedoet aan het bevolkingsonderzoek. Maar wat als je nog geen 55 bent?

Reactie Prescan.nl:

Goedemiddag meneer Bonthuis,
Het spijt ons te lezen dat uw ervaring bij Prescan niet geweest is zoals gewenst.
Graag wil ik u verzoeken contact met ons op te nemen door te bellen naar 074-2559255.
Hartelijke groet,
Malou Basse