De opleiding die ik ben gaan volgen is de formeel 1-jarige HVK (Hogere Veiligheidskunde).
Samengevat is het een opeenstapeling van slechte ervaringen.

DOCENTEN: De eerste les verwelkomde de docent ons met: "welkom bij deze 2-jarige opleiding HVK". Hij bleek niet te weten dat de opleiding inmiddels in 1 jaar gegeven werd. Docenten worden welliswaar 'gerated' beoordeeld door de studenten zelf, maar dit gebeurd tijdens de 1e les, wanneer alle studenten nog gemotiveerd en vol hoop zijn.
Later blijkt pas of een docent inhoudelijke kennis heeft van het onderwerp maar organisatorisch nergens van weet.

Vervolgens is de eerste module Wet en Regelgeving een échte studiemodulen. Erg lastig dat de boeken pas drie weken ná aanvang van de lessen geleverd werden. Vooral omdat iedere week bestond uit 2 studielesdagen en gemiddeld 250 pagina's per week lezen.

INHOUDELIJK: Inhoudelijk laat de opbouw van de lessen ook te wensen. Voorheen was het een 2 jarige opleiding en behalve dat er nu van je verwacht wordt dat je dát van 2 weken in één week doet is er niet veel veranderd. TYPEREND VOORBEELD
In les 3 krijg je de opdracht om uiterlijk een week voor aanvang van les 4 een opdracht in te leveren, die dan in les 6 uitgebreid besproken en beoordeeld zal worden.
DIT BETEKEND dat je uiterlijk na de eerste lesdag (waarin les 1 en les 2 worden behandeld) de opdracht moet inleveren. Die dan de week daarop (les 3 en 4) voorbereid wordt en in de week daarop definitief ingeleverd moet worden (les 5 en 6).

STUDIEBELASTING: De aangezegde studiebelasting is 16 - á 24 uur per week inclusief de lesdag. In de praktijk is dit makkelijk het dubbele. Waardoor dit komt leg ik nader uit onder het kopje structuur.

STRUCTUUR: Dit is nog mijn grootste bezwaar bij de hele opleiding. Het is een grote chaos. Er wordt gebruik gemaakt van 2 digitale platformen van de NCOI zelf en daarnaast nog van een derde informatiebron (SDU) die nodig is voor inhoudelijke kennis. Daarnaast moet je op één van de digitale platformen e-connect continue op zoek naar inhoudelijke informatie. het platform is opgedeeld in verschillende modulen en lessen. Voor bekijk je de les en het huiswerk dat er in staat. Het huiswerk kan bestaan uit leeswerk van de (niet geleverde) boeken AI-bladen (SDU site). Tevens heb je voorbereidende opdrachten en opdrachten tijdens de les. Na de lesdag moet je weer terugkijken op e-connect want pas na de les worden de presentaties vrijgegeven. De uitwerking van de opdrachten tijdens de les worden in de loop van de week vrijgegeven, terwijl je inmiddels de volgende les al aan het voorbereiden bent. Kortom een gezoek van heb ik jou daar.
DAARNAAST is er een digitale leeromgeving waar je bijna IEDERE DAG meerkeuze vragen dient te beantwoorden van de module die je aan het volgen bent. Daarnaast moet je ook deelnemen aan de discussie die op die leeromgeving staan.

Alsof dat nog niet genoeg ellende is moet je ook nog bezig met leerdoelen en moet je bepaalde opdrachten uit de lessen verder uitwerken tot een portfolio. Een hels karwei vooral omdat het niet duidelijk is wat NCOI verwacht van deze portfolio. Kortom qua structuur kun je het samenvatten als één grote chaosbende.

ORGANISATIE: Wil je dan meer informatie hebben over al het bovengaande moet je ook nog uitzoeken bij wie je moet zijn en diegene die je zoekt is nooit bereikbaar, waarschijnlijk door je medestudenten die ook klagen. Er is een studiecoördinator die vooral organisatorische vragen kan beantwoorden.
Je hebt een portfoliobegeleider. Die je helpen moet leerdoelen op te stellen, tussentijds te evalueren en waar je de porfolio op het eind moet toesturen. Hier heb je welgeteld drie contact momenten mee.
Dan heb je nog voor iedere module een docent, die zoals ik boven al genoemd heb, inhoudelijk exper dient te zijn maar van de overige organisatorische zaken weinig af weet.

Wij hebben als klas, en ik heb individueel, gebeld, gemaild, gesproken en geklaagd. Continue worden we van puntje naar paaltje gestuurd en laten antwoorden op zich wachten. Na contact met andere jaargangen heb ik vernomen dat die met exact dezelfde problemen kampen. Kortom er is geen verbetering in zicht.

Mijn advies is daarom, niet aan beginnen bij de NCOI.

de les kijken om de juist voor te bereiden,
Dit betekend dat je vooral in het begin veel moeite hebt je weg te vinden om je informatie op te halen.

Je wordt uiteindelijk op drie onderwerpen beoordeeld. Een examentoets na elke module, het

Score voor NCOI Opleidingen: 0.5/5