Serge van Toorenburg

Ik ben in oktober 2016 begonnen met de tweejarige opleiding HBO Management voor Overheid en Non-profit, dus ik ben nog bezig met de opleiding. Ik begrijp dat het aanbieden van modules voor verschillende opleidingen waarschijnlijk de enige manier is om genoeg cursisten bij elkaar te krijgen om een les te vullen, maar voor een managementopleiding is het wel lastig als er veel cursisten bij zitten die geen intentie en ervaring hebben om leiding te geven. De diversiteit binnen de groep is te groot en dat maakt het voor een docent ook lastig om iedereen goed op te leiden voor zijn of haar aandachtsgebied. Ik had liever een klas gehad met cursisten die allemaal dezelfde opleiding deden zodat je ook aan elkaar wat hebt. Nu komt het op je eigen assertiviteit aan om de juiste kennis te halen uit je docent. De boeken zijn over het algemeen goed te lezen en bieden voldoende diepgang. Het niveau van de docenten vind ik over het algemeen erg goed en zijn ook betrokken bij het vak wat zij geven. Veel docenten bieden vanuit hun kennis of ervaring genoeg verrijking. Een ander nadeel van het modulaire systeem is dat er geen kruisbestuiving is tussen de modules. Voor het doorvoeren van een goede managementstijl is een goede communicatie onontbeerlijk. Nu wordt het soms meer als een trucje gebracht dat als men de methode goed toepast dat succes verzekerd is. De stijl van communiceren of de groepsdynamiek worden hierin totaal niet benoemd. Er zit dus geen opbouw in de module en dat betekent dat je sommige eerder aangeleerde kennis niet kan gebruiken voor je verklaring waarom iets wel of niet heeft gewerkt. In zijn totaliteit is de aangeboden leerstof ruim voldoende en de docenten zijn een goede toevoeging aan de stof. De modulaire opbouw zorgt voor weinig verbinding tussen de leerstof en de leerlingen.

Score voor NCOI Opleidingen: 3/5