OpdeZon

Installatie zonne-energie en laad-infrastructuur
Deskundigheid
Het adviestraject van OpdeZon
Gerrie Heijnen

Geen reactie op vragen c.q. opmerkingen.
In de berekeningen worden zakelijk aangeschafte zonnepanelen afgeschreven in 5 jaar. De fiscus zal daar niet mee akkoord gaan. Een recente uitspraak van de rechtbank gaat uit van een afschrijvingstermijn van 20 jaar. Verder blijft de impact van de stroom die privé wordt gebruikt van de zakelijk aanschafte zonnepanelen onderbelicht. De afrekening tussen zakelijk en privé dient plaats te vinden tegen marktwaarde m.a.w. tegen het tarief wat ook de energieleverancier in rekening brengt. Dus geen verrekening tussen zakelijk en privé tegen de eigen kostprijs. Extra belastbare winst aldus.

Reactie OpdeZon:

Hartelijk dank voor uw review, meneer Heijnen. Allereerst onze excuses voor het uitblijven van een reactie op de e-mail die u ons vorige week stuurde. U bent weliswaar geen klant bij OpdeZon, maar toch hadden wij de tijd moeten nemen om u een antwoord te sturen. Bij deze doen we dat graag alsnog.

De boekhoudkundige afschrijving in vijf jaar wordt door de fiscus geaccepteerd als de zonnepanelen gebruikt worden om de zakelijke elektrische auto mee op te laden. Deze wordt zelf ook vaak in vijf jaar afgeschreven of kent een lease termijn van vijf jaar. Dit wil overigens niet zeggen dat de zonnepanelen daarna om niet zouden mogen worden overgedragen aan een ander (bijvoorbeeld de privé-persoon die eigenaar van het bedrijf is). Bij verkoop na vijf jaar geldt de bedrijfseconomische waarde. Deze is op dat moment vanzelfsprekend beduidend meer dan nul euro.

Het privé-verbruik van de zonnepanelen wordt in de rekenvoorbeelden op de website tegen marktwaarde meegenomen. De marktwaarde van deze stroom is € 0,05 per kWh ex btw. Dit bedrag valt een stuk lager uit dan het bedrag dat u normaal betaalt aan uw energieleverancier. Dit komt doordat de energiebelasting (€ 0,14 per kWh) niet van toepassing is aangezien zowel opwek als verbruik van de stroom achter de meter plaatsvinden.

Overigens zijn de voorbeelden op onze website generiek en worden niet alle details van de berekening getoond. Daarom maken wij voor onze klanten een Rijden OpdeZon Totaalplan waarin specifiek voor de situatie van de klant het systeem met technische en fiscale details wordt doorgerekend. Dit plan nemen wij uitgebreid door met onze klant. We stemmen dit af tot het precies aansluit op de wensen van de klant en zijn boekhouder. Pas dan voeren we het plan uit.

Wij hopen u zo verder op weg te hebben geholpen. Als u nog verdere vragen heeft, schroom dan niet ons te bellen of te mailen!

Score voor OpdeZon: 2.5/5
Zou u OpdeZon aanbevelen? Nee